Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Min mamma är dement och hon kan inte hantera sin telefon längre. Hon köper saker på nätet som hon inte kommer ihåg och swishar pengar till släktingar och bekanta. 10kr hit, 500 kr dit. Vi har skickat tillbaka hälsokost som har köpt stora lådor av från Norge.
Jag undrar om det är möjligt att få till det så att jag måste godkänna när hon autentiserar sig med bankid. Behöver jag bli hennes god man, ha en fullmakt eller hur funkar det?
Jag har en framtidsfullmakt som jag tänkte försöka aktivera, men vet inte hur man gör heller. Hon är i process för att få en diagnos, men utredningen har pågått i 3 månader och är inte klar ännu.
Det du kanske kan fundera på är om du kan få henne att godkänna den inskränkningen själv. Det är nämligen så att man har rätt till självbestämmande även om man inte har mentala kapaciteten till det. Det är inte säkert att man kan tillsätta god man över hennes huvud även med diagnos.
Sen lite sidospår: jag har för mig att de inte är så pigga på att anhöriga agerar god man.
Ett annat sidospar: det är ärftligt, kanske vore läge att du tar och funderar igenom hur du vill ha det själv. Vill du själv sitta där på livets höst och slarva bort dina besparingar i förvirrade upptåg? Nu när du är klar i huvudet kan du ta och skriva ner hur du vill att det skall hanteras. Det gör det lättare för dina anhöriga när/om du sitter där och är dement.