2026-06-11, 21:29
  #1
Medlem
pestloppans avatar
Jag råkade klanta mig för en stund sedan när jag skulle fylla på spolarvätska i min bil: Av någon anledning skruvade jag av locket till kylaren och hann hälla i runt 3-4 dl spolarvätska innan jag insåg mitt misstag. (Som tur är har jag full koll på var man fyller på motorolja).

Min fråga: Hur illa är det för bilen med några dl spolarvätska i kylaren?
Citera
2026-06-11, 21:37
  #2
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag råkade klanta mig för en stund sedan när jag skulle fylla på spolarvätska i min bil: Av någon anledning skruvade jag av locket till kylaren och hann hälla i runt 3-4 dl spolarvätska innan jag insåg mitt misstag. (Som tur är har jag full koll på var man fyller på motorolja).

Min fråga: Hur illa är det för bilen med några dl spolarvätska i kylaren?
Jag tänkte först att båda innehåller ju Etanol, men kom på mig själv sen.. kylarvätska innehåller ju Glykol!

Enligt Google:
Citat:
Att hälla 4 dl spolarvätska i kylaren är ett misstag som kan hända den bästa, men det kräver snabba åtgärder. Eftersom spolarvätska innehåller vatten, tvålämnen, färgämnen och ofta metanol eller etanol kan det skada kylsystemets komponenter, inklusive vattenpumpen och motorns packningar.

Och något Facebook-inlägg:
https://www.facebook.com/groups/1504317526541416/posts/3659549771018170/

Själv har jag ingen aning. Hade det varit 10 år sedan så hade jag nog struntat i det. Men baserat på det jag hittade nu så vettefan..
Citera
2026-06-11, 22:11
  #3
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag råkade klanta mig för en stund sedan när jag skulle fylla på spolarvätska i min bil: Av någon anledning skruvade jag av locket till kylaren och hann hälla i runt 3-4 dl spolarvätska innan jag insåg mitt misstag. (Som tur är har jag full koll på var man fyller på motorolja).

Min fråga: Hur illa är det för bilen med några dl spolarvätska i kylaren?
Den lilla mängden är nog ofarlig, Men om du är orolig byt kylarvätskan i systemet. ingen större kostnad
Runt några hundra för 10 liter 50% glykol som räcker till de flesta bilar.
__________________
Senast redigerad av bema56 2026-06-11 kl. 22:17.
Citera
2026-06-11, 22:25
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag tänkte först att båda innehåller ju Etanol, men kom på mig själv sen.. kylarvätska innehåller ju Glykol!

Enligt Google:


Och något Facebook-inlägg:
https://www.facebook.com/groups/1504317526541416/posts/3659549771018170/

Själv har jag ingen aning. Hade det varit 10 år sedan så hade jag nog struntat i det. Men baserat på det jag hittade nu så vettefan..
Skulle säga samma, för 10 år sedan hade jag skitit i det. Efter Telepatisk s googling skulle jag nog tappat ur och bytt. Dagens bilar är också kinkigare än äldre bilar.
Citera
2026-06-11, 22:27
  #5
Medlem
Ingen fara.
Spolarvätska är 50% vatten.
Kokpunkten på etanol är 78.3 grader C.
Kör bilen varm. Öppna kylarlocket lite med en stor trasa så pyser etanolen ut. OBS man kan få mycket svåra brännskador om man öppnar locket snabbt!
Citera
2026-06-12, 00:16
  #6
Medlem
Nä, jag skulle bara fortsatt köra som vanligt.

Kanske först en kortare bit på någon kilometer och sedan kolla under huven så inget skummar över, självklart samtidigt hålla koll på tempmätaren.

Om detta går bra så kör på bara...

Det som skulle vara lite oroväckande är om spolarvätskan skulle börja skumma i kylet, men tror inte den kan det (skumma) iom att kylaren är trycksatt.

Alkoholen borde ju koka bort rätt snabbt, precis som när man destillerar sprit.

Att packningar och vattenpump skulle skadas av en 1/2 liter spolarvätska i bilens 5-6 liters kylsystem tror jag inte alls på heller.
__________________
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-12 kl. 00:19.
Citera
2026-06-12, 19:37
  #7
Medlem
Som de skriver så kommer alkoholen dunsta bort allteftersom. Du behöver inte bry dig.

Kan dock rekommendera alla att kolla fryspunkten innan vintern avsett spolarvätska i kylsystemet eller ej.
Citera
2026-06-12, 19:53
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag råkade klanta mig för en stund sedan när jag skulle fylla på spolarvätska i min bil: Av någon anledning skruvade jag av locket till kylaren och hann hälla i runt 3-4 dl spolarvätska innan jag insåg mitt misstag. (Som tur är har jag full koll på var man fyller på motorolja).

Min fråga: Hur illa är det för bilen med några dl spolarvätska i kylaren?

Hur gammal är bilen?
Gamla bilar, typ en T-Ford anno 1920 klarar "allt", en sovjetisk bil samma sak.
Från 1980-talet, blev motorerna kinkigare och kinkigare. (För att inte tala om hur det är nu..)

Som sagt vad är det för bil?
Köp Biltema-glykol av rätt sort och rätt mängd så snart som möjligt, spola ur systemet med vatten, och byt till glykol+vatten, 40-50% är en tumregel.
Jobbet kan ta kanske 30min. (Eller längre om man inte hittar fram till rätt ställe)
Citera
2026-06-12, 21:58
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Förr i tiden reflekterade man överhuvudtaget inte över lite spolarvätska i kylaren.

Men moderna bilar är känsliga för de mest oväntade saker, så frågan är befogad.

Går utveckligen verkligen framåt ?
Citera
2026-06-14, 11:06
  #10
Medlem
Vad är det för bil?
Konstigt att du slog spolarvätska i kylaren?
Normala människor med normala bilar fyller kylarvätska i expansionskärlet - INTE i kylaren.

Den mängd spolarvätska du slagit i kylsystemet påverkar på intet sätt negativt.
Spolarvätskan, den färdigblandade, innehåller runt 70 - 80% vatten.

Men det finns folk till allt.
Minns en som slog spolarvätska i LHM-behållaren på en Citroen.
Det blev väldigt dyrt att åtgärda!
Citera
2026-06-14, 11:16
  #11
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är det för bil?
Konstigt att du slog spolarvätska i kylaren?
Normala människor med normala bilar fyller kylarvätska i expansionskärlet - INTE i kylaren.

Antagligen var det i expansionskärlet han hällde spolarvätskan, eftersom det är stort, vitt, genomskinligt och fyllt med färgglad vätska och som lätt kan misstas för en spolärvätsketank.

Om bilen inte har körts borde det därför vara lätt att suga ut all vätska ur expansionskärlet och hälla på ny glykol innan hela systemet hinner kontaminerats.

Glykol ska ändå bytas vart 5:e år om man har longlifevarianten och tidigare än så om man har vanlig, så är det inte gjort på länge är detta ett bra tillfälle att tömma systemet på all vätska, spola igenom det och fylla på ny glykol.
Citera
2026-06-15, 15:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Om bilen inte har körts borde det därför vara lätt att suga ut all vätska ur expansionskärlet och hälla på ny glykol innan hela systemet hinner kontaminerats.
Min tanke också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in