2026-06-14, 20:26
Medlem
Att jag lägger detta ämne under korruption och missförhållande hänger ihop med att detta är nog ett av de mest idiotiska saker jag hört talas om hittills i år.
Tyvärr kommer troligen en del humanistiskt utbildade typer på diverse kommuner inte ens räkna på rimligheten med detta.

Det är lika bra att redan nu diskutera detta innan idioterna på diverse kommuner lägger in beställningar så kanske vi kan mota Olle i grind.

Det har startats ett företag som spelar på kommuners rädsla för att vattenbrist ska uppstå. Affärsidén är att packa vatten i kartonger á la tetrapak och sedan sälja dessa till kommunen.
Vattnet kommer hålla i upp till 5 år.
En litet räkneexempel: 100000 personer dricker 2,5 liter per dygn och behöver vatten i 30 dagar. Detta ger en kub på ca 20 meter i sida.
Bara att förvara detta vatten tar ansenlig plats.
Om man förpackar detta i 500ml förpackningar som de erbjuder skall det distribueras 150 stycken per person och månad i varje familj.

Länkar till företag som saluför detta.

https://www.hostnation.se/beredskapsvatten
https://aquanobel.se/hallbar-beredskap/

Vi kan diskutera hur korrupt någon ska vara för att gå på detta.
Känner någon till om någon kommun gått på detta.
Citera
2026-06-14, 20:42
Medlem
Varför går dom ut med information om var dom får vattnet ifrån?
Citera
2026-06-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Vi kan diskutera hur korrupt någon ska vara för att gå på detta.
Känner någon till om någon kommun gått på detta.

Lidköping har köpt vatten för 60 000 kr enligt Sveriges radio och Aftonbladet rapporterar att minst 20 kommuner köpt in vatten för miljonbelopp.

Jag säger som Lidköpings kommuns säkerhetschef Oscar Svantesson att dyrt vatten är bättre än inget.
Citera
2026-06-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag säger som Lidköpings kommuns säkerhetschef Oscar Svantesson att dyrt vatten är bättre än inget.

Va? Vad förhindrar kommunerna själva från att köpa några 20-litersdunkar på Ö&B, fylla dessa med kranvatten, och ställa dem i någon källare? Vad fan ska man med 0,5 liter-förpackningar till?
Citera
2026-06-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Va? Vad förhindrar kommunerna själva från att köpa några 20-litersdunkar på Ö&B, fylla dessa med kranvatten, och ställa dem i någon källare? Vad fan ska man med 0,5 liter-förpackningar till?

Känns väl lyxigare eller så är det nån kompis som säljer. Politiker och andras pengar går ju ihop lite sisådär.
Citera
2026-06-14, 23:35
Medlem
Kanske är samma företag som sålde speciellt vatten att använda vid städning, det skulle vara såå bra, på alla sätt.

Z-vatten eller Dirovatten hette produkten

Sjukhus och skolor köpte detta specialvatten för miljontals kronor till någon professor avslöjade allt som lurendrejeri.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-14 kl. 23:38.
Citera
2026-06-15, 09:57
Medlem
Själv har jag ett lager av öl som reservdricka, vissa ölsorter blir rent av bättre av lagring.
Sen har jag några pet-flaskor med kranvatten liggande i frysen. Funkar både som kylklampar vid elavbrott och som reservvatten.
Citera
2026-06-15, 12:28
Medlem
Varför har vi inget beredskapsvin? Tänk om systemet skulle attackeras av Putin, hur skulle Svensson klara sitt liv då?
Citera
2026-06-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Varför har vi inget beredskapsvin? Tänk om systemet skulle attackeras av Putin, hur skulle Svensson klara sitt liv då?

Ja, grejen är ju faktiskt den att allt vin som levereras till de olika bolagen går via ett centrallager, så det är faktiskt lite känsligare på så sätt.
Likadant när det gäller ex. whiskey.
Öl fungerar lite annorlunda, där har du två systemet ett till centrallagret och ett direkt till butik via främst lokalproducerat.
Tanken är väl att vi inte ska ha det bra i krigssituation, men mycket nu går ju minst lika mycket ut på att jäklas så mycket som möjligt.
Vatten får vi från olika håll, så det är mindre känsligt i sig, utan drabbar mer lokalt som man sedan får rikta om flödet i sig och börja ransonera
Senast redigerad av Kammadaj 2026-06-15 kl. 12:58.
Citera
2026-06-15, 19:23
Medlem
Citat:
Lidköping har köpt vatten för 60 000 kr enligt Sveriges radio och Aftonbladet rapporterar att minst 20 kommuner köpt in vatten för miljonbelopp.

Och Lidköping ligger vid Vänern. Troligen helt uttorkad.
Detta säger en hel del om idiotin
Citera
2026-06-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Och Lidköping ligger vid Vänern. Troligen helt uttorkad.
Detta säger en hel del om idiotin

Hörde att det köpts in premiumluft i Sölvesborg men det kan vara ett rykte.
Citera
2026-06-15, 19:35
Medlem
Citat:
Hörde att det köpts in premiumluft i Sölvesborg men det kan vara ett rykte.
Äkta norrlandsluft på burk.

Nåväl. Det verkar som detta ämne har uppmärksammats i riksmedia. Nu är det bara att hoppas att de som köpt in detta får löneavdrag och sparken. (Kommer inte att hända)
Och att övriga fånar i våra kommuner och regioner kanske fattar något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in