2026-06-16, 18:40
Medlem
Oavsett vad så möter vi ett topplag för eller senare i slutspelen. Förstår tanken att gå så långt som möjligt, lättast möjligt. Men ja, inte många av de lagen som kommer gå dit - kommer Sverige ha en bra chans mot så. Förutsatt att Sveriges försvar faktiskt har en 11/10 dag. DÅ kan vi faktiskt skaka om alla länderna, men tyvärr suger vårt försvar/målvakt.
Citera
2026-06-16, 19:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Att gå vidare är inte speciellt svårt detta VM. Bli 8 av de bästa 12 treorna så går du vidare, för att inte tala om att komma etta eller tvåa i gruppen. Jag tror Sverige kommer 1-2 i gruppen.
Citera
2026-06-16, 19:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att gå vidare är inte speciellt svårt detta VM. Bli 8 av de bästa 12 treorna så går du vidare, för att inte tala om att komma etta eller tvåa i gruppen. Jag tror Sverige kommer 1-2 i gruppen.

Som det är nu är det rätt svårt att avgöra vilka som kommer etta och tvåa i vår grupp. Tunisien känns dock som jumbo.
Citera
2026-06-16, 19:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Som det är nu är det rätt svårt att avgöra vilka som kommer etta och tvåa i vår grupp. Tunisien känns dock som jumbo.
Jag tror Sverige vinner mot antingen Japan eller Holland. Men visst, Tunisien känns såklart jumbo.
Citera
2026-06-16, 19:31
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag tror Sverige vinner mot antingen Japan eller Holland. Men visst, Tunisien känns såklart jumbo.

Kryss mot Japan kan nog inte vara helt otänkbart. När det gäller NL är jag dessvärre mer pessimistisk. Ett kryss kan nog göra en hel del för självförtroendet. En vinst ser jag som en mindre bragd.
Citera
2026-06-16, 22:23
Medlem
tjallepetters avatar
Blir svårt oavsett
Citera
2026-06-16, 22:28
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Om, ett stort om, Sverige skulle gå vidare från gruppspelet vore nog det bästa att man gjorde det som en av 8 bästa grupptreorna.
Blir man etta eller tvåa får man med största sannolikhet antingen möta Brasilien eller Marocko, semifinalist i senaste VM.
Går man vidare som trea blir det ett lotteri vilka man får möta.
Men det är inget som svenskarna kan styra, de måste ju göra sitt bästa i varje match för att överhuvudtaget ha en chans.
Stort om? Det snackas ju om att det är 95% klart efter storsegern mot Tunisien
Citera
2026-06-16, 23:14
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Landslaget lämnar basen i Dallas vid avancemang

Om Sverige går vidare från gruppspelet bryter man upp från basen i Texas.

Går vi vidare har vi tagit beslutet att följa med och vara ”on the road” hela tiden, säger landslagschefen Kim Källström.

https://www.tv4.se/artikel/tt-260616-fotvmkallstrom1-a0e6edcb/landslaget-lamnar-basen-i-dallas-vid-avancemang

https://www.sverigesradio.se/artikel/vm-slutspel-da-flyttar-blagult-fran-dallas
Citera
2026-06-17, 12:01
Medlem
MrTomtes avatar
Troliga motståndare i 16-delsfinalen
Vi kommer 1:a - Marocko
Vi kommer 2:a - Brasilien
Vi kommer 3:a - Frankrike, Tyskland, Mexiko eller USA

Vi är ju precis i början av VM och alla grupper har inte ens börjat spela ännu så att försöka förutspå vilka vi eventuellt skulle få möta i en sextondel (om vi kommer 3:a i gruppen och går vidare) är rätt svårt av naturliga skäl för antalet olika varianter är hela 495 st! Visst, vi kan räkna bort rätt många. Det är t.ex. inte så troligt att vare sig Curacao, Paraguay eller Irak vinner sina resp. grupper. Om vi kommer 1:a eller 2:a i gruppen så är det klart enklare för vår grupp är, så att säga, mappad mot grupp C. Vinner vi vår grupp möter vi 2:an i grupp C. Kommer vi 2:a möter vi vinnaren i grupp C. Grupp C har Brasilien, Marocko, Skottland och Haiti. En gissning är väl att det blir Brasilien och Marocko som tar de 2 första platserna så kommer vi 1:a eller 2:a så möter vi gissningsvis Brasilien eller Marocko.

Kommer vi 3:a i gruppen samt går vidare blir det som sagt var klurigare. Jag såg dock en simulering (oklart var) som kommit fram till att om Sverige kommer 3:a samt går vidare är det 90-95% sannolikhet att vi får möta någon av Frankrike, Tyskland, Mexiko eller USA i fallande sannolikhet. Det är inte så att man gråter av lycka direkt. Jag möter hellre Brasilien eller Marocko än någon ur kvartetten Frankrike, Tyskland, Mexiko eller USA. Både Brasilien eller Marocko är offensivt duktiga men jag upplevde bägge lagen som oorganiserade och svajjiga defensivt. Firma Isak och Gyökeres skulle kunna ha lekstuga med deras försvar. Frankrike och Tyskland har mer stabila försvar, som jag ser det, samt även bra anfall. Mexiko och USA är ju värdländer med alla fördelar för dem det innebär. De är inte heller några dåliga lag så för min del tänker jag att vårt äventyr nog tar stopp i sextondelen om vi kommer 3:a. Kommer vi 1:a eller 2:a i gruppen är chansen större att vi tar oss till en åttondel tror jag.

Jag såg en trovärdig beräkning som menade på att om man slutar gruppspelet med 3 poäng samt plus/minus i målskillnad så är sannolikheten att bli en av de bästa 3orna runt 90%. Vi kan alltså förlora mot både Holland och Japan (säg 0-2 och 0-1) och ändå mest absolut troligt gå vidare som en av de bästa 3orna. Tar vi bara 1 poäng till så är saken skäggbiff.

Åttondelen
Om vi vinner vår grupp och sedan vinner sextondelen skulle vi kunna få möta följande lag:
Tjeckien
Schweiz
Bosnien H
Sydkorea

Om vi kommer 2:a i vår grupp och sedan vinner sextondelen skulle vi kunna få möta följande lag:
Ecuador
Elfenbenskusten
Norge
Senegal

Om vi kommer 3:a i vår grupp och sedan vinner sextondelen skulle vi kunna få möta följande lag:
Frankrike
Tyskland
Mexiko
USA

Alltså...
kommer vi 3:a så är det troligt att vi får möta 2 av lagen ur kvartetten Frankrike, Tyskland, Mexiko eller USA efter varandra i först sextondelen och sedan åttondelen. Sannolikheten för kvartfinal känns rätt liten milt sagt. Tittar vi förbi sextondelen så ser möjligheten till en kvartsfinal klart enklare ut om vi kommer 1:a eller 2:a i gruppen än om vi kommer 3:a.

Oavsett vad så är det fortfarande väldigt mycket fotboll kvar att spela och mycket kan hända.
Citera
2026-06-18, 00:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Kan bli hett nordiskt möte

Fortsätter Erling Braut Haaland, Viktor Gyökeres och Alexander Isak som de börjat kan ett hett nordiskt möte vänta.

https://www.tv4.se/artikel/tt-260617-fotvmnorden1-6914d203/kan-bli-hett-nordiskt-mote-spelar-ingen-roll
Citera
2026-06-18, 02:02
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Det är 90 % sannolikhet att det blir gruppvinnaren i grupp I, sannolikt Frankrike (eller vid skräll Norge - som vore lika illa för Sveriges del). Och vid seger där väntar i så fall förmodligen svårare motstånd.

Bättre då att bli 1:a eller 2:a. Vi har fördelen att kunna gå på Brasilien/Marocko-gruppens resultat om vi är i ett läge där vi kan "taktiskt" förlora för att slippa Brasilien. Stort om dock!
Nej, sannolikheten är 276/495 att vi får möta vinnaren i Grupp I (Frankrike) om vi kommer trea. Vidare är sannolikheten 35/495 att vi får möta vinnaren i Grupp E (Tyskland). Totalt är sannolikheten alltså 311/495 (ca 63 % risk) att vi ställs mot antingen Tyskland eller Frankrike om vi blir grupptrea. I övriga 184/495 fall ställs vi mot vinnaren i Grupp A (Mexico), B (Schweiz/Kanada) eller D (USA).

Det finns alltså 495 kombinationer av 8 bästa grupptreor. Vilka vi får möta i sextondelsfinal beror enbart på vilken kombination av grupper som skickar sin grupptrea vidare.

Hela tabellen finns i slutet av följande pdf (Annex C):

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://digitalhub.fifa.com/m/636f5c9c6f29771f/original/FWC2026_regulations_EN.pdf&ved=2ahUKEwi00uGLuY-VAxXSEBAIHQRqEsgQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw3K8FCNmSgkJz ls5tTI_e6P
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-06-18 kl. 02:07.
Citera
2026-06-18, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Nej, sannolikheten är 276/495 att vi får möta vinnaren i Grupp I (Frankrike) om vi kommer trea. Vidare är sannolikheten 35/495 att vi får möta vinnaren i Grupp E (Tyskland). Totalt är sannolikheten alltså 311/495 (ca 63 % risk) att vi ställs mot antingen Tyskland eller Frankrike om vi blir grupptrea. I övriga 184/495 fall ställs vi mot vinnaren i Grupp A (Mexico), B (Schweiz/Kanada) eller D (USA).

Det finns alltså 495 kombinationer av 8 bästa grupptreor. Vilka vi får möta i sextondelsfinal beror enbart på vilken kombination av grupper som skickar sin grupptrea vidare.

Hela tabellen finns i slutet av följande pdf (Annex C):

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://digitalhub.fifa.com/m/636f5c9c6f29771f/original/FWC2026_regulations_EN.pdf&ved=2ahUKEwi00uGLuY-VAxXSEBAIHQRqEsgQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw3K8FCNmSgkJz ls5tTI_e6P
Nej, nu är du helt ute och cyklar. Du räknar baserat på totala gruppkombinationer men det vi är intresserade av är ju det antal där Sverige faktiskt går vidare - dvs 330 kombinationer. Man kan ju inte väga in när vår grupptrea blir utslagen.

Men jag får pudla med eftersom 90% inte heller stämde, det är bara ynka 84% på grupp I (Frankrike) och 10% på grupp E (Tyskland). Poängen kvarstår dock att det är en dålig strategi, åtminstone i avseendet att vi kanske får en "sämre" gruppetta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in