2026-06-13, 07:31
  #1
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Något jag minns ifrån barndomen var dessa gubbar ofta i pensionsåldern som satt i grupp på en bänk utanför den lokala mataffären eller bak på affärens lastbrygga och drack stark eller folköl och rökte ciggaretter/pipa medans dom satt och snackade om livet och drog allsköns skrönor.

Dessa gubbar framstod inte som renodlade alkisar även om dom säkerhet hade sin beskärda del av alkoholproblematik sinsemellan utan dom höll på något vis en högre klass lite som att kina/thaihaks alkisarna håller en högre klass än parkbänksalkisarna.

Jag har reflekterat över att man aldrig ser denna typ av gubbar numera och att jag inte sett det på flera år och det får mig att undra varför detta fenomen dött ut.
2026-06-13, 07:44
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
De lokala a-lagarna. Visst saknar man dem?
Alltid trevliga och en del av det Sverige man saknar.
Idag har bänkarna/områdena övertagits av utlänningarna.
2026-06-13, 07:47
  #3
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
De lokala a-lagarna. Visst saknar man dem?
Alltid trevliga och en del av det Sverige man saknar.
Idag har bänkarna/områdena övertagits av utlänningarna.

De sitter på uteserveringar typ Lion Bar och dricker bärs.
2026-06-13, 08:00
  #4
Medlem
De blev bortkörda av de utländska ligorna som har tiggeri som affärsmetod.
2026-06-13, 08:06
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Alla har varit blandmissbrukare sedan tidigt 80-tal. Renodlade alkoholister är extremt sällsynt.

Dessa sitter i regel på den biligaste kina/pizzerian idag.

Misstänker två orsaker. Där får de sitta ifred från knarkare (ja ni suger).

Två: tidigare var det reglerat att det måste serveras mat och högre krav för utskänkningstillstånd.

På farfars stamstället kom personalen in med samma smörgås vid beställningar och varje gång satte den serverade en tändsticka i smörgåsen som snart såg ut som en födelsedagstårta full med ljus.
2026-06-13, 08:29
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
De körs bort. Du minns att det var trevligt när de satt där utanför butiken. Men det kanske är ett selektivt minne. Oftast kommer de inte hålla sams, utan det blir tjafs och sedan fysiskt.

Så butiksägare kommer snabbt som tusan ringa polisen. Som åker dit och haffar dessa. Det är ju faktiskt en av få saker polisen numera är bra på.
2026-06-13, 08:41
  #7
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De körs bort. Du minns att det var trevligt när de satt där utanför butiken. Men det kanske är ett selektivt minne. Oftast kommer de inte hålla sams, utan det blir tjafs och sedan fysiskt.

Så butiksägare kommer snabbt som tusan ringa polisen. Som åker dit och haffar dessa. Det är ju faktiskt en av få saker polisen numera är bra på.
Här har vi svaret. Med rosafärgade glasögon av nostalgi minns vi att det var trevligt och mysigt med pilsnergubbar men där och då var det skrik och bråk och polisen fick komma dit titt som tätt. Dessutom luktade det kiss i trappuppgångarna runtomkring eftersom toalettbesöken skedde där då det ofta kostade några kronor att lätta på trycket på köpcentrumet vägg-i-vägg. Handlarna klagade över att berusade män antastade förbipasserande kunder och unga kvinnor kunde få oönskade kommentarer och tillrop. Parkbänksligorna var oönskade då och har körts bort idag. Vi ser det även på bebyggelsen runt citycentrumen som inte alls har lika många strategiskt utplacerade bänkar idag. De breda bänkarna utanför Ica är numera ofta borttagna eller utbytta mot mindre sittytor som ofta bara räcker åt en person. Detta för att få bort möjligheten för fem-sex ruffiga typer att sitta på rad och föra väsen hela dagarna. Ingen tycker att det är trevligt med öl- och urindoft och att bli häcklad utanför matbutiken.
2026-06-13, 09:03
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Här har vi svaret. Med rosafärgade glasögon av nostalgi minns vi att det var trevligt och mysigt med pilsnergubbar men där och då var det skrik och bråk och polisen fick komma dit titt som tätt. Dessutom luktade det kiss i trappuppgångarna runtomkring eftersom toalettbesöken skedde där då det ofta kostade några kronor att lätta på trycket på köpcentrumet vägg-i-vägg. Handlarna klagade över att berusade män antastade förbipasserande kunder och unga kvinnor kunde få oönskade kommentarer och tillrop. Parkbänksligorna var oönskade då och har körts bort idag. Vi ser det även på bebyggelsen runt citycentrumen som inte alls har lika många strategiskt utplacerade bänkar idag. De breda bänkarna utanför Ica är numera ofta borttagna eller utbytta mot mindre sittytor som ofta bara räcker åt en person. Detta för att få bort möjligheten för fem-sex ruffiga typer att sitta på rad och föra väsen hela dagarna. Ingen tycker att det är trevligt med öl- och urindoft och att bli häcklad utanför matbutiken.

Jo A-lagare kanske skulle säga men vi stör ingen. Bråkar intet. Kan hända. Men då blir det detta med urindoften som kommer bli ett stort probs. De måste gå och kissa och vanligtvis under fylla inte tänker på vart. Jo man har tänkt på det. Hur man tagit bort dessa bänkar från tex ICA Maxi. Om det finns är den en eller högst två i rad som kan sitta där.
2026-06-13, 09:28
  #9
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Jag tror det har missuppfattats lite.

Som jag skrev i TS, detta var inga alkisar så som vi tänker oss alkisar även om vissa kanske var mer än glada i drycken utan detta var städade herrar i pensionärsåldern, hela och rena och inte a-lagare som satt i nedkissade byxor i en busskur med en tom Arboga 10,2% i handen och stank t-röd och billigt rödvin.

Detta kändes mer som en helt egen kategori av gubbar som hittat nån sorts umgängesklubb i att sitta på bänken utanför eller bakom lokala icabutiken och dricka några öl och snacka skit ist för att sitta på ortens lokala pro-lokal och sörpla kaffe.

Jag vill minnas att dessa herrar till skillnad ifrån a-lagarna sällan gjorde väsen av sig och kom man tillbaka senare på kvällen när det började skymma hade dessa gubbar redan gått hem till frugan.

Jag minns att dessa herrar var en väldigt vanlig syn där vi hade sommarstugan ute på svenska landsbyggden, gick man bort för att köpa glass så satt gubbarna där och drack öl och drog skrönor på lasbryggan eller bänken utanför den lokala lanthandeln.

Tänk er snarare 1930-50tals pilsnerfilmsgubbar än råalkisar
2026-06-13, 09:32
  #10
Medlem
GertBennys avatar
Jag minns alkisarna i min hemstad när jag växte upp. Alla barn visste namnen på dem. De fanns ingen direkt "skön" aura runt dessa. Mer som man tyckte de var lustiga samtidigt som man passade sig för dem. En hade knivmördat en hel vanlig Svensson. En alkis blev nedkastat för ett berg av några andra. En annan dog när han han pissade på en elkraftledning eller något sånt.

När jag var tonåring bad jag och en kompis en riktigt sliten alkisgubbe att köpa ut åt oss. Han frågade inte efter betalt. Vi erbjöd inget. Men han fick typ två öl och blev nästan tårögd av tacksamhet. Det minns jag mycket väl.

"Tack fina pojkar" sa han flera gånger på rad, när jag och min vän lämnade honom där på busscentrumets allra avlägsnaste bänk
.
Jag ser gubben fortfarande idag. I 80 års åldern. Betydligt smalare, hasande fram på en rollator. Alltid ensam. Ibland sitter han och tittar på stan för sig själv. Jag tror han slutat supa. Undrar om han minns mig? Det tror jag inte.

Nu sitter nya missbrukare på stan. Mer härjade, mer högljudda, mer aggressiva.

En del gick på samma skola som mig/är i samma ålder. Tragiskt. En av skolans snyggaste tjejer sitter där och ser helt borta ut numera. Hon var en helt vanlig tjej med barn, sen ärvde hon flera miljoner av någon släkting och blev missbrukare.

En annan rökte jag min första holk med. Jag fastnade aldrig för droger eller annat, även om jag testade som nyfiken tonåring. Han har åkt in och ut på kåken hela livet. Ibland tittar han på mig som han känner igen mig. Sen slår han ner blicken och far iväg mot nya äventyr på sin elskoter.

Livet är märkligt.
2026-06-13, 09:33
  #11
Medlem
AttansNedranss avatar
De sitter på flashback och löser världsproblemen, samt faller ner i varenda jävla kaninhål som finns på internet.
2026-06-13, 09:48
  #12
Medlem
Även jag minns dessa gubbar, när jag var 20år bruka jag jogga till jobbet, varje morgon sprang jag förbi denna bänk dom satt på, var ett roligt gäng gyubbar, man börja följa att jag joggade, ge kommentar varje dag, nu är du sen, du har bara 2 min kvar tills du börjar, bäst du ökar på farten. osv.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in