Poängen med en buffé för icke-tjockisar är väl att man ska kunna mixa/testa flera olika maträtter utan att behöva betala för flera portioner - inte att äta sig spymätt och försöka få maximal "valuta för pengarna".
Konsekvensen av det är ju att man ofta testar just flera olika saker, och en del faller en helt enkelt inte i smaken. I och med att man då kan gå och ta mer av något som smakar bättre är det ju rätt logiskt att det blir en del som åker i soptunnan. Är det stora mängder som kastas kan det också vara ett kvitto på att maten inte är bra, då får ägarna skylla sig själva helt enkelt.
Med det sagt har jag inget till övers för människor som lastar på betydligt mer än de rimligtvis kommer att orka äta, bara för att det är gratis (se typ:
https://www.youtube.com/watch?v=xOV670_5tyY). Men jag tror att det är en hyfsat jämn blandning mellan de som tar för sig för mycket och de som helt enkelt inte gillar maten de har testat.
Ett tips är att köra mindre (storleksmässigt) tallrikar också, då tar man inte för sig så mycket. Att betala om man lämnar tycker jag i sig är rimligt, men det måste finnas en viss tolerans för att man kanske inte gillar maten och lämnar p.g.a. det. Jag tror att vissa kör med att man får kasta visst mycket innan det börjar kosta, det kan ju vara en bra kompromiss.