2026-06-14, 10:38
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Utanför en restaurang i miljonstaden Medellin skjuts Colombias landslagsstjärna Andrés Escobar, tio dagar efter att han gjort självmål mot USA i fotbolls-VM 1994.

Favorittippade Colombias fiasko får dödliga konsekvenser i världens farligaste land.

Ett program av Martin Marhlo, 2026.

Nyproducerad radiodokumentär.

Vad tycker ni om dokumentären och händelsen den handlar om?

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/mordet-pa-andres-escobar-efter-sjalvmalet
__________________
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-06-14 kl. 11:21.
Citera
2026-06-14, 10:47
  #2
Medlem
Ja, detta minns man. Förutom Sveriges framgångar är detta mitt starkaste minne från VM 1994. Det skrevs en del om det i tidningarna i Sverige.
Citera
2026-06-14, 10:52
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo sorgligt så det stänker om det. Han dog för maffian tyckte han spelade för dåligt...

Inget problem om man ser till Sverige. Skulle maffian ha ett problem med detta. Så skulle vi som samhälle se till att det fanns ingen maffia mera.
Citera
2026-06-14, 11:12
  #4
Medlem
Under VM i fotboll 1994 hade knarkkungarna satsat enorma summor på att Colombia skulle komma långt men det gick uselt för det sydamerikanska landslaget och konsekvensen blev brutal.
Citera
2026-06-14, 12:03
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo sorgligt så det stänker om det. Han dog för maffian tyckte han spelade för dåligt...

Inget problem om man ser till Sverige. Skulle maffian ha ett problem med detta. Så skulle vi som samhälle se till att det fanns ingen maffia mera.

Nej. Inte för att han spelade för dåligt. Utan för självmålet. En kartell hade spelat stora summor på seger.
Citera
2026-06-14, 12:33
  #6
Medlem
mördad för ett självmol snacka om galet
Citera
2026-06-14, 12:58
  #7
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo sorgligt så det stänker om det. Han dog för maffian tyckte han spelade för dåligt...

Inget problem om man ser till Sverige. Skulle maffian ha ett problem med detta. Så skulle vi som samhälle se till att det fanns ingen maffia mera.
Har inget med att dom tyckte han spela dåligt att göra.
Citera
2026-06-14, 13:11
  #8
Medlem
53....so whats avatar
Hade han inte uttalat de bevingade orden, kanske han hade levat i dag... 'Life Doesn't End Here'
Det retade väl upp vissa i maffian.

https://www.youtube.com/watch?v=2S-_sM9OlP4
Citera
2026-06-14, 13:20
  #9
Medlem
Som jag förstått det är det inte alls bevisat att motivet till mordet var självmålet.
Citera
2026-06-16, 17:23
  #10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Escobars död: Colombia hotades under VM-spelet 1994

1994 kulminerade Colombias misslyckade insats i fotbolls-VM med mordet Andrés Escobar, den colombianska backen som gjorde självmål mot USA. Men både spelare och ledare i det colombianska landslaget var redan under pågående turnering utsatta för allvarliga hot. Förbundskapten Francisco Maturana tvingades ändra i startelvan efter att ha blivit hotad till livet.

”Han började gråta inför spelargruppen när han insåg att han inte längre var förbundskapten utan att det var andra krafter som styrde”, berättar frilansjournalisten Oscar Lindgren Ortiz i det senaste avsnittet av Radiosporten Dokumentär.

https://www.sverigesradio.se/artikel/escobars-dod-colombia-hotades-under-vm-spelet-1994
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in