2026-06-15, 17:22
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Lite * många = rätt mycket.

Men självklart är det inte uteslutande "smakprov" som kastas, utan en blandning där de som frossar och lastar på för mycket såklart står för en större andel (mängdmässigt). Min poäng var att jag inte tycker att det är rimligt att straffa provsmakare med en avgift om man inte äter upp - så en "toleransnivå" är en vettig lösning som fångar upp de som är oansvariga med hur mycket de tar för sig utan att drabba matgäster som helt enkelt inte gillar maten de tar (i mindre mängder).

Man tar ju EN vårrulle, en tugga ris osv om man är osäker på om saker går att äta, svårare än så är det inte. När du sedan provsmakat är det slut. Förstår du nu?
Citera
2026-06-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Man tar ju EN vårrulle, en tugga ris osv om man är osäker på om saker går att äta, svårare än så är det inte. När du sedan provsmakat är det slut. Förstår du nu?
Jag förstår mycket väl, vet inte varför du är så arg?

När jag går på ett nytt ställe med mat som jag inte har testat tar jag personligen kanske... 2-3 matskedar av saker som jag inte har testat förut. Så där är vi överens. Däremot tar jag inte en vårrulle, springer till bordet och smakar, sen tillbaka till buffén för att ta en tesked ris, tillbaka till bordet för att smaka, osv. Är det mycket nytt så tar jag lite av ett antal olika maträtter eftersom det är roligt att testa. Om det sen visar sig att jag inte gillar hälften så blir det ändå en hyfsad mängd mat.

Om jag hade gått flera vändor hade det resulterat i lika mycket spill, så det spelar egentligen ingen roll. I sådana fall får man helt enkelt begränsa sig till att prova maximalt X maträtter, om man nu känner att man inte får lämna något alls. Men poängen med en buffé är ju som sagt att kunna testa flera olika saker, så i slutändan handlar det mycket om hur god maten är. Äcklig mat = mer kvar på tallriken, för om jag betalar för en buffé kommer jag att testa mig fram. Annars kan jag lika gärna köpa a la carte, eftersom poängen inte är att äta så mycket som möjligt.
Citera
2026-06-15, 22:53
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De ser att man tar om kanske 3 gånger och de tar för givet att man vräker på, de står en bit ifrån så det enda de ser är att man går fram och tillbaka en del. Fast man bara tar lite varje gång. Dels för att inte ta för mycket av en sort om man inte gillar den, dels för att stoppa innan man blir för mätt. Detta tillsammans med att jag äter långsamt.
Det är ju hela grejen med buffé, att gå flera gånger. Knepigt det där....
Citera
2026-06-16, 10:55
Medlem
Blaskas avatar
Tyvärr blir det såhär överallt i samhället. Friheter dras in för idioter inte kan sköta sig.
Citera
2026-06-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Jag förstår mycket väl, vet inte varför du är så arg?

När jag går på ett nytt ställe med mat som jag inte har testat tar jag personligen kanske... 2-3 matskedar av saker som jag inte har testat förut. Så där är vi överens. Däremot tar jag inte en vårrulle, springer till bordet och smakar, sen tillbaka till buffén för att ta en tesked ris, tillbaka till bordet för att smaka, osv. Är det mycket nytt så tar jag lite av ett antal olika maträtter eftersom det är roligt att testa. Om det sen visar sig att jag inte gillar hälften så blir det ändå en hyfsad mängd mat.

Om jag hade gått flera vändor hade det resulterat i lika mycket spill, så det spelar egentligen ingen roll. I sådana fall får man helt enkelt begränsa sig till att prova maximalt X maträtter, om man nu känner att man inte får lämna något alls. Men poängen med en buffé är ju som sagt att kunna testa flera olika saker, så i slutändan handlar det mycket om hur god maten är. Äcklig mat = mer kvar på tallriken, för om jag betalar för en buffé kommer jag att testa mig fram. Annars kan jag lika gärna köpa a la carte, eftersom poängen inte är att äta så mycket som möjligt.
Är lite kluven här faktiskt. Ditt resonemang låter rätt sunt. Dock vågar jag påstå att det ska till en rätt kräsen person för att bara gilla hälften av de sakerna man tagit, statistiskt sett då. Och då kan jag tycka att om man är såpass kräsen så får man kanske ta det i beaktande.

Själv är jag lite åt andra hållet. Kan knappt minnas när jag sist var till en buffé där jag tog något jag inte tyckte om.

Ser inget fel med konceptet alls. Det är ju trots allt frivilligt att gå dit.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in