2026-06-14, 16:54
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Beror väl på mängden mat, en potatis o lite sallad fine, 1 kycklingklubba och 8 potatisar inte okej.

Men iofs med bufe' så menas väl 'ät så mkt du vill' inte 'kasta hur mkt du vill' så börja påpeka där till att börja med.

Om inte annat kan de väl lägga överblivet käk till hemlösa och vinna folks handhjärtan via fäjsbuuk eller nåt, fan vet jag börja grina, men mkt svinn inte okej LITE svinn helt okej. Tamam
Citera
2026-06-14, 19:16
Medlem
mammasguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Finns ingenting knäppt med att be om en doggybag. Det knäppa är när du fantiserar ihop ett värsta tänkbara scenario där folk staplat bergvis med mat som de knappt petat i och sen ber om en påse, men verkligheten är lite mer nyanserad än dina två aspergerextremer.

Men dumfan man ber inte om doggybag på BUFFE. Vafan ska alla äta sig mätta sen ta en till portion i doggy bag eller hur fan tänkte du där? I vilket värld skulle det hålla hahaha.
Citera
2026-06-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammasgud
Men dumfan man ber inte om doggybag på BUFFE. Vafan ska alla äta sig mätta sen ta en till portion i doggy bag eller hur fan tänkte du där? I vilket värld skulle det hålla hahaha.
Precis så, man ska lassa på tallriken sen ska man gå direkt och be om en doggybag, det var det jag skrev. Asperger.
Citera
2026-06-14, 19:33
Medlem
mammasguds avatar
Citat:
Precis så, man ska lassa på tallriken sen ska man gå direkt och be om en doggybag, det var det jag skrev. Asperger.

Hela grejen med buffé är att äta så mycket man orkar. Man undviker att slänga och man ber fan inte om doggy bag. Vissa med asperger har svårt med sociala koder men går att lära sig med åren ändå.
Citera
2026-06-14, 19:38
Medlem
mammasguds avatar
Citat:
Faktum är att restaurangpersonalen hellre ser att du böjer dig fram och kör upp den där halvätna schnitzeln i röven än att den hamnar i grishinken.

Slänger hellre skiten än ber om doggy bag och blir utskrattad. Och vem fan råkar få så mycket mat över på buffé att det ens är värt att be om doggy bag? Bara skevt.
Citera
2026-06-15, 09:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammasgud
Hela grejen med buffé är att äta så mycket man orkar. Man undviker att slänga och man ber fan inte om doggy bag. Vissa med asperger har svårt med sociala koder men går att lära sig med åren ändå.
Jag tror det har med uppfostran att göra? Jag äter alltid rent på tallriken, altid i alla sammanhang, och även mina barn. Därför att vi respekterar det jobb som är nerlagt för att ens skörda ett riskorn eller föda upp en gris.

Jag är dessutom ingen frossare och det är inte. för mig, en lyxig känsla att fylla en tallrik upp till brädden med mat som jag inte ens provat om den är god. Jag tar en liten provbit och sedan går jag tillbaka om den var god. Man behöver bara IQ 60 för att ha den strukturen på sitt liv, bara apor lassar på för att det är "gratis".

Tänker mig att matslängarna i världen är samma personer som inte kan sköta en lägenhet utan har den smutsig, har fula fattiga bilar som de missköter, kläder som är skabbiga, har svårt med studierna. Men det kanske är fördomar. Nä, klart det är så.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-15 kl. 09:18.
Citera
2026-06-15, 09:48
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Håller med, ta inte mer mat än du äter upp!

Absolut, jättebra förslag. Jag är alltid väldigt noga när familjen drar på buffé att alltid göra precis som hemma, bara ta så mycket man äter upp.
Citera
2026-06-15, 11:53
Medlem
Detta kan vel knappast klassas som en nyhet eller fotsättnng på "buffelagen".
Inprincip samtliga asiatiska restauranger jag vatt på kör med system där man får betala extra för mat man tar på buffen men inte äter upp,, och dem har gjort det så länge jag minns med, dvs i minst 30-40 år.
Citera
2026-06-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Folk borde bojkotta

Bojkotta restauranger som kör på buffébot? Varför? Det är ju idiotiskt att plocka på sig en massa mat, och inte äta upp allt. Bättre att ta mindre portioner och ta mat i omgångar. Det är dumt behöva slänga 70-80 kilo mat om dagen. Så problemet är snarare gästerna, inte restaurangerna som vill minimera matsvinnet.
Citera
2026-06-15, 17:06
Medlem
Poängen med en buffé för icke-tjockisar är väl att man ska kunna mixa/testa flera olika maträtter utan att behöva betala för flera portioner - inte att äta sig spymätt och försöka få maximal "valuta för pengarna".

Konsekvensen av det är ju att man ofta testar just flera olika saker, och en del faller en helt enkelt inte i smaken. I och med att man då kan gå och ta mer av något som smakar bättre är det ju rätt logiskt att det blir en del som åker i soptunnan. Är det stora mängder som kastas kan det också vara ett kvitto på att maten inte är bra, då får ägarna skylla sig själva helt enkelt.

Med det sagt har jag inget till övers för människor som lastar på betydligt mer än de rimligtvis kommer att orka äta, bara för att det är gratis (se typ: https://www.youtube.com/watch?v=xOV670_5tyY). Men jag tror att det är en hyfsat jämn blandning mellan de som tar för sig för mycket och de som helt enkelt inte gillar maten de har testat.

Ett tips är att köra mindre (storleksmässigt) tallrikar också, då tar man inte för sig så mycket. Att betala om man lämnar tycker jag i sig är rimligt, men det måste finnas en viss tolerans för att man kanske inte gillar maten och lämnar p.g.a. det. Jag tror att vissa kör med att man får kasta visst mycket innan det börjar kosta, det kan ju vara en bra kompromiss.
Citera
2026-06-15, 17:14
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber

Konsekvensen av det är ju att man ofta testar just flera olika saker, och en del faller en helt enkelt inte i smaken. I och med att man då kan gå och ta mer av något som smakar bättre är det ju rätt logiskt att det blir en del som åker i soptunnan. Är det stora mängder som kastas kan det också vara ett kvitto på att maten inte är bra, då får ägarna skylla sig själva helt enkelt.

Alla med hjärnceller fattar ju att man tar väldigt lite av det man vill prova och är det gott går man och tar mer.
Citera
2026-06-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Alla med hjärnceller fattar ju att man tar väldigt lite av det man vill prova och är det gott går man och tar mer.
Lite * många = rätt mycket.

Men självklart är det inte uteslutande "smakprov" som kastas, utan en blandning där de som frossar och lastar på för mycket såklart står för en större andel (mängdmässigt). Min poäng var att jag inte tycker att det är rimligt att straffa provsmakare med en avgift om man inte äter upp - så en "toleransnivå" är en vettig lösning som fångar upp de som är oansvariga med hur mycket de tar för sig utan att drabba matgäster som helt enkelt inte gillar maten de tar (i mindre mängder).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in