2026-06-12, 16:32
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Jag har inte så mycket erfarenhet av dieselbilar utan har mest ägt bensinbilar.

Men finns det någon här som har data om hur fordonsskatten har ändrats över de senaste decennierna?

Vi kan börja med år 1988 då katalysatorn blev obligatorisk, tror det hette 88B på dessa nya bilar med lagstadgad katalysator, och sedan försöka se hur fordonsskatten ökat för dessa fordon.

Speciellt dieselbilar är jag intresserad av data på.

Hur var dieselskatten på en stor V6 diesel runt år 2000 kunde vara intressant att få uppgifter om.

Den värsta begagnade dieselbilen jag kollat årsskatten på var på över 12000 om året, en stor Citroen V6 tillverkad runt år 2000.

Man får betala lika mycket i skatt per år som bilen är värd ungefär, lite svårt att få ihop den kalkylen. Det blir väl bara riktiga märkesentusiaster som kan tänkas köpa en sådan begagnad bil.

Var skatterna så här hiskeliga även när exemplet ovan var fabriksnytt? Det har jag svårt att tro.

Jag antar att EU har infört tvingande direktiv om straffskatter på gamla dieselmotorer som inte uppfyller vissa utsläppsgränser.

Några kunniga dieselexperter får gärna skriva svar helst om ni minns eller har data om hur skatten på dessa fordon var för några decennier sedan.
Citera
2026-06-12, 16:38
Medlem
VoktorDodkas avatar
För några decennier sedan betalade man väl dieselskatt per körd kilometer?
Citera
2026-06-12, 17:28
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
För några decennier sedan betalade man väl dieselskatt per körd kilometer?
Japp
Hade på 90-talet en Golf diesel som var reggad som bensinbil.
Vi var tre grabbar som var delägare i ett drivpaket med framvagnsbalk och allt .
Innan besiktning hissade man upp bilen fram , släppte ned hela dieseldrivpaketet , rullade bort det och skruvade dit bensin drivpaketet.

En kvälls skruvning sparade många sköna slantar och dieseln köptes från Finland för 4 kr litern inklusive hemkörning.
Under 2 kr milen i bränslekostnader och en bil som gick typ 100 mil på tanken .
Dessutom fick man den varma känslan det gav att staten inte kom åt att ta ens pengar för att ge åt kriminella , latmaskar och utländska diktatorer....
Bekymmersfritt bilägande
Citera
2026-06-12, 17:32
Medlem
Hade en diesel Volvo från 2013, den var skattebefriad de 3 första åren (köpte den begagnad så hade själv ingen nytta av det men ändå)
Citera
2026-06-12, 17:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Jag har inte så mycket erfarenhet av dieselbilar utan har mest ägt bensinbilar.

Men finns det någon här som har data om hur fordonsskatten har ändrats över de senaste decennierna?

Vi kan börja med år 1988 då katalysatorn blev obligatorisk, tror det hette 88B på dessa nya bilar med lagstadgad katalysator, och sedan försöka se hur fordonsskatten ökat för dessa fordon.

Speciellt dieselbilar är jag intresserad av data på.

Hur var dieselskatten på en stor V6 diesel runt år 2000 kunde vara intressant att få uppgifter om.

Den värsta begagnade dieselbilen jag kollat årsskatten på var på över 12000 om året, en stor Citroen V6 tillverkad runt år 2000.

Man får betala lika mycket i skatt per år som bilen är värd ungefär, lite svårt att få ihop den kalkylen. Det blir väl bara riktiga märkesentusiaster som kan tänkas köpa en sådan begagnad bil.

Var skatterna så här hiskeliga även när exemplet ovan var fabriksnytt? Det har jag svårt att tro.

Jag antar att EU har infört tvingande direktiv om straffskatter på gamla dieselmotorer som inte uppfyller vissa utsläppsgränser.

Några kunniga dieselexperter får gärna skriva svar helst om ni minns eller har data om hur skatten på dessa fordon var för några decennier sedan.
Allt är väl sökbart nuförtiden men jag ska dra lite från minnet.
Katalysator blev lagstadgat på bensinbilar fr.o.m. 1989, -88B fick skattelättnader och därför kallades de B.
Fram till tidigt 1990-tal nån gång så stämplade man dieslar, satt km-räknare på dem och så betalade man skatt efter hur långt man kört, vet inte riktigt hur det funkade men det var dyrt att köra diesel på den tiden.
När km-räknaren slopades så sattes skatten till 3.5 gånger bensinbilarnas skatt och dieselskatten höjdes det var endast lönsamma att köra om man körde riktigt långt, eller tankade billigt.
2005 ändrades skatten så att bilar med partikelfilter blev billigare och skatten blev CO2-baserad, gynnade dieslar. Ändrades ett par gånger till i snabb följd så att dieslar blev riktigt billiga, tror det var 2008 som dieslar blev "miljöbilar" och det höll väl i sig i 12-14 år fram tills malusskatten infördes.
Så den billigaste, skattemässigt, dieseln du kan köpa måste vara en 2020 som var miljöbil från början, de ligger väl på 12-1300:-/ år, en 25 år gammal med viktbaserad skatt kostar väl från 6000:- per år, beroende på vikt.
Citera
2026-06-12, 17:46
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Allt är väl sökbart nuförtiden men jag ska dra lite från minnet.
Katalysator blev lagstadgat på bensinbilar fr.o.m. 1989, -88B fick skattelättnader och därför kallades de B.
Fram till tidigt 1990-tal nån gång så stämplade man dieslar, satt km-räknare på dem och så betalade man skatt efter hur långt man kört, vet inte riktigt hur det funkade men det var dyrt att köra diesel på den tiden.
När km-räknaren slopades så sattes skatten till 3.5 gånger bensinbilarnas skatt och dieselskatten höjdes det var endast lönsamma att köra om man körde riktigt långt, eller tankade billigt.
2005 ändrades skatten så att bilar med partikelfilter blev billigare och skatten blev CO2-baserad, gynnade dieslar. Ändrades ett par gånger till i snabb följd så att dieslar blev riktigt billiga, tror det var 2008 som dieslar blev "miljöbilar" och det höll väl i sig i 12-14 år fram tills malusskatten infördes.
Så den billigaste, skattemässigt, dieseln du kan köpa måste vara en 2020 som var miljöbil från början, de ligger väl på 12-1300:-/ år, en 25 år gammal med viktbaserad skatt kostar väl från 6000:- per år, beroende på vikt.

Så denna bilen jag kollade har skatt efter vikten?

Brukar inte EU tvinga på skatt på dieselbilar efter vilken utsläppsklass de ligger i?

Det är kanske utsläppsklass gånger vikten?
Citera
2026-06-12, 18:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Så denna bilen jag kollade har skatt efter vikten?

Brukar inte EU tvinga på skatt på dieselbilar efter vilken utsläppsklass de ligger i?

Det är kanske utsläppsklass gånger vikten?
EU har inget med Sveriges fordonsskatter att göra, det är utsläppsreglerna som sätts av EU, tror euro 5-bilar är de första med utsläppsbaserad skatt och de var ofta betydligt billigare än de viktbaserade skatterna. Precis som du säger har en 2000 viktbaserad skatt, om en bensinare ligger på 3000:- så ligger en lika tung diesel på mycket mer, jag skrev 3.5 gånger men det kan vara fel, det är nog inte riktigt så illa, men dyra är de. Många var det som lätt lastbilsreggade sina dieslar på den tiden. Var lätt att göra och om man återställde bilen kunde man bruka den som vanligt, kostade väl nån 1000-lapp om året i skatt istället för 7-8000:-.

Vill du ha en billig diesel så är det en euro 5 eller euro 6 med låg förbrukning som gäller. Skatten höjs aldrig retroaktivt så om den var billig när den såldes så är den billig idag. Den indexeras bara upp med inflation ibland.
Citera
2026-06-12, 18:13
Medlem
Vår Volvo V60 D4 2016 kostar 1103 kr / år. Rätt ok tycker vi.
Citera
2026-06-12, 18:51
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilder
Vår Volvo V60 D4 2016 kostar 1103 kr / år. Rätt ok tycker vi.

Ford Focus 1,6 diesel från samma år ungefär och samma skatt.

Miljöbil när den var ny. (under 120g co2/km)

Hade en Opel corsa diesel innan med lika låg skatt.
Citera
2026-06-13, 06:36
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Nya bilar idag har ju en straffskatt på flera tiotusen kronor per år. Sverige är tamefan helt laglöst med sina skatter
Citera
2026-06-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Årsskatten på min förra diesel, en 2013, är 1103kr.
Citera
2026-06-13, 13:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Årsskatten på min förra diesel, en 2013, är 1103kr.
Ja, det är väl samma sak på i princip alla dieslar med koldioxidbaserad skatt som klassas som miljöbilar. Den sista jag hade var en 2018 2-litersdiesel och den låg på nåt liknande, kan varit nån hundring mer, efter skattefriheten upphörde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in