Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Lyssnade på reportaget på radion om dopning där man pratade om att den svenska modellen får kritik från många håll.
Ja, det vore ju märkligt annars.
Jag har rest ganska mycket i världen och ibland undrar man om Sverige har gjort reglering till en nationalsport.
SARMs? Förbjudet.
Peptider? Förbjudet.
Testosteron? I princip förbjudet om du inte först passerat fler kontroller än en kärnkraftsanläggning.
Men lugn medborgare, staten tar hand om dig.
Har du lågt testosteron och lyckas få TRT utskrivet efter år av utredningar?
Grattis.
Nu får du välja mellan att smörja in dig med gel varje morgon eller köra Nebido enligt standardschemat och hoppas att du råkar passa in i mallen.
HCG för att bibehålla testikelfunktion och fertilitet?
Nej.
Arimidex om östrogenet drar iväg?
Nej.
Individuell behandling baserad på blodprover och hur du faktiskt mår?
Nu börjar du låta väldigt osvensk.
Det fascinerande är att Sverige gärna beskriver sig som ett antidopningsland av världsklass samtidigt som vuxna människor får köra bil, ta stora lån och spela bort lönen på casino, men när det gäller hormoner ska staten fatta besluten åt dig.
Staten älskar dig.
Därför får du inte bestämma själv.