Citat:
Ursprungligen postat av
OlofJohanssonSvin
Jag har inte så mycket erfarenhet av dieselbilar utan har mest ägt bensinbilar.
Men finns det någon här som har data om hur fordonsskatten har ändrats över de senaste decennierna?
Vi kan börja med år 1988 då katalysatorn blev obligatorisk, tror det hette 88B på dessa nya bilar med lagstadgad katalysator, och sedan försöka se hur fordonsskatten ökat för dessa fordon.
Speciellt dieselbilar är jag intresserad av data på.
Hur var dieselskatten på en stor V6 diesel runt år 2000 kunde vara intressant att få uppgifter om.
Den värsta begagnade dieselbilen jag kollat årsskatten på var på över 12000 om året, en stor Citroen V6 tillverkad runt år 2000.
Man får betala lika mycket i skatt per år som bilen är värd ungefär, lite svårt att få ihop den kalkylen. Det blir väl bara riktiga märkesentusiaster som kan tänkas köpa en sådan begagnad bil.
Var skatterna så här hiskeliga även när exemplet ovan var fabriksnytt? Det har jag svårt att tro.
Jag antar att EU har infört tvingande direktiv om straffskatter på gamla dieselmotorer som inte uppfyller vissa utsläppsgränser.
Några kunniga dieselexperter får gärna skriva svar helst om ni minns eller har data om hur skatten på dessa fordon var för några decennier sedan.
Allt är väl sökbart nuförtiden men jag ska dra lite från minnet.
Katalysator blev lagstadgat på bensinbilar fr.o.m. 1989, -88B fick skattelättnader och därför kallades de B.
Fram till tidigt 1990-tal nån gång så stämplade man dieslar, satt km-räknare på dem och så betalade man skatt efter hur långt man kört, vet inte riktigt hur det funkade men det var dyrt att köra diesel på den tiden.
När km-räknaren slopades så sattes skatten till 3.5 gånger bensinbilarnas skatt och dieselskatten höjdes det var endast lönsamma att köra om man körde riktigt långt, eller tankade billigt.
2005 ändrades skatten så att bilar med partikelfilter blev billigare och skatten blev CO2-baserad, gynnade dieslar. Ändrades ett par gånger till i snabb följd så att dieslar blev riktigt billiga, tror det var 2008 som dieslar blev "miljöbilar" och det höll väl i sig i 12-14 år fram tills malusskatten infördes.
Så den billigaste, skattemässigt, dieseln du kan köpa måste vara en 2020 som var miljöbil från början, de ligger väl på 12-1300:-/ år, en 25 år gammal med viktbaserad skatt kostar väl från 6000:- per år, beroende på vikt.