2026-06-14, 14:31
Medlem
Jag har tänkt på en sak en längre tid och skrev ihop denna texten som jag ska skicka in till lokaltidningens insändarsida.
Tycker ni det stämmer?

Citat:
Det har blivit en ren klassfråga att visa fysisk ömhet för sina barn. Det låter helt sjukt, men tänk efter lite.

Alla som har barn på förskolan vet att stället är en vandrande bakteriehärd. Att trycka en puss på barnets kind vid hämtning är rysk roulette med immunförsvaret. Men smällen efteråt slår så otroligt orättvist.

Har du ett flashigt kontorsjobb där du kan sitta hemma med din laptop? Grattis. Du kan pussa bäst du vill. Blir ungen sjuk sitter du i soffan och vobbar. Blir du själv smittad kan du svara på mail mellan Alvedon-doserna utan att det kostar dig en krona.

Men för oss som faktiskt måste stämpla in på ett jobb inom vården, i kassan eller på bussen är läget ett helt annat. Vi kan inte ta med oss jobbet hem. Förkylningen som pussen gav leder spikrakt till karensdag, förlorad inkomst och ett argt samtal från chefen för att bemanningen spricker igen. För en ensamstående undersköterska är de där pussarna skillnaden mellan att ha råd med hyran eller inte.

Jag vet precis vad moralisterna kommer skrika nu: ”Ska man inte få visa kärlek till sina barn längre?!”
Lägg av. Kärlek mäts inte i hur mycket baciller man byter med varandra. Man kan krama, lyssna och finnas där ändå, utan att borra ner ansiktet i barnets rinnande näsa. Att skippa pussen är inte att vara känslokall, det är att ta ekonomiskt ansvar.

Klyftorna i Sverige handlar inte bara om vad som står på bankkontot, utan om vem som har råd att bli sjuk. Så länge arbetslivet ser ut som det gör får faktiskt arbetarklassen hålla lite distans till barnens förkylningar. Det finns helt enkelt inte pengar till något annat.

Krass förälder
Citera
2026-06-14, 14:40
Medlem
Jag tänker att om man lever ihop (förälder & barn) så kommer man smitta varandra oavsett om man pussas eller inte.

Så jag tycker väl att ditt inlägg är lite långsökt.
Citera
2026-06-14, 14:44
Medlem
Oj, trodde först det var ett skämt. Det kanske det är?
MEN man pussar ju, bland annat, sin partner och barn, skakar hand tar på grejjer överallt, andas samma luft på bussen, tåget, flyget... Äter på lunchrestaurang... Blir man sjuk så blir man. Det är en del av vårt liv vi lever här.
Ät ordentligt och träna lagom så stärker du ditt immunförsvar.
Och du kan pussa din unge. Inte rätt på snor 11:an men på kind.
Citera
2026-06-14, 14:45
Avslutad
Är det inte bra att bygga på sitt immunförsvar?
Citera
2026-06-14, 14:48
Medlem
Klandalfs avatar
Det är barnen som är vandrande bakteriehärdar och förskolan en gigantisk inkubator, om föräldrar pussar på sina baktierhärdar eller ej påverkar inte dig. Det är barnen som smittar föräldrarna (och varandra). Du kommer smittas av dina barn oavsett om andra föräldrar pussar sina barn eller ej, och smittutbytet med dina kollegor är obefintlig om ni inte är ett gäng grisar som suger av dörrhandtag innan ni gräver er i munnen.
Citera
2026-06-14, 14:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Detta är i ungefär samma toxiska anda som covid-19-restriktionerna, där man genom skrämsel fråntog människor en massa resurser som samhället i vanliga fall erbjuder och ska erbjuda. Du vill i ditt fall frånta rättigheten till fysisk närhet mellan föräldrar och deras ungar. Pussar och kramar skapar trygghet hos barn och det bidrar till känslan av meningsfullhet hos både barn och förälder. Men detta vill du, helt grundlöst, ta bort.

Man blir ju nyfiken, vad är du ute efter med att spela såhär ondsint? =)

Sen förutsätter jag att du var sarkastisk med att den texten med dom argumenten skulle vara av kvalitet för en insändarsida i en tidning.
Citera
2026-06-14, 15:01
Medlem
HBTKuks avatar
Mycket skitnödigt. Antar att det är ett skämt.

Citat:
Sluta ge ditt barn kärlek, någon kan bli förkyld och få en karensdag
Citera
2026-06-14, 16:54
Medlem
Inget skämt, min största mening med texten (som kanske inte tydligt framgick) är att folk som inte kan jobba hemifrån, lever på marginalen och inte har råd att vabba för mycket, tänker sig för en extra gång innan de de till exempel pussar sitt barn på munnen.

En annan situation jag själv varit med om är när jag tränat en längre period inför ett maraton och veckan innan loppet ”tog avstånd” från mitt barn så jag inte skulle bli sjuk.
Citera
2026-06-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthompenboy
Inget skämt, min största mening med texten (som kanske inte tydligt framgick) är att folk som inte kan jobba hemifrån, lever på marginalen och inte har råd att vabba för mycket, tänker sig för en extra gång innan de de till exempel pussar sitt barn på munnen.

En annan situation jag själv varit med om är när jag tränat en längre period inför ett maraton och veckan innan loppet ”tog avstånd” från mitt barn så jag inte skulle bli sjuk.

Men det är väl ändå inte pussar som är problemet. Ni delar till exempel toalett och du torkar snor.
Citera
2026-06-14, 17:13
Medlem
Förskolebarn, ja... Passa på att pussa så mycket som möjligt medans ni bara kan säger jag. Min lilla telning ska börja riktiga skolan till hösten. Han fyller alltså sex år i sommar, och kämpar redan med näbbar och klor för att slippa pussnödig pappa! Som naturligtvis är fullt normalt för en liten pojke som växer som ogräs och bara blir större och äldre för varje dag som går! Fan vad fort den tiden gick och aldrig kommer den tillbaka när han var pappas lilla bebis och pussgroda. Om ni inte är känslolösa psykopater och narcissister så kommer ni också att sakna den tiden när den väl är över, jag lovar!
Citera
2026-06-14, 17:16
Medlem
Ballcancers avatar
Fruktansvärt procoverande med kollegor som klagar på deras sjuka barn men samtidigt ska sitta nära en. När man drar sig undan eller liknande bara skrattar dem..
Det är alltså mer än tusen kronor som försvinner från min lön om jag blir sjuk för att någon drar med sig baciller från deras små sjuklingar och smittar mig.
Citera
2026-06-14, 17:34
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Mycket skitnödigt. Antar att det är ett skämt.

Sluta överdriv med kärleken när ni hämtar era barn, ni gör faktiskt andra barn väldigt ledsna.

Alla barn får inte den kärleken där hemma, spara era överdrivna pussar tills ni sätter er i bilen och dra sedan åt helvete

Fick en varm kram av min kompis mamma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in