Igår, 08:00
Medlem
PyjamasXLs avatar
Är det coolt att snacka på det sättet? Jag begriper det då inte och nu annamar sossarna det i sin marknadsföring. - Jag skäms nästan när jag hör en svensk prata på såndär "bror-svenska" och försöka låta cool, skön och obrydd. Det känns bara såå jäkla fel tycker jag, särskillt när det beblandas med arabiska ord på samma gång, typ "jalla bror".
Vad har vi gjort för att förtjäna det här?

https://www.friatider.se/maggans-kampanj-100-dagar-kvar-till-valet-bror

Och innan någon viktigpetter påpekar att jag har länkat till Fria Tider, och att det är oseriöst så kan jag meddela att det är på riktigt. Det togs precis upp i TV4 morgon, och är alltså på riktigt.
Citera
Igår, 08:11
Medlem
Fantens avatar
Grejen är ju att vanliga svenskar kallade varandra för bror långt innan Sverige blev mångkulturellt. Men då betydde det något mer än bara 'kompis'.
Citera
Igår, 08:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nån Guldhattt pratade om det där igår.

(FB) Magda lockar röster med "bror"
Citera
Igår, 09:27
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Har hört yngre retards även kalla kvinnor för bro.. ja det låter helt efterblivet, men sådan är ungdomen, för mycket amerikanskinpirerad reggin musik? När samhället pushar och hypar efterblivenhet blir det väl såhär..
Citera
Igår, 09:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Nej det är inte coolt. Har några som blivit som en syster/bror men jag säger inte så ändå.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Skäms också när man hör det. Du har en bror om ni har samma mamma. Annars inte.
Citera
Igår, 10:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Grejen är ju att vanliga svenskar kallade varandra för bror långt innan Sverige blev mångkulturellt. Men då betydde det något mer än bara 'kompis'.
Vart växte du upp?
Har aldrig hört det utanför de mörkare kretsarna förutom i modern tid.

Finns lite kids i skolåldern och upp till dom 20 i min yttre umgänges krets som är barn till kompisar.
Det glider in bla bror och walla lite nu och då, jag brukar säga till dom på riktigt att sluta med det, det är inte svenska.
Sen brukar jag ta en diskussion med föräldrarna och svaret är ofta, ja vad ska vi göra allt pratar så i skolan och överallt.

Lite som att säga att man inte tillrättavisar en unge som svär hela tiden för tiden för alla andra gör det så lika bra ge upp.

Det faller tillbaks på woke föräldrarna som inte vågar säga något till sina små glin som kan kränka deras personliga sfär, dom kan ju bli ledsna eller tycka vi är dumma, ja nog fan är ni dumma alltid..
Värst är dom som helt plötsligt pratar orten svenska, föräldrarna skulle få sin barnlicens indragen samt skampålen med påföljande spöstraff och ungen sättas i uppfostrings läger.
Citera
Igår, 10:23
Medlem
Man får väl säga bror till vem man vill
På skoj kallar jag alla bror, även hunden
Ordet används i sig ganska fel, av dessa, och används respektlöst ändå
Senast redigerad av Max1494 Igår kl. 10:26.
Citera
Igår, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Är det coolt att snacka på det sättet? Jag begriper det då inte och nu annamar sossarna det i sin marknadsföring. - Jag skäms nästan när jag hör en svensk prata på såndär "bror-svenska" och försöka låta cool, skön och obrydd. Det känns bara såå jäkla fel tycker jag, särskillt när det beblandas med arabiska ord på samma gång, typ "jalla bror".
Vad har vi gjort för att förtjäna det här?

https://www.friatider.se/maggans-kampanj-100-dagar-kvar-till-valet-bror

Och innan någon viktigpetter påpekar att jag har länkat till Fria Tider, och att det är oseriöst så kan jag meddela att det är på riktigt. Det togs precis upp i TV4 morgon, och är alltså på riktigt.

Hobbyspaggar kallas det för... på 90-talet var det coolt bland svenska tonåringar att klä sig och prata som blattarna. De lärde sig att man kan tigga och annat dumt.

Det där kan komma och gå, som alla modeuttryck.

Jag kommer inte att använda det i alla fall.
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Att hon går ut så visar att uttrycket Bror är assimilerat nu och fruktansvärt o-coolt.
Tror förortskidsen säger akhi till varandra nu.

Det blir Skämskudde tillslut när det når Pernilla Whalgren och andra kärringar.
https://youtube.com/shorts/sGQviP8iEy0?is=4XJ_wDkt7hOR8xXU
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Vart växte du upp?
Har aldrig hört det utanför de mörkare kretsarna förutom i modern tid.

Finns lite kids i skolåldern och upp till dom 20 i min yttre umgänges krets som är barn till kompisar.
Det glider in bla bror och walla lite nu och då, jag brukar säga till dom på riktigt att sluta med det, det är inte svenska.
Sen brukar jag ta en diskussion med föräldrarna och svaret är ofta, ja vad ska vi göra allt pratar så i skolan och överallt.

Lite som att säga att man inte tillrättavisar en unge som svär hela tiden för tiden för alla andra gör det så lika bra ge upp.

Det faller tillbaks på woke föräldrarna som inte vågar säga något till sina små glin som kan kränka deras personliga sfär, dom kan ju bli ledsna eller tycka vi är dumma, ja nog fan är ni dumma alltid..
Värst är dom som helt plötsligt pratar orten svenska, föräldrarna skulle få sin barnlicens indragen samt skampålen med påföljande spöstraff och ungen sättas i uppfostrings läger.

I äldre tider när man niade varandra så förekom det ja.. och norrmännen kallar ju oss "söte bror" ibland.

Så det förekommer men var vanligare för ett par tre generationer sedan. När kungen hette Oskar och man drack punsch.
Citera
Igår, 10:56
Medlem
HBTKuks avatar
Bror är väl ett fint gammalt namn. Jag känner en farbror som heter så.

Han får alltid ett "tjena, Bror!" När jag stöter på honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in