Citat:
Ursprungligen postat av
PyjamasXL
Är det coolt att snacka på det sättet? Jag begriper det då inte och nu annamar sossarna det i sin marknadsföring. - Jag skäms nästan när jag hör en svensk prata på såndär "bror-svenska" och försöka låta cool, skön och obrydd. Det känns bara såå jäkla fel tycker jag, särskillt när det beblandas med arabiska ord på samma gång, typ "jalla bror".
Vad har vi gjort för att förtjäna det här?
https://www.friatider.se/maggans-kampanj-100-dagar-kvar-till-valet-bror
Och innan någon viktigpetter påpekar att jag har länkat till Fria Tider, och att det är oseriöst så kan jag meddela att det är på riktigt. Det togs precis upp i TV4 morgon, och är alltså på riktigt.
Förortsrotvälskan är vidrig att höra. Det är ett klart fattigdomsbevis på språkets utarmning, och en stigmatiserande markör. Jag har väldigt svårt att lägga någon större vikt på den som talar "ortensvenska", oavsett vad hen säger. Det är inte en dialekt, utan en markering att man håller sig inom sin egen klan eller grupp, utan någon vilja att interagera med världen utanför.
Att markera tillhörighet har människor gjort i alla tider, inget fel i det, kläder och manér kan man ganska lätt ändra efter behov, men en stackars unge som bara har lärt sig förortstugget får nog ganska svårt i livet när förortssvenskan är hemspråket.