2026-06-13, 19:48
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Uma från Facebook ja.

Det där är Uma Thurman i Pulp Fiction!
Karaktären heter MiaWallace och bilden är en superkänd poster.
Det är inte personen på kontot, men det är helt lagligt att ha filmkaraktärer som sin profilbild på nätet.
2026-06-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har ett speciellt användarnamn som kan vara stötande för vissa, men vad händer om jag snor en bild på min grannes facebook och har henne som profilbild på flashback?
Då kan man tänka att det är henne jag vill knulla eftersom jag heter "hennevilljagknulla" och har hon som profilbild.

1. Är det olagligt, typ sexuellt ofredande eller nåt?
2. Skulle flashback tillåta detta?

Du kan väl börja med att fråga dig själv om du hade varit ok med att någon random hade snott din bild och använt den som avatar på flashback.
2026-06-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du kan väl börja med att fråga dig själv om du hade varit ok med att någon random hade snott din bild och använt den som avatar på flashback.

Såklart hade jag inte varit det, men frågan är ju vad som kommer hända om sånt sker?
2026-06-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag tänkte mer på ett klagomål direkt till forumets Admin. Vad skulle Polisen kunna göra och vad skulle brottsrubriceringen vara?

Det finns lagar i samband med användning av bilder i reklam, men jag tycker inte att det gäller angående en profilbild i ett forum.

Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke. Med namn jämställs annan beteckning som klart utpekar viss person.

Vad i första stycket sägs om näringsidkare gäller även anställd hos näringsidkare och annan som handlar på näringsidkares vägnar.

2 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 1 § skall dömas till böter.

Urkundsförfalskning kanske?
Olovlig använding av bild?
Stöld av bild?
Förtal?
2026-06-13, 20:30
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Stöld av bild?
Förtal?

Men VARFÖR undrar jag?
Varför funderar du ens på att göra något sådant?

Skapa en AI-bild så trampar du ingen på tårna.
2026-06-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Men VARFÖR undrar jag?

För att jag vill, behöver ingen speciell anledning, eller?
2026-06-13, 20:44
Medlem
Citat:
Såklart hade jag inte varit det, men frågan är ju vad som kommer hända om sånt sker?

Du får inte använda en bild om du inte har upphovsrätten och utan samtycke.
Vidare omfattas den även av GDPR.
2026-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Stöld av bild?
Förtal?
Det enda jag kan tänka mig är upphovsrätten, men den där tumnageln till bild har en väldigt låg verkshöjd. Skyddet är betydligt svagare på en bild som inte är komplett. Vem som helst får i regel beskära, använda som förlaga eller bearbeta bilden utan att det räknas som upphovsrättsintrång, förutsatt att du skapar ett helt eget och självständigt nytt verk.
2026-06-13, 20:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag har ett speciellt användarnamn som kan vara stötande för vissa, men vad händer om jag snor en bild på min grannes facebook och har henne som profilbild på flashback?
Då kan man tänka att det är henne jag vill knulla eftersom jag heter "hennevilljagknulla" och har hon som profilbild.

Regelverket:
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer.
Så nej, du får hitta på något annat sätt att äckla dig.
2026-06-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Men VARFÖR undrar jag?

Det kan vara lite kul att trampa folk på tårna.
2026-06-13, 22:20
Medlem
Frågan är väl vad flashback gör åt det?
Måste väl komma in polisanmälan först för att flashback ens ska agera.
2026-06-13, 22:43
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Huruvida det är olagligt eller ej kan jag inte gå in på men om det inkommer klagomål på din avatar och vi har anledning att tro att det är riktigt så kommer vi att plocka bort den. Om du efter det sätter tillbaka den så kommer du att få en varning för 0,05.

Med den informationen sätter vi lås på tråden.

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in