2026-06-14, 10:13
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Jag försöker förstå logiken bakom Närsorterat och det nya glaskärlet på 240 liter som ska tömmas var fjärde vecka.

https://www.stockholmvattenochavfall.se/villa-och-radhus/avfallstjanster/narsorterat/


Ärligt talat, vem är det som fyller 240 liter glas på en månad?
Jag upplever att fler produkter säljs idag i plast, kartong eller metall. Många köper dessutom läsk på burk och pantar flaskor. Ändå tycker Stockholms stad att varje villa ska avsätta plats för ett enormt glaskärl.
Jag har svårt att se hur ens en stor familj skulle komma i närheten av att fylla det. Men jag kanske har fel?
Har kommunen gjort någon verklighetskontroll innan beslutet fattades? Har man undersökt hur mycket glas ett normalt villahushåll faktiskt producerar idag?
Eller har man bara bestämt en storlek och sedan utgått från att villaägarna får anpassa sig? Många tomter är redan extremt små och saknar plats för tre stora 240 liter kärl.
Citera
2026-06-14, 10:23
  #2
Medlem
Jag tycker det är bra.
Tanken är väl på sikt få bort återvinningsstationerna.
Se bara hur det ser ut där idag. sopor dumpas.
Dags för villaägarna att städa framför egen dörr.
Citera
2026-06-14, 11:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag tycker det är bra.
Tanken är väl på sikt få bort återvinningsstationerna.
Se bara hur det ser ut där idag. sopor dumpas.
Dags för villaägarna att städa framför egen dörr.

Det är inte villaägare som brukar dumpa sopor.

Det är folk oftast i lägenhet och ibland i radhus som är vana att dumpa sopor som i sina hemländer eftersom det inte finns fungerande sophämtning/återvinning och mentaliteten är att slänga sopor på gatan,vattnet eller varsomhelst.
Det kommer ta lång tid att få in det tänket.

Visst finns det en liten % ignoranta white trash med den mentaliteten att de slänger batterier och annat i vanliga sopor men de är inte så stor %.
Citera
2026-06-14, 11:46
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Så enormt är ju inte kärlet. Det är ca 60 cm brett, 110 cm högt och 75–81 cm djupt. Det har ofta en delad innervägg för separat sortering av färgat och ofärgat glas.

Dessutom kan man dela det med en granne.
Citera
2026-06-14, 12:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Så enormt är ju inte kärlet. Det är ca 60 cm brett, 110 cm högt och 75–81 cm djupt. Det har ofta en delad innervägg för separat sortering av färgat och ofärgat glas.

Dessutom kan man dela det med en granne.

Men det är ju massor! Är det utformat efter alkolister?
Citera
2026-06-14, 12:22
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Men det är ju massor! Är det utformat efter alkolister?
Jag kan hålla med TS om att hushållen kanske inte slänger så stora mängder glas idag. Hos oss blir det nån glasburk/flaska i veckan. Så kärlet är i största laget. Jag tror också att man bara bestämt en standardstorlek och sen får villaägarna anpassa sig. Men 60x80 cm är inte enormt.
Citera
2026-06-14, 13:43
  #7
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är inte villaägare som brukar dumpa sopor.

Du har ingen aning om hur mycket sopor som villaägare dumpar i sopkärlen i hyreshusområden. Jag har tappat räkningen på hur ofta jag sett från balkongen hur bilar dykt upp från det närliggande villaområdet och dumpat tjogvis med soppåsar i våra kärl.
Citera
2026-06-15, 07:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är inte villaägare som brukar dumpa sopor.

Det är folk oftast i lägenhet och ibland i radhus som är vana att dumpa sopor som i sina hemländer eftersom det inte finns fungerande sophämtning/återvinning och mentaliteten är att slänga sopor på gatan,vattnet eller varsomhelst.
Det kommer ta lång tid att få in det tänket.

Visst finns det en liten % ignoranta white trash med den mentaliteten att de slänger batterier och annat i vanliga sopor men de är inte så stor %.

Fast dom i lägenhet kan du räkna bort eftersom dom dumpar skiten i hyresvärdens soprum. Ja visst ät det så med mentaliteten som du säger på dom nya Svenskarna.

Dock har jag märkt en ökad mentalitet bland villa ägare. Lite i den tonen du har nu om storleken på kärlen. Vissa jag känner tar med sig en sopsäck till jobbet och kastar där.
Den Sosse kommunen där jag bor gör dom stickprovs kontroller på villor. Och är det felsorterat får man böta.
Citera
2026-06-15, 11:12
  #9
Medlem
Jag har bara erfarenhet av en annan kommun, med 2 st kärl. 4 fack per kärl. Två fack för glas, 30 liter för ofärgat glas och 30 liter för färgat glas. För min del har det varit ganska minimalt med glas. Desto mer av annan sortering. Så jag tycker att 240 liter för glas låter sanslöst mycket. Men somliga kanske har ett behov av det. Troligen inte särskilt vanligt.
Citera
2026-06-16, 23:42
  #10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Handlar väl om att man vill ha samma storlek på alla kärl. Lär vara billigare vid inköp och mindre logistik med att ha kärl av samma storlek än kärl av olika storlek.
Citera
2026-06-17, 00:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Handlar väl om att man vill ha samma storlek på alla kärl. Lär vara billigare vid inköp och mindre logistik med att ha kärl av samma storlek än kärl av olika storlek.

Fast varje kärl kan ju ha olika fack, och facken kan variera i storlek. Kommuner kan dessutom ha en separat behållare som man kan placera på ett kärl. För Stockholm (som trådstarten handlar om), så är det för metallförpackningar. I min kommun är det för batterier och ljuskällor (två fack). I min kommun har kärlen två mindre fack för färgat glas och ofärgat glas. Stockholm valde ett enda stort kärl för glas.

Kommuner kan uppenbarligen välja olika när det gäller fack och kärl. Är ändå nyfiken på hur de har resonerat när de har valt så mycket utrymme för glas, när det troligen inte matchar de verkliga behoven.
Citera
2026-06-18, 19:54
  #12
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu var det kärl jag kommenterade inte fack, framgick även i inlägget jag citerade att det fanns olika fack i aktuellt kärl. Som jag skrev blir logistiken enklare desto färre typ av storlek på kärl man behöver tillhandahålla.
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Fast varje kärl kan ju ha olika fack, och facken kan variera i storlek. Kommuner kan dessutom ha en separat behållare som man kan placera på ett kärl. För Stockholm (som trådstarten handlar om), så är det för metallförpackningar. I min kommun är det för batterier och ljuskällor (två fack). I min kommun har kärlen två mindre fack för färgat glas och ofärgat glas. Stockholm valde ett enda stort kärl för glas.

Kommuner kan uppenbarligen välja olika när det gäller fack och kärl. Är ändå nyfiken på hur de har resonerat när de har valt så mycket utrymme för glas, när det troligen inte matchar de verkliga behoven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in