2026-06-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vad är det för fråga? Jag skulle vilja ha mitt hem städat gratis och få en avsugning på det. Men min poäng är att det förmodligen är vi vanliga arbetare som kommer att lida vid reducerad arbetstid. Arbetsgivarna kommer inte vilja betala oss samma lön som vi har nu om vi arbetar färre timmar.
Precis. Vill du betala nån för fler timmar än vad de utför? Bara de som lever i en fantasivärld tror att man kan få samma lön med mindre arbetstid.
Citera
2026-06-13, 09:36
Medlem
Imnshos avatar
Låter inte realistiskt.

Men okej, tar vi väck alla bidragen från dom som inte kommer upp i 32 h per vecka i maxtempo så kanske det går. Då blir det en skattesänkning för dom som verkligen gör det. Sedan, om man vill, så fyller man upp med övertid (skattefritt?) till 40-60 h.

Då kan det bli en vinst längre fram.
Citera
2026-06-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Samtidigt jobbar svenska tjänstemän 10-20 timmar per vecka. Hur många här på fb sliter på riktigt på ett arbete?
Det finns säkert sådana. Min erfarenhet är dock snarare att tjänstemän (inom näringslivet) snarare jobbar 45-50h veckor. Och ofta i ett 120% tempo.
Citera
2026-06-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det här är alltså det bästa de har att komma med, som ett [i]miljö[i]parti?

Hade de åtminstone kommit med något vettigt gällande miljöfrågor så hade de åtminstone framstått som seriösa. Eller halvt iaf.
Han tyckte väl att man skulle fokusera på miljö/klimat tidigare (upptäckt att endast den frågan räcker inte)?
Nu byter man till arbetsmarknad i stället för invandringen då han sett hur vindarna vänt i den frågan (inkl S) och på så sätt närmar sig S för eventuellt samarbete.
Citera
2026-06-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det finns säkert sådana. Min erfarenhet är dock snarare att tjänstemän (inom näringslivet) snarare jobbar 45-50h veckor. Och ofta i ett 120% tempo.
Tror det stämmer, dessa har ofta jobbet (tankar/lösningar/problem) med sig hem inom industrin så lämnar man jobbet både fysiskt och psykiskt. (Erfarenhet från bägge)
Citera
2026-06-13, 09:43
Medlem
Jag skulle älska 4 dgrs vecka.
Jobbar dock på ett internationellt företag och kan ju säga att skulle det bli 4 dgrs vecka i Sverige skulle alla roller som kan utföras i länder utanför Sverige, flyttas utomlands. Inget företag är beredda att ha en svensk anställd på 32h per vecka, när en polack eller spanjor kan göra samma jobb 45h per vecka till en lägre kostnad än svenskens 32h.
Och med den arbetsmiljö vi har idag, med möjlighet till Teamsmöten oavsett var i världen du sitter, flyttas redan nu fler och fler roller utomlands, till länder som är mer fördelaktiga för arbetsgivaren.

Men med det sagt, jag antar att det kanske skulle kunna fungera om lönen då sänktes med 20%. Vilket jag tror många skulle tycka var ok, om de jobbar 20% mindre.
Senast redigerad av Laternan 2026-06-13 kl. 09:57.
Citera
2026-06-13, 09:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det vore kanske bättre att göra andra ändringar i arbetslagstiftningen som jämnade ut skillnaderna mellan heltidsanställning och deltidsanställning, så att var och en kunde rätta sitt liv efter sina mest trängande behov?

Man behöver inte överkonsumera eller ta lån utan kan leva sundare med större frihet och större ansvar.
Citera
2026-06-13, 09:47
Medlem
Benny98s avatar
Alla teknikskiften i historien har gett oss en högre välfärd och kortare arbetstid. Ångmaskinen, traktorn, elektriciteten och datorn. Gissa vilket teknikskifte som pågår just nu?
Citera
2026-06-13, 09:48
Medlem
SportquattroS1s avatar
Själv så har jag 14 dagars arbetsvecka följt av 14 dagars helg.

MP vill bara attrahera bidragsberoende balkongbiologer med den här planen.
Citera
2026-06-13, 09:50
Medlem
Det låter bekvämt med fyra dagars arbetsvecka? Men vad händer om poliser ska ha 20% färre timmar att utreda brott? Om vårdcentralen bara har öppet måndag-torsdag? Om man får vänta 20% längre på att påbörja sin cancerbehandling?

På många kontorsjobb är det inga problem. Har haft många kollegor som lallar bort halva dagarna.

Kanske mer rimligt att införa en sjätte semestervecka för alla?
Citera
2026-06-13, 09:53
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Något parti kanske skulle gå till val på att riksdagsledamöterna skulle gå ner till sansade månadsbidrag, sansade sommarledigheter, karensavdrag och se över allt annat de spottar folket i ansiktet med.
Samtliga partier kan dra åt helvete
Citera
2026-06-13, 09:53
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledicta
Jag är helt för 4 dagars arbestvecka, men kanske inte för alla.

Dock skulle jag aldrig rösta på MP ändå.

Vilka skulle få fortsätta jobba 100% med samma lön som de som bara behöver jobba 80% ?

Det roliga är att om de skulle införa detta skulle ju massvis med folk få gå in på övertid och då får mer betalt men den skulle MP direkt skatta bort = ingen jobbar = verkligt produktionsbortfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in