Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Grejen är ju att vanliga svenskar kallade varandra för bror långt innan Sverige blev mångkulturellt. Men då betydde det något mer än bara 'kompis'.
Vart växte du upp?
Har aldrig hört det utanför de mörkare kretsarna förutom i modern tid.
Finns lite kids i skolåldern och upp till dom 20 i min yttre umgänges krets som är barn till kompisar.
Det glider in bla bror och walla lite nu och då, jag brukar säga till dom på riktigt att sluta med det, det är inte svenska.
Sen brukar jag ta en diskussion med föräldrarna och svaret är ofta, ja vad ska vi göra allt pratar så i skolan och överallt.
Lite som att säga att man inte tillrättavisar en unge som svär hela tiden för tiden för alla andra gör det så lika bra ge upp.
Det faller tillbaks på woke föräldrarna som inte vågar säga något till sina små glin som kan kränka deras personliga sfär, dom kan ju bli ledsna eller tycka vi är dumma, ja nog fan är ni dumma alltid..
Värst är dom som helt plötsligt pratar orten svenska, föräldrarna skulle få sin barnlicens indragen samt skampålen med påföljande spöstraff och ungen sättas i uppfostrings läger.