2026-06-12, 11:09
Medlem
Så. Då har man blivit hämtad av polisen på gymmet för misstänkt dopningsbrott.

Det märkliga är att jag inte längre tycker att det mest intressanta är själva polisärendet. Jag trodde det skulle vara det. Jag trodde att jag skulle sitta och älta urinprov, straffskalor, dagsböter och hovrättsdomar. Istället har jag gått runt i flera dagar och funderat på någonting helt annat.

Det började som vilken söndag som helst. Jag åkte till mitt vanliga gym för att köra ett pass. Jag tränar bodybuilding och har gjort det länge. Jag ser ut därefter. Inte som en professionell tävlingsbyggare, men tillräckligt för att sticka ut på ett vanligt kommersiellt gym. Synliga ådror, stora axlar, linne eftersom det är varmt och för att jag aldrig tänkt särskilt mycket på hur det ser ut.

Efter ungefär tjugo minuter dyker två poliser upp i lokalen. Först reagerar jag inte särskilt mycket. Sedan börjar jag lägga märke till att den ena verkar stå och titta ut över gymmet som om han letar efter någon. Några minuter senare står de framför mig och ber mig följa med in i ett rum.

Det är där det börjar bli märkligt.

De frågar om min träning. Min kost. Mina kosttillskott. Mina resor. Mina vanor. Efter en stund frågar jag varför de ställer alla dessa frågor. Jag sitter där och känner mig mer som deltagare i ett avsnitt av Lyxfällan för bodybuilders än som misstänkt i ett brottsmål.

Sedan kommer beskedet.

Jag är skäligen misstänkt för dopningsbrott.

När jag frågar varför får jag ett svar som jag fortfarande inte riktigt har bestämt mig för om jag tycker är komiskt eller absurt.

De tycker att jag är för muskulös.

Och där händer någonting som jag inte hade väntat mig.

För den som inte tränar bodybuilding ser kanske bara muskler. För mig representerar den där kroppen någonting helt annat. Jag ser år av träning. Jag ser misslyckade dieter. Jag ser skador som rehabiliterats. Jag ser tusentals måltider som ingen människa med självrespekt egentligen borde ha behövt äta. Jag ser commitment.

Det hör väl också till historien att jag inte direkt satt där med några illusioner om hur det här skulle sluta.

När de frågade om urinprovet skulle vara positivt svarade jag nej, vilket redan då kändes som en ganska optimistisk hållning till verkligheten. Jag tränar bodybuilding, inte magi. Det provet kommer med all sannolikhet lysa som en julgran när laboratoriet är färdigt med det.

Samtidigt insåg jag ganska snabbt att det inte bara var urinprovet som skulle bli ett problem. När polisen väl började rada upp vad de hittat hemma gick det upp för mig att det nog skulle bli svårt att övertyga någon om att det här var ett ringa dopningsbrott. Tyvärr hade jag under årens lopp samlat på mig betydligt mer grejer än jag själv hade reflekterat över.

Det märkliga är att man vänjer sig vid sådant. Man köper något, lägger undan det, köper något annat, sparar lite av det gamla och plötsligt sitter man flera år senare på en samling som ser betydligt mer imponerande ut när någon annan inventerar den än när man själv tittar på den i vardagen.

Det var nog först när jag såg fotografierna från husrannsakan som jag själv började förstå hur det såg ut från utsidan.

Och kanske är det egentligen den röda tråden genom hela historien. Inte att polisen såg något som inte fanns där, utan att jag för första gången blev tvungen att se mig själv genom någon annans ögon.

Sedan sitter man plötsligt i ett rum där samma kropp istället betraktas som en misstanke.

Det var nog där det började skava.

Inte för att jag blev chockad över att polisen hittade saker hemma. Jag visste mycket väl vad som fanns där. Jag hade under många år samlat på mig mer preparat än jag borde ha gjort. Jag är den sortens idiot som köper något och tänker att det kan vara bra att ha senare. Sedan går fem år. Sedan går ytterligare två. Sedan står man där med en låda som borde ha åkt till återvinningen för länge sedan.

Det som fastnat hos mig efteråt är istället frågan om synlighet.

Jag har under många år försökt bygga en fysik som syns. Det är nästan hela poängen med bodybuilding. Man försöker förbättra något som ska kunna ses. Nu sitter jag istället och funderar på motsatsen. Ska jag ha T-shirt istället för linne? Långärmad bylsig tröja? Ska jag träna på andra tider? Ska jag försöka sticka ut mindre?

Det är en märklig tanke.

Man lägger år på att bygga något som syns och sedan kommer en dag när man börjar fundera över hur man ska göra för att synas mindre.

Det är också märkligt hur snabbt perspektivet förändras. För några veckor sedan hade någon frågat mig om jag ville ha större axlar. Idag funderar jag på om jag borde köpa långärmade tröjor.

Nu återstår väl det som alla som haft med svenska myndigheter att göra känner igen.

Att vänta.

Inte den dramatiska sortens väntan som finns på film, utan den svenska myndighetsväntan där livet fortsätter ungefär som vanligt medan någon annan någonstans analyserar ett urinprov, skriver ett protokoll och så småningom skickar ett brev.

Så tills dess fortsätter jag väl träna, jobba och försöka förstå varför det känns märkligare att bli kallad för muskulös av polisen än att faktiskt bli misstänkt för brott.
Citera
2026-06-12, 11:53
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
För den som inte tränar bodybuilding ser kanske bara muskler. För mig representerar den där kroppen någonting helt annat. Jag ser år av träning. Jag ser misslyckade dieter. Jag ser skador som rehabiliterats. Jag ser tusentals måltider som ingen människa med självrespekt egentligen borde ha behövt äta. Jag ser commitment.
Det må vara år av träning och ensidig kost, men din kropp är ju ändå mest ett resultat av de kemikalier som du har tillfört kroppen. Ditt ”commitment” betyder i sammanhanget mycket mindre än att du har dopat dig. Känns inte det lite hycklande då att prata om detta commitment?

Sen är det oklart vad du vill diskutera, det här är mer ett blogginlägg. Du har dopat dig och nu har du åkt dit och du kommer vad det låter förmodligen få ett ganska kännbart straff, vilket kan komma att påverka ditt liv väldigt mycket, väldigt länge.

Jag måste säga att det hela verkar vara ett ohyggligt högt pris att betala för att kunna spänna sig i spegeln på gymmet. Var det värt det?
Citera
2026-06-12, 11:57
Medlem
Det där är faktiskt en ganska rimlig invändning.

Jag tror ingen seriös bodybuilder skulle påstå att kemikalierna inte spelar roll. Det är ju hela poängen med att använda dem. Samtidigt tror jag att du underskattar hur mycket arbete som ligger bakom resultatet. Om steroider ensamma skapade bodybuilders skulle varje kille som tar en kur se ut som en tävlingsatlet, och så fungerar det inte.

Men när jag pratar om commitment syftar jag inte på musklerna i sig. Jag syftar på åren av träning, kost, planering, skador, misslyckanden och disciplin som krävs för att överhuvudtaget komma i närheten av den nivån. Steroiderna är en del av historien. De är inte hela historien.

Sedan kommer frågan om det var värt det, och den är faktiskt betydligt svårare.

Om du hade frågat mig för en vecka sedan hade jag förmodligen svarat ja utan att tveka. Idag vet jag inte längre om svaret är lika självklart. Det är väl egentligen därför jag skriver tråden. Inte för att diskutera milligram eller straffsatser, utan för att försöka förstå vad det faktiskt kostar när något som varit en självklar del av ens liv plötsligt får konsekvenser man inte längre kan ignorera.
Citera
2026-06-12, 11:59
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Det märkliga är att jag inte längre tycker att det mest intressanta är själva polisärendet. Jag trodde det skulle vara det. Jag trodde att jag skulle sitta och älta urinprov, straffskalor, dagsböter och hovrättsdomar. Istället har jag gått runt i flera dagar och funderat på någonting helt annat.

Det började som vilken söndag som helst. Jag åkte till mitt vanliga gym för att köra ett pass. Jag tränar bodybuilding och har gjort det länge. Jag ser ut därefter. Inte som en professionell tävlingsbyggare, men tillräckligt för att sticka ut på ett vanligt kommersiellt gym. Synliga ådror, stora axlar, linne eftersom det är varmt och för att jag aldrig tänkt särskilt mycket på hur det ser ut.

Efter ungefär tjugo minuter dyker två poliser upp i lokalen. Först reagerar jag inte särskilt mycket. Sedan börjar jag lägga märke till att den ena verkar stå och titta ut över gymmet som om han letar efter någon. Några minuter senare står de framför mig och ber mig följa med in i ett rum.

De frågar om min träning. Min kost. Mina kosttillskott. Mina resor. Mina vanor. Efter en stund frågar jag varför de ställer alla dessa frågor. Jag sitter där och känner mig mer som deltagare i ett avsnitt av Lyxfällan för bodybuilders än som misstänkt i ett brottsmål.

Sedan kommer beskedet.

När jag frågar varför får jag ett svar som jag fortfarande inte riktigt har bestämt mig för om jag tycker är komiskt eller absurt.

Det hör väl också till historien att jag inte direkt satt där med några illusioner om hur det här skulle sluta.

När de frågade om urinprovet skulle vara positivt svarade jag nej, vilket redan då kändes som en ganska optimistisk hållning till verkligheten. Jag tränar bodybuilding, inte magi. Det provet kommer med all sannolikhet lysa som en julgran när laboratoriet är färdigt med det.

Samtidigt insåg jag ganska snabbt att det inte bara var urinprovet som skulle bli ett problem. När polisen väl började rada upp vad de hittat hemma gick det upp för mig att det nog skulle bli svårt att övertyga någon om att det här var ett ringa dopningsbrott. Tyvärr hade jag under årens lopp samlat på mig betydligt mer grejer än jag själv hade reflekterat över.

Det märkliga är att man vänjer sig vid sådant. Man köper något, lägger undan det, köper något annat, sparar lite av det gamla och plötsligt sitter man flera år senare på en samling som ser betydligt mer imponerande ut när någon annan inventerar den än när man själv tittar på den i vardagen.

Det var nog först när jag såg fotografierna från husrannsakan som jag själv började förstå hur det såg ut från utsidan.

Och kanske är det egentligen den röda tråden genom hela historien. Inte att polisen såg något som inte fanns där, utan att jag för första gången blev tvungen att se mig själv genom någon annans ögon.

Sedan sitter man plötsligt i ett rum där samma kropp istället betraktas som en misstanke.

Inte för att jag blev chockad över att polisen hittade saker hemma. Jag visste mycket väl vad som fanns där. Jag hade under många år samlat på mig mer preparat än jag borde ha gjort. Jag är den sortens idiot som köper något och tänker att det kan vara bra att ha senare. Sedan går fem år. Sedan går ytterligare två. Sedan står man där med en låda som borde ha åkt till återvinningen för länge sedan.

Jag har under många år försökt bygga en fysik som syns. Det är nästan hela poängen med bodybuilding. Man försöker förbättra något som ska kunna ses. Nu sitter jag istället och funderar på motsatsen. Ska jag ha T-shirt istället för linne? Långärmad bylsig tröja? Ska jag träna på andra tider? Ska jag försöka sticka ut mindre?

Det är en märklig tanke.

Man lägger år på att bygga något som syns och sedan kommer en dag när man börjar fundera över hur man ska göra för att synas mindre.

Det är också märkligt hur snabbt perspektivet förändras. För några veckor sedan hade någon frågat mig om jag ville ha större axlar. Idag funderar jag på om jag borde köpa långärmade tröjor.

Nu återstår väl det som alla som haft med svenska myndigheter att göra känner igen.

Att vänta.

Inte den dramatiska sortens väntan som finns på film, utan den svenska myndighetsväntan där livet fortsätter ungefär som vanligt medan någon annan någonstans analyserar ett urinprov, skriver ett protokoll och så småningom skickar ett brev.

Så tills dess fortsätter jag väl träna, jobba och försöka förstå varför det känns märkligare att bli kallad för muskulös av polisen än att faktiskt bli misstänkt för brott.

Du får väl göra som alla andra gå/träna i hoodie om du nu måste dopa dig.
Snutarna lär ju dyka upp igen och känner såklart igen dig vid det här laget.

Slutar du dopa dig så blir ju mindre ändå om det känns osäkert att visa dina stora biccar!
Senast redigerad av PappaTribe 2026-06-12 kl. 12:01.
Citera
2026-06-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Du får väl göra som alla andra gå/träna i hoodie om du nu måste dopa dig.
Snutarna lär ju dyka upp igen och känner såklart igen dig vid det här laget.

Slutar du dopa dig så blir ju mindre ändå om det känns osäkert att visa dina stora biccar!
Helt ärligt är det är faktiskt en av slutsatserna jag dragit.

Jag ser annorlunda ut än de flesta på ett vanligt gym. Linne, stora axlar, synliga ådror och många pass i veckan kanske inte är den optimala kombinationen om målet är att smälta in.

Kanske inte hoodie är lösningen, men i alla fall vanlig slapp T-shirt känns betydligt smartare än vad jag tyckte för en vecka sedan.
Citera
2026-06-12, 12:17
Medlem
Jag beklagar.

Jag undrar vem som är offret i ditt begångna brott? Du själv? Så du måste sota för att du själv har gjort nåt mot dig själv? Skulle bli en fiende mot samhället efter att bli utsatt såhär. Sjukt samhälle vi har.
Citera
2026-06-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Jag beklagar.

Jag undrar vem som är offret i ditt begångna brott? Du själv? Så du måste sota för att du själv har gjort nåt mot dig själv? Skulle bli en fiende mot samhället efter att bli utsatt såhär. Sjukt samhälle vi har.
Jag är nog själv lite för gammal för att bli revolutionär över det här.
Jag gjorde det. Polisen hittade det. Nu får jag ta smällen.

Dagsböter? Fine.
Villkorlig dom? Okej.

Men om samhället på allvar tycker att jag ska sitta i fängelse för att jag varit en för engagerad bodybuilder med för mycket skit i en låda hemma då tycker jag nog att vi har större problem än jag har.
Citera
2026-06-12, 13:00
Medlem
Det märkliga är ju människor som står och basunerar ut att det är fusk eller ohederligt men som på nyheterna igår går hundratusentals svenskar redan på "den nya" GLP-metoden för att gå ner i vikt. Då är det helt plötsligt inte ohederligt eller fusk?

Varför kan vi bara inte skita i vad folk stoppar i sig och spara skattepengarna. Om någon vill tatuera hela ansiktet svart och ha 150 piercings i ansiktet t.ex. , vem fan är jag att säga något om det.
Citera
2026-06-12, 13:06
Medlem
När jag var större än normalt för några år sedan var jag väldigt noga med att inte klä mig på gymmet så jag såg stor ut.

Tråkigt det du råkat ut för och det där med att ha städat hemma är det nog många som slarvar med.

Tyvärr lever vi i Sverige med dess drogpolitik, inte mycket vi kan göra åt det mer än att försöka anpassa oss och gå under radarn så gott det går.
Att bli tagen med steroider eller ett par tramadol verkar vara värre än att mörda någon.

Hoppas du kommer ur detta så lindrigt som möjligt.
Citera
2026-06-12, 13:54
Medlem
låter som första kapitlet av en bok?
Citera
2026-06-12, 13:57
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:

Sedan kommer beskedet.

Det är en märklig tanke.

Att vänta.

Trist och jag beklagar men; jag vill ändå få sagt att jag imponeras av hur välskrivet ditt inlägg är och över dina självreflekterande resonemang.
Citera
2026-06-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
När jag var större än normalt för några år sedan var jag väldigt noga med att inte klä mig på gymmet så jag såg stor ut.

Tråkigt det du råkat ut för och det där med att ha städat hemma är det nog många som slarvar med.

Tyvärr lever vi i Sverige med dess drogpolitik, inte mycket vi kan göra åt det mer än att försöka anpassa oss och gå under radarn så gott det går.
Att bli tagen med steroider eller ett par tramadol verkar vara värre än att mörda någon.

Hoppas du kommer ur detta så lindrigt som möjligt.
Exakt samma tanke faktiskt.

Man vänjer sig vid sin egen kropp. Man normaliserar den och slutar reflektera över hur man ser ut för andra människor. För mig har det bara varit jag. Samma kropp som jag tittat på varje dag i flera år.

Nu tittar jag istället ut över gymmet och inser att jag faktiskt ser ganska annorlunda ut än de flesta där.

Det slog mig rätt hårt.

Igår tränade jag i en vanlig T-shirt för första gången på länge. Nu funderar jag på om jag ska ha långärmat nästa gång för att dölja armarna också, så att inte ådringen syns lika mycket.

Man lägger år på att bygga en fysik som syns och sedan börjar man fundera över hur man ska göra för att synas mindre.

Och den där jäkla lådan borde jag ha tömt för länge sedan. Där låg oljor som förmodligen surnat för flera år sedan. Saker jag inte ens tänkte på längre eftersom de bara blivit en del av bakgrunden hemma.

Lätt att vara efterklok.

Nu får processen ha sin gång. Mitt hopp står väl till dagsböter eller möjligen villkorlig dom, men den delen ligger inte längre hos mig. Det kommer bli vad det blir, och jag har egentligen ingen lust att lägga månader på att oroa mig över saker jag ändå inte kan påverka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in