2026-06-13, 09:55
  #13
Medlem
LKKINGENs avatar
En av dom var min pappa, han dog av bukspottkörtelcancer mest troligt pga av alkoholens inverkan så jag vet åtminstone vart en av dom tog vägen.
Han var förvisso a-lagare men tror inte skillnaden är så stor i sak även om pilsner gubbarna lever under mer ordnade förhållanden.
Kan det vara ett utdöende släkte därav deras frånvaro på allmänna platser?
Kanske inget som dagens generationer ser som en karriär möjlighet samt som det skrivs här att de allmänna platserna som var deras domän idag har tagits över av tillresta som inte alls ser det problematiska i att ge sig på försvarslösa för att få ut sina aggression efter generationer av inavel.
2026-06-13, 09:58
  #14
Medlem
Vi hänger här på Flashback istället.
2026-06-13, 10:01
  #15
Medlem
Bor man i dom centrala delarna eller rör sig mycket där vet man vart alla dessa sitter.

Bor i en mindre stad på runt 40k och vi har ett gäng här , när det är bra väder ser man dom hänga lite varstans.
2026-06-13, 10:04
  #16
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
De sitter på uteserveringar typ Lion Bar och dricker bärs.
Det är nog b-laget, a-laget sitter på bänken 😀
2026-06-13, 10:04
  #17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Detta kändes mer som en helt egen kategori av gubbar som hittat nån sorts umgängesklubb i att sitta på bänken utanför eller bakom lokala icabutiken och dricka några öl och snacka skit ist för att sitta på ortens lokala pro-lokal och sörpla kaffe.

Jag vill minnas att dessa herrar till skillnad ifrån a-lagarna sällan gjorde väsen av sig och kom man tillbaka senare på kvällen när det började skymma hade dessa gubbar redan gått hem till frugan.
Jag tror inte att den här mer städade varianten alls finns längre eftersom deras fruar inte längre accepterar att maken sitter och hänger i allas åsyn på bänken i centrum med en ölburk i handen. Det är ett annat samhälle idag och toleransen för avvikare är låg inom gruppen etniska svenskar. Sups görs det fortfarande men det sker hemma, ofta i ensamhet. Att sitta offentligt och öla är inte ens lagligt längre så gör man sånt blir man ofta bekant med lokalpolisen och det vill inte de här mer städade gubbarna. Därför är det bara de mest trasiga blandmissbrukarna som driver runt på resecentrum och i stadsparkerna. De har liksom inget anseende att förlora.
2026-06-13, 10:40
  #18
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag tror inte att den här mer städade varianten alls finns längre eftersom deras fruar inte längre accepterar att maken sitter och hänger i allas åsyn på bänken i centrum med en ölburk i handen. Det är ett annat samhälle idag och toleransen för avvikare är låg inom gruppen etniska svenskar. Sups görs det fortfarande men det sker hemma, ofta i ensamhet. Att sitta offentligt och öla är inte ens lagligt längre så gör man sånt blir man ofta bekant med lokalpolisen och det vill inte de här mer städade gubbarna. Därför är det bara de mest trasiga blandmissbrukarna som driver runt på resecentrum och i stadsparkerna. De har liksom inget anseende att förlora.

Ja asså att dessa städade ölgubbar inte längre existerar som ett inslag i stadsbilden är ju uppenbart.

Kan nog vara så att detta var ett generationsfenomen som dog ut med en generation som inte längre finns med oss.
2026-06-13, 10:51
  #19
Medlem
Det är nya tider nu - de sitter hemma med sina bers o tittar på datorporr o rullar skinn
2026-06-13, 10:58
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ingen tycker att det är trevligt med öl- och urindoft och att bli häcklad utanför matbutiken.
Tala för dig själv, jag tycker det är toppen.
2026-06-13, 11:41
  #21
Medlem
Min brors kusins avatar
Vid Jaegerdorfsplatsen i Majorna i Göteborg fanns det förut en bänk på andra sidan gatan där A-laget höll till. Nu har dom istället fått en typ fin bur med tak mm att hålla till i.
2026-06-13, 12:17
  #22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Alla har varit blandmissbrukare sedan tidigt 80-tal. Renodlade alkoholister är extremt sällsynt.

Dessa sitter i regel på den biligaste kina/pizzerian idag.

Misstänker två orsaker. Där får de sitta ifred från knarkare (ja ni suger).

Två: tidigare var det reglerat att det måste serveras mat och högre krav för utskänkningstillstånd.

På farfars stamstället kom personalen in med samma smörgås vid beställningar och varje gång satte den serverade en tändsticka i smörgåsen som snart såg ut som en födelsedagstårta full med ljus.

Stötte på en person som måste varit van vid det när jag åkte tåg senast, en något överviktig man med ljudlig andning som beställde en sallad i plastlåda och stor stark. Vet inte helt varför men fick omedelbart känslan av att den här salladen kommer inte ätas, det är ölen som är huvudrätten här. Mycket riktigt så stoppades salladslådan raskt ner i tidningsfickan på sätet framför, helt orörd. Ölen dracks upp och när han klev av tåget någon timme senare låg salladen fortfarande kvar orörd i tidningsfickan…

Han måste ha missat att man kan beställa endast alkohol på tåget och inte bara kombinerat med mat…
2026-06-13, 12:22
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Något jag minns ifrån barndomen var dessa gubbar ofta i pensionsåldern som satt i grupp på en bänk utanför den lokala mataffären eller bak på affärens lastbrygga och drack stark eller folköl och rökte ciggaretter/pipa medans dom satt och snackade om livet och drog allsköns skrönor.

Dessa gubbar framstod inte som renodlade alkisar även om dom säkerhet hade sin beskärda del av alkoholproblematik sinsemellan utan dom höll på något vis en högre klass lite som att kina/thaihaks alkisarna håller en högre klass än parkbänksalkisarna.

Jag har reflekterat över att man aldrig ser denna typ av gubbar numera och att jag inte sett det på flera år och det får mig att undra varför detta fenomen dött ut.

Dom är sällsyntare men ser dom på vissa bänkar, gångtunnlar mm ff
2026-06-13, 12:25
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Vid Jaegerdorfsplatsen i Majorna i Göteborg fanns det förut en bänk på andra sidan gatan där A-laget höll till. Nu har dom istället fått en typ fin bur med tak mm att hålla till i.

En bur?😄 Läste att dom skulle få toa och blommor och att de närboende var upprörda. Men antar att dom alltid suttit där? Utan bur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in