2026-06-14, 13:39
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Det strular rejält för flera av de svenska kärnkraftverken. Lägg på torrare väder och höga gaspriser – elsommaren 2026 blir den dyraste på länge.

Prognoserna för sommaren, baserat på prissättningen på terminsmarknaden, pekar på dubbelt så höga priser som förra året och det högsta sommarpriset sedan 2022.

Vad tänker ni om det här då?
Blir det ett nytt saftigt elstöd från generösa staten?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260614-elpris1-3318cbd0/hoga-elpriser-vantar-karnkraftsstrul-i-sommar

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larmet-elpriset-kan-fordubblas-i-sommar/
__________________
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-14 kl. 14:38.
Citera
2026-06-14, 13:49
  #2
Medlem
Ytterligare sätt att få folket medvetna om hur "klimatkrisen" - "energikrisen" - "hotet från Ryssland" - "de andras fel" och så vidare präntas in i djupaste medvetandet hos varje jävla stolle i detta land.

När de lade ner kärnkraften, fungerande sådan och gick över till detta självmordsbeteende så blir resultatet likt detta.

Fint jobbat de som nu lyckades nedmontera hela Europa på alla plan, vem det nu kan vara som tjänar på det?
Citera
2026-06-14, 13:53
  #3
Medlem
Man har ju lagt ner redundansen, tack MP, nu försöker man få oss att tro att kärnkraft inte är lösningen...

Man brukar ha underhåll under sommarhalvåret och tidigare så gick det utan större problem då redundans fanns.

Glömde dom nämna hur blåsten blir?
__________________
Senast redigerad av tjanska 2026-06-14 kl. 13:59.
Citera
2026-06-14, 14:01
  #4
Medlem
buddy99s avatar
Med windteknik finns överskott under sommarmånader så hushållselen skall vara gratis den perioden.
Citera
2026-06-14, 14:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Med windteknik finns överskott under sommarmånader så hushållselen skall vara gratis den perioden.
Åtminstone skattefri, inkl moms
Citera
2026-06-14, 14:12
  #6
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni om det här då?
Blir det ett nytt saftigt elstöd från generösa staten?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260614-elpris1-3318cbd0/hoga-elpriser-vantar-karnkraftsstrul-i-sommar

Jag tycker det vi fick nu sist var löjligt lite med tanke på vad det verkligen kostade i vintras.
Citera
2026-06-14, 14:14
  #7
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Jag tycker det vi fick nu sist var löjligt lite med tanke på vad det verkligen kostade i vintras.

Det är du inte ensam om att tycka.

Citat:
Fick två kronor i elstöd – Aurora: ”Måste vara rekord”

https://www.sverigesradio.se/artikel/fick-tva-kronor-i-elstod-aurora-maste-vara-rekord
Citera
2026-06-14, 14:32
  #8
Medlem
karlgunnars avatar
Sosse-Sverige betalar bara ut mer STÖD. Vägra sänka dom sjuka skatterna på el ut till kund. SosseModeraterna hade kunnat men vill inte.
Citera
2026-06-14, 14:39
  #9
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni om det här då?
Blir det ett nytt saftigt elstöd från generösa staten?

https://www.tv4.se/artikel/tt-260614-elpris1-3318cbd0/hoga-elpriser-vantar-karnkraftsstrul-i-sommar

Nej, nu får det vara slutdaltat med elstöd. Alla med eluppvärmd villa har haft flera år på sig att energieffektivisera med solpaneler och andra lösningar.
Citera
2026-06-14, 14:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, nu får det vara slutdaltat med elstöd. Alla med eluppvärmd villa har haft flera år på sig att energieffektivisera med solpaneler och andra lösningar.
Hur lång är avskrivningstiden på dessa?
Tror det är betydligt mer än 10 år och inte bra vid brand tydligen...
Citera
2026-06-14, 15:41
  #11
Medlem
Utmärkt! Ser fram emot att min solcellsanläggning börjar ge lite pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in