2026-06-13, 08:09
  #1
Medlem
Om, ett stort om, Sverige skulle gå vidare från gruppspelet vore nog det bästa att man gjorde det som en av 8 bästa grupptreorna.
Blir man etta eller tvåa får man med största sannolikhet antingen möta Brasilien eller Marocko, semifinalist i senaste VM.
Går man vidare som trea blir det ett lotteri vilka man får möta.
Men det är inget som svenskarna kan styra, de måste ju göra sitt bästa i varje match för att överhuvudtaget ha en chans.
Citera
2026-06-13, 08:20
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Stort jävla OM. Det primära är att vi går längre än Norge. Sedan som alltid för Sverige och fotboll. Om slutspel kan vi likt 1994 ha tur. Inte möta en större innan semi. Då kan vi vinna. Men det sitter nog i huvudet. Sverige kan i slutspel aldrig vinna mot en av de stora.

Även om såklart spelarna alltid säger. Det är fotboll. En bra dag kan vi slå Spanien.
Citera
2026-06-13, 09:05
  #3
Medlem
Galejans avatar
Sverige är ett deltagarlag. Man är där för att fylla upp en plats, fast utan att tillföra charm som Curaçao och Kap Verde. Istället är man ett gråare deltagarland av samma typ som Qatar, Egypten eller Sydafrika. Sverige kan säkert besegra ett annat deltagarland Tunisien med 1-0 och där bli trea i gruppen men sedan tar det slut mot Frankrike eller Tyskland direkt. Sverige är där för att spela tre matcher och med tanke på att man slutade sist i sin kvalgrupp och bara halkade in via Nations League-fusket så är det ändå betydligt mer än man förtjänar. Som jämförelse tog Kosovo 11 poäng i samma grupp och blev tvåa men fick ändå inte spela VM. Där kan man prata om surt.
Citera
2026-06-13, 09:19
  #4
Medlem
Galantos avatar
"Gruppspelet" är bara VM-kvalet part II. Man måste vara chockerande usel om man inte går till sextondel.
Citera
2026-06-13, 09:36
  #5
Medlem
SilkyJohnsons avatar
OM finns inte, Sverige är för kassa för att gå vidare
Citera
2026-06-13, 10:18
  #6
Medlem
Att gå vidare vore en enorm seger, det vore bra kul om de fick möta brassarna.

Men Sverige går inte vidare.
Citera
2026-06-13, 10:43
  #7
Medlem
Tavastehuss avatar
Första matchen får tala för chanserna. Sverige kanske blir toksist i gruppen.

Ha låga förväntningar, om än alls.
Citera
2026-06-13, 11:14
  #8
Avstängd
Sverige har stor rutin gällande stora mästerskap.

Sverige har bl a kommit 2a och 3a i vm.

Sverige har spelare som tillhör världseliten.

Frågan är inte om vi överlever gruppspelet, frågan är om vi blir utslagna innan finalen!
Citera
2026-06-13, 11:18
  #9
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Sverige ska i första hand satsa på att ens lyckas gå vidare innan de börjar lägga strategier och pussel.
Citera
2026-06-13, 11:36
  #10
Medlem
Har testat att simulera VM där man fyller i hur man tror grupperna slutar och får då upp ett slutspelsträd. I samtliga scenarion har jag satt Sverige som trea men haft olika länder som övriga avancerande treor och jag får samma utfall för Sverige varje gång, motståndaren blir ettan från Grupp I med Frankrike, Norge, Senegal och Irak.
Citera
2026-06-13, 11:58
  #11
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbe
Har testat att simulera VM där man fyller i hur man tror grupperna slutar och får då upp ett slutspelsträd. I samtliga scenarion har jag satt Sverige som trea men haft olika länder som övriga avancerande treor och jag får samma utfall för Sverige varje gång, motståndaren blir ettan från Grupp I med Frankrike, Norge, Senegal och Irak.

Det bästa för oss är att komma tvåa.
Citera
2026-06-13, 12:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Om, ett stort om, Sverige skulle gå vidare från gruppspelet vore nog det bästa att man gjorde det som en av 8 bästa grupptreorna.
Blir man etta eller tvåa får man med största sannolikhet antingen möta Brasilien eller Marocko, semifinalist i senaste VM.
Går man vidare som trea blir det ett lotteri vilka man får möta.
Men det är inget som svenskarna kan styra, de måste ju göra sitt bästa i varje match för att överhuvudtaget ha en chans.

Saken är att det inte är ett lotteri utan förutbestämt enligt en tabell. Om Sverige blir en av de bästa grupptreorna så kommer vi med väldigt stor sannolikhet möta vinnaren i grupp I, alltså Frankrike/Norge/Senegal. Finns ju en liten chans att det blir en annan grupp men mindre sannolikhet än man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in