Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
Jag råkade klanta mig för en stund sedan när jag skulle fylla på spolarvätska i min bil: Av någon anledning skruvade jag av locket till kylaren och hann hälla i runt 3-4 dl spolarvätska innan jag insåg mitt misstag. (Som tur är har jag full koll på var man fyller på motorolja).
Min fråga: Hur illa är det för bilen med några dl spolarvätska i kylaren?
Hur gammal är bilen?
Gamla bilar, typ en T-Ford anno 1920 klarar "allt", en sovjetisk bil samma sak.
Från 1980-talet, blev motorerna kinkigare och kinkigare. (För att inte tala om hur det är nu..)
Som sagt vad är det för bil?
Köp Biltema-glykol av rätt sort och rätt mängd så snart som möjligt, spola ur systemet med vatten, och byt till glykol+vatten, 40-50% är en tumregel.
Jobbet kan ta kanske 30min. (Eller längre om man inte hittar fram till rätt ställe)