Citat:
Ursprungligen postat av
AI-2000
Majoriteten av alla invandrare jag passerar på gatan pratar inte svenska med varandra. Till och med deras småbarn som förmodligen är födda i Sverige pratar på deras hemspråk, varenda en av dem.
Jag bor nära en lekplats där många invandrare samlas och jag hör aldrig ett enda ord på svenska, varken från barnen eller föräldrarna. Det bor även många svenskar här ska tilläggas så det är inte Rinkeby vi pratar om.
Varför uppfostrar man inte sina barn till att bli en del av Sverige genom att prata svenska med dem? Slutsatsen jag drar är att de flesta skiter fullständigt i att försöka integreras och det är respektlöst mot landet att öppet prata på ett annat språk.
Jag köper inte narrativet att alla invandrare är så utsatta och att dom gör allt för att bli en del av samhället. Empirisk data säger mig raka motsatsen och språket är en av de viktigaste faktorerna för att integreras.
Är det samma där ni bor?
Tror du att svenskar som emigrerade till Nordamerika på 1800-talet pratade engelska/amerikanska med varandra, eller att svenska pensionärer som flyttat till Spanien på äldre dagar pratar spanska med varandra?