Återigen ett mycket märkligt försvinnande som tyvärr har förblivit ouppklarat.
Erik Holst Wegeberg var en man född 1967-10-01 i Ringköbing i Danmark och uppväxt i hamnstaden Thyborön där han växte upp med föräldrarna och åtminstone en syster.
Han började att studera på universitetet i Aarhus. Där kom han att drabbas av psykisk sjukdom - schizofreni - som ledde fram till ett självmordsförsök. Han kom att bli inlagd för sina problem vid tre olika tillfällen. Erik kom att erhålla förtidspension.
Den försvunne började då att resa mycket utanför Europa så han måste ha haft en god ekonomi. Hösten 1999 befann han sig i Rio de Janeiro och tog sig sedan med buss till Buenos Aires. Resebreven hem slutade att komma julen 1999. Där kom han att bo på vandrarhemmet Aguila 1999-12-20. Där han kom att dela rum med en spansktalande man. Denne kom att berätta att Erik ibland satte sig upp i sängen och pratade för sig själv samt drack apelsinjuice. Enligt föreståndaren på vandrarhemmet så tog han inte kontakt med någon under sin vistelse där.
I slutet av december lämnade han vandrarhemmet kl. 23.00 - 23.30 för han skulle gå på party enligt egen utsago. Dagen därefter begav sig Erik till Hotel Sheraton för han ville prata med Hillary och Bill Clinton varvid polis tillkallades. En läkare tog då kontakt med den Danska ambassaden varvid det framkom att han var schizofren. Fem dagar senare hittades han sittande på en bänk utan sitt bagage, pengar och pass. 2000-01-01 blev han intagen på det psykiatriska sjukhuset Borda i BS. AS. I ett samtal med psykiatrikern Debora Serebrinsky som arbetade där så hade han inget minne av vad som hade hänt och hans tillhörigheter hittades heller aldrig. Enligt sjukhuset så rymde han därifrån 2000-01-05. Misstankar fanns att Borda kan ha ljugit.
Nio månader senare framkom det att den försvunne skulle kunna befinna sig i Bariloche Argentina. Eftersökningar gjordes men det framkom inget som bekräftade detta.
Vad tror ni hände med Erik Wegeberg?
https://www.youtube.com/watch?v=uOCzieFKvN0&t=180s
Citat AI - översikt.
Erik Holst Wegeberg var en dansk mand, der blev landskendt, efter han forsvandt sporløst under en rejse i Argentina. Omstændighederne omkring hans liv og forsvinden dækker over følgende detaljer: Baggrund: Han blev født den 1. oktober 1967 i Ringkøbing og voksede op i havnebyen Thyborøn i Vestjylland. Hans far, Kaj Holst Wegeberg, arbejdede som viceskoleinspektør. Erik gik i gymnasiet på Lemvig Gymnasium i 1980'erne.Forsvinden: Han forsvandt den 5. januar 2000 under en rygsækrejse i Sydamerika (Argentina). Der blev aldrig fundet afgørende spor efter ham. Mediebevågenhed: Hans sag blev i 2001 dækket tæt af Danmarks Radio (DR) i en dokumentarserie i fem afsnit under titlen "Erik-sagen" (tilrettelagt af Mogens Rasmussen), som fulgte eftersøgningen og familiens uvished.Eftermæle: Han er mindet på sin fars gravsten på kirkegården i Thyborøn, hvor der står noteret, at han forsvandt i år 2000.
https://arkiv.dk/vis/6794134
Erik Holst Wegeberg var en man född 1967-10-01 i Ringköbing i Danmark och uppväxt i hamnstaden Thyborön där han växte upp med föräldrarna och åtminstone en syster.
Han började att studera på universitetet i Aarhus. Där kom han att drabbas av psykisk sjukdom - schizofreni - som ledde fram till ett självmordsförsök. Han kom att bli inlagd för sina problem vid tre olika tillfällen. Erik kom att erhålla förtidspension.
Den försvunne började då att resa mycket utanför Europa så han måste ha haft en god ekonomi. Hösten 1999 befann han sig i Rio de Janeiro och tog sig sedan med buss till Buenos Aires. Resebreven hem slutade att komma julen 1999. Där kom han att bo på vandrarhemmet Aguila 1999-12-20. Där han kom att dela rum med en spansktalande man. Denne kom att berätta att Erik ibland satte sig upp i sängen och pratade för sig själv samt drack apelsinjuice. Enligt föreståndaren på vandrarhemmet så tog han inte kontakt med någon under sin vistelse där.
I slutet av december lämnade han vandrarhemmet kl. 23.00 - 23.30 för han skulle gå på party enligt egen utsago. Dagen därefter begav sig Erik till Hotel Sheraton för han ville prata med Hillary och Bill Clinton varvid polis tillkallades. En läkare tog då kontakt med den Danska ambassaden varvid det framkom att han var schizofren. Fem dagar senare hittades han sittande på en bänk utan sitt bagage, pengar och pass. 2000-01-01 blev han intagen på det psykiatriska sjukhuset Borda i BS. AS. I ett samtal med psykiatrikern Debora Serebrinsky som arbetade där så hade han inget minne av vad som hade hänt och hans tillhörigheter hittades heller aldrig. Enligt sjukhuset så rymde han därifrån 2000-01-05. Misstankar fanns att Borda kan ha ljugit.
Nio månader senare framkom det att den försvunne skulle kunna befinna sig i Bariloche Argentina. Eftersökningar gjordes men det framkom inget som bekräftade detta.
Vad tror ni hände med Erik Wegeberg?
https://www.youtube.com/watch?v=uOCzieFKvN0&t=180s
Citat AI - översikt.
Erik Holst Wegeberg var en dansk mand, der blev landskendt, efter han forsvandt sporløst under en rejse i Argentina. Omstændighederne omkring hans liv og forsvinden dækker over følgende detaljer: Baggrund: Han blev født den 1. oktober 1967 i Ringkøbing og voksede op i havnebyen Thyborøn i Vestjylland. Hans far, Kaj Holst Wegeberg, arbejdede som viceskoleinspektør. Erik gik i gymnasiet på Lemvig Gymnasium i 1980'erne.Forsvinden: Han forsvandt den 5. januar 2000 under en rygsækrejse i Sydamerika (Argentina). Der blev aldrig fundet afgørende spor efter ham. Mediebevågenhed: Hans sag blev i 2001 dækket tæt af Danmarks Radio (DR) i en dokumentarserie i fem afsnit under titlen "Erik-sagen" (tilrettelagt af Mogens Rasmussen), som fulgte eftersøgningen og familiens uvished.Eftermæle: Han er mindet på sin fars gravsten på kirkegården i Thyborøn, hvor der står noteret, at han forsvandt i år 2000.
https://arkiv.dk/vis/6794134
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-15 kl. 14:37.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-06-15 kl. 14:37.