2026-06-13, 18:13
Medlem
Jag har ett speciellt användarnamn som kan vara stötande för vissa, men vad händer om jag snor en bild på min grannes facebook och har henne som profilbild på flashback?
Då kan man tänka att det är henne jag vill knulla eftersom jag heter "hennevilljagknulla" och har hon som profilbild.

1. Är det olagligt, typ sexuellt ofredande eller nåt?
2. Skulle flashback tillåta detta?
2026-06-13, 18:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Den frågan ska du ställa till moderatorna här!
2026-06-13, 18:19
Medlem
Hur skulle Flashback kunna veta att det inte är du på bilden? Även om personen på bilden framför ett klagomål så blir det knepigt att hantera.
2026-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Hur skulle Flashback kunna veta att det inte är du på bilden? Även om personen på bilden framför ett klagomål så blir det knepigt att hantera.

Jag vet inte, men om personen å bilden klagar till polisen så kanske flashbac måste agera?
2026-06-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag vet inte, men om personen å bilden klagar till polisen så kanske flashbac måste agera?
Jag tänkte mer på ett klagomål direkt till forumets Admin. Vad skulle Polisen kunna göra och vad skulle brottsrubriceringen vara?

Det finns lagar i samband med användning av bilder i reklam, men jag tycker inte att det gäller angående en profilbild i ett forum.

Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

Vad i första stycket sägs om näringsidkare gäller även anställd hos näringsidkare och annan som handlar på näringsidkares vägnar.

2 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 1 § skall dömas till böter.
2026-06-13, 18:33
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Din profilbild är dold för oinloggade "parental advisory".
Personen kan även be att få den borttagen om den vill.
2026-06-13, 18:34
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Gör inte det
Tror inte det är lagligt om personen inte redan är offentlig.

Jag hade polisanmält
2026-06-13, 18:41
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Nej, ⁠Flashback Forum skulle inte tillåta detta.
Att använda en annan persons foto utan tillstånd bryter dessutom mot upphovsrätten.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-06-13 kl. 18:44.
2026-06-13, 18:57
Medlem
du kan byta namn till honomvilljagknulla och så ger jag dig tillåtelse att ha mitt passfoto som avatar
2026-06-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Gör inte det
Tror inte det är lagligt om personen inte redan är offentlig.

Jag hade polisanmält

du har ju själv en tjej som avatar som du säkert snott på facebook och som du är förälskad i
2026-06-13, 19:35
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
du har ju själv en tjej som avatar som du säkert snott på facebook och som du är förälskad i

Hon har ju en bild på Uma Thurman som spelar Mia Wallace i Pulp Fiction.
2026-06-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Hon har ju en bild på Uma Thurman som spelar Mia Wallace i Pulp Fiction.

Uma från Facebook ja.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in