2026-06-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Jag tror det där med autodidakta personligheter är en myt. De flesta är självlärda på sitt jobb, och även privata saker, eftersom skola sällan lär ut något konkret. De enda undantagen är om du t.ex. är läkare, eller ingenjör och behövde lära dig konkreta saker för att klara ditt jobb.
Åhh, finns så oerhört många som inte kan ta till sig lärande om det inte kommer från en auktoritet, inte mycket till eget tänkande å logik. Mycket handlar nog om nyfikenhet och eget letande av sanning, intresse. Om vi inte ifrågasätter våra källor, då låter vi andra bestämma vad vi tror.
Citera
2026-06-15, 18:54
Medlem
godboys avatar
Det är lite knepigt att svara rakt av på. Vissa går det bra eller helt okej för, känner till några sådana exempel. Men jag har även exempel på folk som har massvis i studielån men som inte får jobb. Men jag upplever det allt mer problematiskt för de som skippar skolan, för nästan varenda enkelt jobb kräver ju gymnasiebehörighet.

Andra bekymmer jag upplever som befinner mig på arbetsgivarsidan är att man allt oftare behöver lära folk att det är viktigt att passa tider, sköta sina raster osv.
Citera
2026-06-15, 23:17
Medlem
Mina problem började egentligen först i gymnasiet. Jag hade kass närvaro i tvåan, gick mer eller mindre inte alls i trean (gick dit och gjorde proven), fick gå om trean men med samma resultat typ. Gick ut utan slutbetyg. Gjorde sen prövningar på Komvux i samtliga ämnen, gjorde högskoleprovet och läste kandidat och master på universitet. Jobbar idag med läkemedelsutveckling/biomedicin. Problemet var den otroligt fyrkantiga svenska skolan där jag redan i femte klass egentligen hade kunskaperna motsvarande gymnasienivå. Efter att ha varit tvungen att repetera/sitta av tid i 5 år lackade jag och så fort jag kunde börja jobba istället (15 år gammal) gjorde jag det. På universitetsnivå kräver ingen att du ska sitta 6 timmar med en uppgift som tar dig 20 minuter så där var det aldrig ett problem. Jag gick på de obligatoriska momenten och gjorde inlämningsuppgifterna och det var ingen som tyckte det var ett problem att jag var snabb. Kanske inte samma situation som dagens "hemmasittare" men jag tror att problemet är den obefintliga möjligheten att anpassa undervisningen till olika individer. Alla ska lära sig samma saker, i om samma tidsram utifrån samma undervisningsupplägg. De som behöver mer stöd får inte det de behöver för att kunna lära sig och de som behöver utmaningar får inte det de behöver för att bibehålla intresset och motivationen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in