Jag försöker förstå logiken bakom Närsorterat och det nya glaskärlet på 240 liter som ska tömmas var fjärde vecka.
https://www.stockholmvattenochavfall.se/villa-och-radhus/avfallstjanster/narsorterat/
Ärligt talat, vem är det som fyller 240 liter glas på en månad?
Jag upplever att fler produkter säljs idag i plast, kartong eller metall. Många köper dessutom läsk på burk och pantar flaskor. Ändå tycker Stockholms stad att varje villa ska avsätta plats för ett enormt glaskärl.
Jag har svårt att se hur ens en stor familj skulle komma i närheten av att fylla det. Men jag kanske har fel?
Har kommunen gjort någon verklighetskontroll innan beslutet fattades? Har man undersökt hur mycket glas ett normalt villahushåll faktiskt producerar idag?
Eller har man bara bestämt en storlek och sedan utgått från att villaägarna får anpassa sig? Många tomter är redan extremt små och saknar plats för tre stora 240 liter kärl.