2026-06-12, 02:17
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Thomas är en av tiotusentals unga män som fastnar för dopningens omedelbara effekter. Han märker inte av några bieffekter. Fram till den dagen när hjärtat stannar.

Det är lätt att köpa dopning och risken att åka fast är liten. I ett Sverige som ska vara ett antidopningsland av världsklass. Men den svenska modellen kritiseras hårt från olika håll. Kontroller saknas, straffen är för låga och polisen letar inte efter dopning.

En dokumentär av Alexander Lundholm, 2021.

Vad tyckte ni om dokumentären?
Känner ni igen det som beskrivs?


https://www.sverigesradio.se/avsnitt/dopningslandet-sverige-radiosporten-dokumentar
Citera
2026-06-12, 07:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tyckte ni om dokumentären?
Känner ni igen det som beskrivs?


https://www.sverigesradio.se/avsnitt/dopningslandet-sverige-radiosporten-dokumentar

Lyssnade på reportaget på radion om dopning där man pratade om att den svenska modellen får kritik från många håll.

Ja, det vore ju märkligt annars.

Jag har rest ganska mycket i världen och ibland undrar man om Sverige har gjort reglering till en nationalsport.

SARMs? Förbjudet.

Peptider? Förbjudet.

Testosteron? I princip förbjudet om du inte först passerat fler kontroller än en kärnkraftsanläggning.

Men lugn medborgare, staten tar hand om dig.

Har du lågt testosteron och lyckas få TRT utskrivet efter år av utredningar?

Grattis.

Nu får du välja mellan att smörja in dig med gel varje morgon eller köra Nebido enligt standardschemat och hoppas att du råkar passa in i mallen.

HCG för att bibehålla testikelfunktion och fertilitet?

Nej.

Arimidex om östrogenet drar iväg?

Nej.

Individuell behandling baserad på blodprover och hur du faktiskt mår?

Nu börjar du låta väldigt osvensk.

Det fascinerande är att Sverige gärna beskriver sig som ett antidopningsland av världsklass samtidigt som vuxna människor får köra bil, ta stora lån och spela bort lönen på casino, men när det gäller hormoner ska staten fatta besluten åt dig.

Staten älskar dig.

Därför får du inte bestämma själv.
Citera
2026-06-12, 08:17
  #3
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Lyssnade på reportaget på radion om dopning där man pratade om att den svenska modellen får kritik från många håll.

Ja, det vore ju märkligt annars.

Jag har rest ganska mycket i världen och ibland undrar man om Sverige har gjort reglering till en nationalsport.

SARMs? Förbjudet.

Peptider? Förbjudet.

Testosteron? I princip förbjudet om du inte först passerat fler kontroller än en kärnkraftsanläggning.

Men lugn medborgare, staten tar hand om dig.

Har du lågt testosteron och lyckas få TRT utskrivet efter år av utredningar?

Grattis.

Nu får du välja mellan att smörja in dig med gel varje morgon eller köra Nebido enligt standardschemat och hoppas att du råkar passa in i mallen.

HCG för att bibehålla testikelfunktion och fertilitet?

Nej.

Arimidex om östrogenet drar iväg?

Nej.

Individuell behandling baserad på blodprover och hur du faktiskt mår?

Nu börjar du låta väldigt osvensk.

Det fascinerande är att Sverige gärna beskriver sig som ett antidopningsland av världsklass samtidigt som vuxna människor får köra bil, ta stora lån och spela bort lönen på casino, men när det gäller hormoner ska staten fatta besluten åt dig.

Staten älskar dig.

Därför får du inte bestämma själv.

de sjuka är att folk knappast får test utskrivet i Sverige pga låga nivåer. Men däremot minderåriga flickor som vill bli män får det utskrivet. Bara där ser vi hur vridet det här landet är! Bra att man skriver ut test till mentalt störda människor...
__________________
Senast redigerad av StonedAssassin 2026-06-12 kl. 08:22.
Citera
2026-06-12, 09:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
de sjuka är att folk knappast får test utskrivet i Sverige pga låga nivåer. Men däremot minderåriga flickor som vill bli män får det utskrivet. Bara där ser vi hur vridet det här landet är! Bra att man skriver ut test till mentalt störda människor...

Ja precis så är det. På tal om det så har jag en kvinnlig bekant som gick till vanliga VC och fick testosteron gel direkt för hon klagade på låg energi och låg sexdrift.
Men en man som klagar på samma måste genomgå en jävla massa med tester och inte ens fast det är lågt så är det ingen garanti att man får det.
Citera
2026-06-12, 09:29
  #5
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Ja precis så är det. På tal om det så har jag en kvinnlig bekant som gick till vanliga VC och fick testosteron gel direkt för hon klagade på låg energi och låg sexdrift.
Men en man som klagar på samma måste genomgå en jävla massa med tester och inte ens fast det är lågt så är det ingen garanti att man får det.

Jag flyttade tillbaka till balkan för ett antal år sen! Här hämtar man ut det utan recept på varje apotek, för att dem har insett för längesen att det är bra pga många aspekter. Därför har vi inte bensomissbruk och en massa antidepp här! Går du till en läkare här och säger, ''Jag mår dåligt, inget driv'' etc etc, så får du testo och de säger börja röra på dig!
Citera
2026-06-16, 03:26
  #6
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
Jag flyttade tillbaka till balkan för ett antal år sen! Här hämtar man ut det utan recept på varje apotek, för att dem har insett för längesen att det är bra pga många aspekter. Därför har vi inte bensomissbruk och en massa antidepp här! Går du till en läkare här och säger, ''Jag mår dåligt, inget driv'' etc etc, så får du testo och de säger börja röra på dig!
Mah! Balkan har mycket högt användande av benzodiazepiner. Så det är bara att gå in på ett apotek på Balkan och köpa AAS hur som helst?

Sverige är ett förbudsland och staten bestämmer allt. Men när det är så förväntar jag mig också hjälp av staten för att jag mår dåligt men jag får mycket begränsad hjälp av staten.
__________________
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-06-16 kl. 03:30.
Citera
2026-06-16, 06:45
  #7
Medlem
Sverige är helt extremt i världen. Hade hoppats på förändring tills nu men verkar som vi får vänta på att både generation boomers och generation X som hjärntvättats så försvinner från lagstiftande församlingar.
Millennials och gen Z kommer avkriminalisera doping och narkotika för eget bruk. Men tar säkert 20 år till.

Är det bra att denna Thomas nästan bolade ihjäl sig? Nej. Ska han ha rätt att göra det om han vill? Ja. Inte fan ska STATEN straffa honom för användandet. Absurt land. Hade det inte varit olagligt kanske han hade varit på ett läkarbesök tidigare och blivit varnad om sitt hjärta. Nu samma effekt som att narkomaner inte ringer ambulans utan bara dör i överdos hellre pga olagligt.
Citera
2026-06-16, 09:44
  #8
Medlem
Jag har lyssnat igenom hela dokumentären och försökt hålla mina egna åsikter om dopning utanför.
Men ärligt talat blev jag mest förvånad över hur tunn argumentationen kändes.

Gång på gång kommer påståenden som presenteras som etablerade sanningar.
Ett exempel är kopplingen mellan dopning, våldsbrott och grov kriminalitet.
Lite senare berättar man att personer som tas in för våldsbrott inte testas för dopning.
Då sitter man ju där och kliar sig i huvudet. Hur vet ni då?
Kanske sambandet finns, men ni har inte har datan som krävs för att visa det.

Sedan kommer samhällskostnaden på 157 miljoner kronor. Den presenteras ungefär som om man just upptäckt ett svart hål över Stockholm. Men det sägs väldigt lite om hur siffran tagits fram eller hur den står sig mot andra frivilliga riskbeteenden som folk ägnar sig åt varje dag.

När hälsoriskerna kommer in blir det nästan ännu märkligare. Man hoppar mellan kosmetiska triuvialiteter och implecerar missbruk. Ibland om effekter av att tvärt sluta. Ibland om hormonella förändringar som händer alla män. Hur skiljer sig en 55årig man med sjunkande testoronnivåer från en dopad som går tvärt av i nedstämdhet? Allt verkar hamna, onyanserat i samma gryta.

Jag driver ingen tes eller riktining här, Men om man ska övertyga mig om något behöver man komma med bättre argument än "det här känns dåligt och därför är det dåligt".
Citera
2026-06-16, 11:03
  #9
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Mah! Balkan har mycket högt användande av benzodiazepiner. Så det är bara att gå in på ett apotek på Balkan och köpa AAS hur som helst?

Sverige är ett förbudsland och staten bestämmer allt. Men när det är så förväntar jag mig också hjälp av staten för att jag mår dåligt men jag får mycket begränsad hjälp av staten.

Benso kunde man köpa förut över disk direkt på apoteken, det är lite svårare nu! Däremot testo kan du köpa över disk direkt utan något recept! Däremot om du behöver ett skriftligt papper/intyg från läkare att du ska använda testo tex i sverige så skriver dem ett sånt för dryga 200 kr typ!
Citera
2026-06-20, 22:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
Jag flyttade tillbaka till balkan för ett antal år sen! Här hämtar man ut det utan recept på varje apotek, för att dem har insett för längesen att det är bra pga många aspekter. Därför har vi inte bensomissbruk och en massa antidepp här! Går du till en läkare här och säger, ''Jag mår dåligt, inget driv'' etc etc, så får du testo och de säger börja röra på dig!

Kan man bara åka dit ner med bil och bunkra upp?
Citera
Igår, 20:15
  #11
Medlem
StonedAssassins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Kan man bara åka dit ner med bil och bunkra upp?

Ja. Du kan betala en läkare och få ett intyg/recept så du inte har några problem med tull i Sverige.
Citera
Idag, 00:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
Ja. Du kan betala en läkare och få ett intyg/recept så du inte har några problem med tull i Sverige.



Det här måste ju vara Serbien eller Bosnien?! ...möjligen Montenegro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in