Igår, 13:32
Medlem
DonLatinos avatar
"2024 placerar en man ut fejkat knark hos två personer som han vill sätta dit, och får polisen att genomföra razzior. En av dem som blir oskyldigt anklagad är hvb-chefen Dimitri Alemos i Borås, som sågar polisens agerande.
– Jag förlorade mitt drömjobb. Jag vill ha upprättelse och ett ansvarsutkrävande, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hvb-chefen-dimitri-fastnade-i-knarkfalla-nar-tipsare-dubbellurade-polisen

Om en kriminell kan styra polisens arbete genom att plantera falska bevis - hur många fler oskyldiga riskerar då att drabbas?

I detta fall med Dimitri borde det väcka en större debatt om rättssäkerhet, polisens källhantering och ansvar när fel begås. Mannen som satte dit honom dömdes till fängelse, men Dimitri förlorade sitt jobb och rykte.
Citera
Igår, 13:34
Medlem
Precoverys avatar
Dåligt polisarbete, hoppas de får kritik av JO, åtminstone.
Citera
Igår, 13:34
Medlem
DonLatinos avatar
"I nästan en månad sitter Dimitri Alemos häktad innan han släpps och får veta att polisen har ett annat spår"

"Men när provsvaren kommer visar sig den misstänkta narkotikan mest bestå av socker."

Helt sjukt hur polisen har brustit i sitt arbete när man läser på om fallet.
Senast redigerad av DonLatino Igår kl. 13:43.
Citera
Igår, 13:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
"I nästan en månad sitter Dimitri Alemos häktad innan han släpps och får veta att polisen har ett annat spår"

"Men när provsvaren kommer visar sig den misstänkta narkotikan mest bestå av socker."

Nja Kling o Klang är väl inte bättre än så?
Att de fått dubbelt så stor budget sedan millenniumskiftet innebär inte med automatik att de är dubbelt så bra.
Citera
Igår, 14:05
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino

K-NARKA-SEJ LIIIIIITEEEEEH!!! Nä men det är väl så det går till idag? Vad blir då ersättning för felaktig häktning?
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvb-chefen Dimitri Alemos
– Jag förlorade mitt drömjobb.
Que?
Citera
Igår, 14:16
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Que?
När man säger att man har förlorat sitt "drömjobb" är det ofta ett sätt att beskriva hur stor den personliga skadan varit. Det visar liksom att jobbet inte bara var en inkomstkälla utan något personen värderade högt och kanske arbetat länge för att få. Förstår du nu eller måste jag skriva med stora bokstäver?
Citera
Igår, 14:29
Medlem
Upplyftens avatar
Tog det en hel månad i häktet innan polisen fick provsvaren - att det var socker i påsarna . Känns ju inte speciellt rättssäkert
Citera
Igår, 14:54
Medlem
Precoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Que?
”¿Que?”, heter det.
Jag antar att för dig är ett arbete enbart ett sätt att skaffa inkomst. Men andra människor brinner för det de gör, inte alla, många är som du.
Citera
Igår, 16:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Hur dåligt får polisens arbete vara, det är ju inte klokt!
Citera
Igår, 20:02
Moderator
Pentyls avatar
Tråd i Aktuella brott och kriminalfall om det ursprungliga ärendet: (FB) Stort tillslag mot HVB-hem i Borås – chef gripen (2024-09-30)

Här diskuterar vi myndigheternas handläggning av den saken.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in