2026-06-13, 11:06
Medlem
bithaxs avatar
Min mamma är dement och hon kan inte hantera sin telefon längre. Hon köper saker på nätet som hon inte kommer ihåg och swishar pengar till släktingar och bekanta. 10kr hit, 500 kr dit. Vi har skickat tillbaka hälsokost som har köpt stora lådor av från Norge.

Jag undrar om det är möjligt att få till det så att jag måste godkänna när hon autentiserar sig med bankid. Behöver jag bli hennes god man, ha en fullmakt eller hur funkar det?

Jag har en framtidsfullmakt som jag tänkte försöka aktivera, men vet inte hur man gör heller. Hon är i process för att få en diagnos, men utredningen har pågått i 3 månader och är inte klar ännu.
Citera
2026-06-13, 11:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Man kan tydligen lägga in dubbelkommando på bankID, att du som anhörig också måste godkänna överföringar innan de går igenom.
Kolla om det går att lösa med din mammas bank.
Citera
2026-06-13, 11:10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man kan tydligen lägga in dubbelkommando på bankID, att du som anhörig också måste godkänna överföringar innan de går igenom.
Kolla om det går att lösa med din mammas bank.

Antar att vi måste gå dit och göra en bankfullmakt på kontoret då?
Citera
2026-06-13, 11:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Antar att vi måste gå dit och göra en bankfullmakt på kontoret då?

Ska tydligen gå att göra via hemsidan men det är kanske olika beroende på bank.
I nordea kan man göra det på hemsidan.
Citera
2026-06-13, 11:28
Medlem
Citat:
Min mamma är dement och hon kan inte hantera sin telefon längre. Hon köper saker på nätet som hon inte kommer ihåg och swishar pengar till släktingar och bekanta. 10kr hit, 500 kr dit. Vi har skickat tillbaka hälsokost som har köpt stora lådor av från Norge.

Jag undrar om det är möjligt att få till det så att jag måste godkänna när hon autentiserar sig med bankid. Behöver jag bli hennes god man, ha en fullmakt eller hur funkar det?

Jag har en framtidsfullmakt som jag tänkte försöka aktivera, men vet inte hur man gör heller. Hon är i process för att få en diagnos, men utredningen har pågått i 3 månader och är inte klar ännu.

Det du kanske kan fundera på är om du kan få henne att godkänna den inskränkningen själv. Det är nämligen så att man har rätt till självbestämmande även om man inte har mentala kapaciteten till det. Det är inte säkert att man kan tillsätta god man över hennes huvud även med diagnos.

Sen lite sidospår: jag har för mig att de inte är så pigga på att anhöriga agerar god man.

Ett annat sidospar: det är ärftligt, kanske vore läge att du tar och funderar igenom hur du vill ha det själv. Vill du själv sitta där på livets höst och slarva bort dina besparingar i förvirrade upptåg? Nu när du är klar i huvudet kan du ta och skriva ner hur du vill att det skall hanteras. Det gör det lättare för dina anhöriga när/om du sitter där och är dement.
Citera
2026-06-13, 11:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra fråga. Här utkast till lathund. Korrigera om fel. Hoppas BankId inför något.

Fullmakt. Anhörig sköter ekonomi med samtycke.
God man. Utses för hjälp när personen inte klarar ekonomin.
Förvaltare. Tar över ekonomin vid allvarlig oförmåga.
Bankspärr. Att bank begränsar betalningar och belopp, varierar mellan banker.
BankID. Nej, finns ej funktion hos dem att anhörig måste godkänna transaktioner.
Citera
2026-06-13, 11:40
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det du kanske kan fundera på är om du kan få henne att godkänna den inskränkningen själv. Det är nämligen så att man har rätt till självbestämmande även om man inte har mentala kapaciteten till det. Det är inte säkert att man kan tillsätta god man över hennes huvud även med diagnos.

Sen lite sidospår: jag har för mig att de inte är så pigga på att anhöriga agerar god man.

Ett annat sidospar: det är ärftligt, kanske vore läge att du tar och funderar igenom hur du vill ha det själv. Vill du själv sitta där på livets höst och slarva bort dina besparingar i förvirrade upptåg? Nu när du är klar i huvudet kan du ta och skriva ner hur du vill att det skall hanteras. Det gör det lättare för dina anhöriga när/om du sitter där och är dement.

Jag är enda barnet och jag kommer förmodligen inte att få några barn. Alltså finns det ingen som kommer att ta hand om mig om inte min thailändska fru. Har sagt åt henne att jag vill att de ska ta ut mig och skjuta mig i Menkong deltat när jag blir för gaggig. Det hänger förstås på att vi säljer av allt i Sverige flyttar till Thailand på ålderns höst.

Ättestupa från något berg i changmai är ju en möjlighet också.
Citera
2026-06-13, 11:46
Avstängd
Blandadajentes avatar
Det kan lösa sig rätt så snabbt när personen med kognitiv svikt inte klarar av att trycka pinkoden, eller hitta apparna längre
Citera
2026-06-13, 12:19
Medlem
Citat:

Om din mamma vill ha en god man så ska det helst vara någon utomstående.
Det är inskränkande på hennes privatliv att du som son är det.
Hon låter lite som min egna farmor (innan BankID fanns).
Hon gav pengar till folk lite här och där trots att hon hade jättelång pension. En givmild gammal dam med stort hjärta. Men hon var inte dement. Bara snäll.
Citera
2026-06-13, 12:51
Medlem
jessewn372s avatar
Inte god man, förvaltare. Bestäms av tingsrätten via överförmyndarnämnden efter läkarintyg. Kontakta överförmyndarnämnden i din kommun så får du information.

Citat:

Citera
2026-06-13, 12:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skriftbyte
Om din mamma vill ha en god man så ska det helst vara någon utomstående.
Helst inte? Jag ser hellre att något av mina barn är god man, kanske tillsammans men det kanske inte går.

Är helt klart intresserad av ämnet i trådstarten. Känner att det kommer bli ett allt större problem i och med att det är så enkelt numera att flytta pengar.
Citera
2026-06-13, 13:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
TS kan bli God man till sin mamma, som då inte får ha bankid utan du utför alla tjänster åt henne. Inte något konstigt alls, tvärtom gör snälla omtänksamma barn så.

Bankid är perfekt teknik för att hjälpa någon inom familjen med praktiska saker. Gäller ju även läkartider m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in