2026-06-18, 13:01
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Nej, nu är du helt ute och cyklar. Du räknar baserat på totala gruppkombinationer men det vi är intresserade av är ju det antal där Sverige faktiskt går vidare - dvs 330 kombinationer. Man kan ju inte väga in när vår grupptrea blir utslagen.

Men jag får pudla med eftersom 90% inte heller stämde, det är bara ynka 84% på grupp I (Frankrike) och 10% på grupp E (Tyskland). Poängen kvarstår dock att det är en dålig strategi, åtminstone i avseendet att vi kanske får en "sämre" gruppetta.
Självklart. Blunder från min sida. Men skyller på idioten chatgpt. Bra att vi fick det utrett.
Citera
2026-06-18, 14:09
Medlem
Om jag ska spekulera fritt så känns just nu Sverige som grupptvåa som det mest troliga alternativet. Det räcker med kryss mot antingen Nederländerna eller Japan. Gruppseger är inte heller otänkbart. Det räcker förmodligen med att vi kryssar mot både Nederländerna och Japan, om jag utgår ifrån att varken Nederländerna eller Japan gör bättre ifrån sig än Sverige gjorde mot Tunisien.

Så om vi skalar bort alla 3:e-plats-scenarion så är det ju mest troligt att vi ställs mot något lag från grupp C, och kanske mest troligt gruppsegraren där. Vilket jag ändå tror blir Brasilien även om de bara kryssade i premiären.
Citera
2026-06-18, 14:21
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Om jag ska spekulera fritt så känns just nu Sverige som grupptvåa som det mest troliga alternativet. Det räcker med kryss mot antingen Nederländerna eller Japan. Gruppseger är inte heller otänkbart. Det räcker förmodligen med att vi kryssar mot både Nederländerna och Japan, om jag utgår ifrån att varken Nederländerna eller Japan gör bättre ifrån sig än Sverige gjorde mot Tunisien.

Så om vi skalar bort alla 3:e-plats-scenarion så är det ju mest troligt att vi ställs mot något lag från grupp C, och kanske mest troligt gruppsegraren där. Vilket jag ändå tror blir Brasilien även om de bara kryssade i premiären.
Jag skulle inte sätta många kronor på att Sverige får med sig oavgjort i minst en av de två matcherna. Tunisien var riktigt bleka. Men det spelar ingen roll. Tar vi oss vidare som trea i gruppen får vi se till att skrälla mot Frankrike. Mer osannolika saker har inträffat.
Citera
2026-06-18, 15:19
Medlem
goseigens avatar
Om vi blir tvåa då, och Skottland vinner grupp C? Då känns det som att både 16-del, 8-del och kvartsfinal skulle bli lättare. En kvartsfinal skulle förmodligen bli mot England eller Mexiko.

Men i en 8-del skulle det förstås ändå bli match mot Ecuador, Elefantbenskusten, Frankrike, Senegal eller Norge.

Vad jag menar är att med rätt gruppresultat kan det vara bättre att komma tvåa.
Citera
2026-06-18, 16:31
Medlem
Vi bör undvika Frankrike till varje pris.
Föredrar tvivelsutan både Brasilien som Marocko istället.
Därmed är det första eller andraplats i gruppen som bör vara Sveriges målsättning nu.

Får jag välja skulle jag välja Brasilien som motståndare i en sextondelsfinal.
Brasilien är baktunga och går att besegra. De imponerar inte.
Citera
2026-06-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein

Om Sverige Holland och Japan slutar på 5 poäng så räknas väl inte Tunisien resultatet? Utan bara inbördes resultaten. Blir flest gjorda mål och de spelade ju 2-2
Citera
2026-06-18, 22:00
Medlem
ab-lingonskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi bör undvika Frankrike till varje pris.
Föredrar tvivelsutan både Brasilien som Marocko istället.
Därmed är det första eller andraplats i gruppen som bör vara Sveriges målsättning nu.

Får jag välja skulle jag välja Brasilien som motståndare i en sextondelsfinal.
Brasilien är baktunga och går att besegra. De imponerar inte.

Håller med.
Frankrike är läskigt bra. Marocko är tätt bakom och Brasilien är nog det lättaste motståndet av dem 3.

Visar tydligt att att en 16dels final skulle vara direkt jobbig på en gång.
Citera
2026-06-19, 00:43
Medlem
israelisinnocents avatar
Ska tydligen gå att se matcher på finska ylle med vpn

Gruppspelsmatcher på Yle (19–25 juni 2026). Finsk tid.

Fredag 19 juni
Kl. 01:00: Kanada – Qatar
Kl. 04:00: Mexiko – Sydkorea
Lördag 20 juni
Kl. 20:00: Nederländerna – Sverige
Kl. 23:00: Tyskland – Elfenbenskusten
Söndag 21 juni
Kl. 03:00: Ecuador – Curaçao
Kl. 07:00: Tunisien – Japan
Måndag 22 juni
Kl. 20:00: Argentina – Österrike
Tisdag 23 juni
Kl. 00:00: Frankrike – Irak
Kl. 03:00: Norge – Senegal
Kl. 06:00: Jordan – Algeriet
Onsdag 24 juni
Kl. 22:00: Schweiz – Kanada
Torsdag 25 juni
Kl. 01:00: Skottland – Brasilien
Kl. 04:00: Tjeckien – Mexiko

Det är Svenska Yles välkända sportjournalister och inbjudna fotbollsexperter som står för det finlandssvenska referatet under fotbolls-VM 2026.
Citera
2026-06-19, 01:09
Medlem
Är Sverige klar som en av 8 bästa grupp treor redan?
Citera
2026-06-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Är Sverige klar som en av 8 bästa grupp treor redan?

Nej, vi kan fortfarande komma sist i gruppen.
Citera
2026-06-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hr-Gurka

Det kan dessutom slumpa sig så att tre poäng inte räcker.
Bra målskillnad åtminstone runt noll lär krävas.
Dessutom så ter sig både Grupp A och B som att trean där eventuellt når fyra poäng.
Redan gruppvinnarklara Mexiko i sista matchen emot ett piskat Tjeckien kan sluta i att motivation slår bättre klass i grupp A.
Bosnien och Qatar har redan en pinne i Grupp B, och de möts ju i sista gruppspelsomgången. Seger för endera innebär att grupptrean här når fyra poäng.

Fortfarande väldigt osannolikt att tre poäng och åtminstone neutral målskillnad inte skall räcka..men helt säkert är det inte..än åtminstone.
Citera
2026-06-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hr-Gurka

Är till och med inte osannolikt att vi blir sist. Vinner ett taggat Tunisien mot Japan och Sverige har förlorat mot Nederländerna, så står vi inför en sistarunda där Nederländerna-Tunisien båda går vidare med oavgjort och Sverige kommer sist om Japan vinner mot oss. Kanske inte mer än 10 proc risk men söndag morgon kan det vara 50/50, inför en rejält oviss sista match med Japan som favoriter (enligt oddsen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in