2026-06-11, 19:17
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Sd utlovade tandvård till högkostnadsskydd likt sjukvården för HELA befolkningen. Istället tog man bort fri tandvård för 18-23-åringar. Man har infört ett uselt system för 67+-åringar. Där alla tidigare avtal som frisktandvård med låg månadskostnad tagits bort, som ofta var förmånligare än detta. Där nu undersökning 1200-1300 per gång inte ingår, röntgen inte ingår. Tand 5 och bort ingår ej. Just dom stora tänderna man ofta har problem med och har dyra kostnader för vid rotfyllningar och annat.

Helt misslyckat och mycket långt från löftet är det man genomfört. Man kan inte skylla på pengarna. Några få miljarder, 7 miljarder har det talats om. Det är peanuts jämfört med skattesänkningarna till rika och hundratals miljarder til vapen och krig.

Nätet är fullt med pensionärer och anhöriga som prisar det nya tandvårdsstödet, och för oss som har tandläkare i familjen så får vi höra att Sverige aldrig haft så bra tandvårdsstöd som nu etablerats för äldre.
Citera
2026-06-11, 19:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Ännu konto startat maj 2026, som börjar posta massa damp-trådar om hur usla Regeringen, samt främst SD är.
Dessutom med mängder av hitte-på....

Tror ni inte folk ser igenom skiten?

Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Gäsp, ännu ett nystartat konto direkt från AiP.
Lägg ner jävla sossetroll
Skit samma om det är en trolltråd skapad av Magdalena Andersson själva, så länge som underlaget är värt att diskutera platsar det på Flashback.
Citera
2026-06-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
folkräkningen gick tidö till val på
Onsdag 17 juni fattas beslut om utökade befogenheter för Skatteverket
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/utokade-befogenheter-for-skatteverket-inom_hd01sku30/
Citera
2026-06-11, 20:14
Medlem
Citat:
Som vi alla sett senaste åren så har väldigt mycket politik och omfattande reformer dragits tillbaka av regeringsunderlaget, av sådant som utlovades och beslutades i avtalet. Framför allt är det sds politik som helt medvetet lagts sent ich sist i mandatperioden för att aldrig genomföras i slutändan.

Sd blir totalt blåsta om och om igen, samtidigt som man övergett all politik och bytt åsikt i varenda fråga. L var med och tog fram avtalet, lovade och beslutade detta. Men hindrar i slutändan politiken, helt planerat med m i spetsen som aldrig haft för avsikt att genomföra politiken, det är därför man lagt det sist i mandatperioden från första början. Korkade sd har bara trott det var slumpen, att det drar ut på tiden, att man har någon slags otur medan det i verkligheten är helt med flit av m, kd och l.

Några exempel är:

- Tiggeriförbudet.
- Tillbakadragande av medborgarskap.
- "Tonårsutvisningarna".
- Anstalter för 13-åringar.
- Permanenta uppehållstillstånd skulle göras om till tillfälliga.

Har du fler exempel som man utlovat och kommit överens om? Som placerats sent och aldrig blir av trots avtalet och löften om genomförande?

Vad får det för konsekvenser? Sd är uppenbarligen för dumma för att utkräva ansvar, konsekvenser, ersättning och att lämna samarbetet när politiken på punkt efter punkt aldrig genomförs?
Du saknar kanske lite kaos al a massinvandring, nerlagda kärnkraftverk, höjda skatter, Northvolt och dylikt.
Var inte orolig kära harshpundare! Vid S vinst så kommer allt plus lite till!
Citera
2026-06-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Nätet är fullt med pensionärer och anhöriga som prisar det nya tandvårdsstödet, och för oss som har tandläkare i familjen så får vi höra att Sverige aldrig haft så bra tandvårdsstöd som nu etablerats för äldre.

Som inte omfattar undersökning 1250 kronor, röntgen och tand bortom tand 5 för exempelvis krona som behövs vid rotfyllning.

Som skulle gälla hela befolkningen, men vi är väldigt långt därifrån och man skyller lögnaktigt på kostnader medan man öser miljarder på rika, skattesänkningar för välbesuttna, vapen och krig för enormt mycket högre summor. Som tvärtom tagit bort fri tandvård för 18-23-åringar.
Citera
2026-06-11, 20:21
Medlem
Citat:
Vi styrs av ett rövargäng - För oss andra är reglerna alltid skrivna i sten

Jag ringer Försäkringskassan och meddelar att jag tvingats flytta igen. Ny andrahandstvåa, nytt försök att skapa tryggt hem åt mina barn. Sorry, svarar Försäkringskassan. Då blir du av med bostadsbidraget.

Snälla, jag har 11 000 i sjukpenning, det är vad hyran kostar. Finns det inget jag kan göra?

Citat:
Några månader senare blir jag utförsäkrad med 16 dagars förvarning. Trots utförliga sjukintyg är Försäkringskassan säker på att jag fejkar. Deras läkare, en Håkan jag aldrig pratat med, skriver: ”Jag gissar att hennes trötthet beror på inaktivitet.”

Jag tar in situationen. Har en kropp som inget orkar, noll kronor i bidrag, inga nödlösningar, inga undantag. Game over.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/QJj87P/birgitta-ed-och-falloknastiftelsen
Citera
2026-06-11, 20:23
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Som inte omfattar undersökning 1250 kronor, röntgen och tand bortom tand 5 för exempelvis krona som behövs vid rotfyllning.

Som skulle gälla hela befolkningen, men vi är väldigt långt därifrån och man skyller lögnaktigt på kostnader medan man öser miljarder på rika, skattesänkningar för välbesuttna, vapen och krig för enormt mycket högre summor. Som tvärtom tagit bort fri tandvård för 18-23-åringar.

Fortfarande: det bästa stödet hittills, någonsin.

Jag vet inte vilket öra du lyssnade på men tandvårdsförsäkringen för äldre var ett delmål och mig veterligen har de inte sagt att vuxna inte längre är ett mål.
Citera
2026-06-11, 20:24
Medlem
Citat:
Samtidigt i Sverige: Statsministerparet renoverar en herrgård de själva äger, en skattebefriad ”allmännyttig specialenhet” man inte får nyttja privat.

Värst känns det när jag läser om Fållöknastiftelsens ordförande, Thorbjörn Larsson. Som chef på Ersta diakoni gav han Ulf Kristersson en lägenhet avsedd för utsatta kvinnor.

För mig blir det tydligt att det skillnad på folk och folk. Att vi styrs av ett rövargäng som skor sig själva samtidigt som de (bokstavligen) skickar ut samhällets svagaste i kylan. För oss är reglerna skrivna i sten, hur omänsklig situationen än blir.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/QJj87P/birgitta-ed-och-falloknastiftelsen
Citera
2026-06-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Fortfarande: det bästa stödet hittills, någonsin.

Jag vet inte vilket öra du lyssnade på men tandvårdsförsäkringen för äldre var ett delmål och mig veterligen har de inte sagt att vuxna inte längre är ett mål.

Det har gått 4 år, man har kommit oerhört kort.

Nej, det är inte bra att undersökningar inte ingår, att röntgen inte ingår, att tänder bortom tand 5 inte ingår för exempelvis nödvändiga kronor efter rotfyllningar och liknande. Det är en stor bluff och något man inte talar högt om som höjer kostnaden avsevärt.
Citera
2026-06-11, 20:34
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ta din AI och kör upp den i röven där den hör hemma.

Ingen har sagt att det varit gratis, utan att det ingick i tidigare avtal med månadskostnad och frisktandvård exempelvis. Då ingick undersökningar, röntgen, alla tänder, alla nödvändiga ingrepp som rotfyllningar osv.

Nu ingår inte undersökningar, röntgen och tänder bortom tand 5 i raden i avdragen som man infört. Dom stora tänderna som folk har problem med och som är dyra vid rotfyllningar osv. Där sviker man totalt.

En undersökning på 1250 kronor är mer än min morsa betalade per år för sin tandvård med avtal och månadskostnad innan. Det blev hon av med. Nu kostar bara undersökningen mer än allt på ett år och då är ingen behandling är gjord än. Hur är det bättre? Det är naturligtvis mycket sämre. Dessutom med allt som inte ingår som sagt och avdraget inte gäller för.

Det ingår fortfarande i det abonnemanget som dina föräldrar har. Sluta snacka sosse-dynga. Det är helt felaktigt det du skriver. Anmäler dig nu.
Citera
2026-06-11, 20:42
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Det har höjts i omgångar. Vilket är illa nog. Sedan höjde man mycket mer vilket skapat en kedjereaktion av höjningar som är kraftig. Från typ 1800 till 3800 på några år. Det är mycket för äldre, utsatta och fattiga som man gjort ännu mer fattiga genom försämrad välfärd, försämrade trygghetssystem, ökad arbetslöshet och slaktad akassa, ersättningar med mera.

Ja men det handlar fortfarande om några hundralappar i månaden. Men vilka är det som är utsatta och fattiga? Varför är dessa utsatta och fattiga. Jo lata jävlar som är vana vid att få allt på silverfat. Folk som kräver sin rätt hela jävla tiden utan att ha några som helst skyldigheter, bidrag, bidrag och åter bidrag!

Jag gick ut gymnasiet med nästan IG I alla ämnen. Jag har inte läst upp några betyg, så du kanske fattar hur jävla dum i huvudet jag är.

Lik förbaskat har jag haft jobb sedan ett år efter min student (valde själv att chilla ett år efter studenten). Men annars har jag fan masat mig till ett jobb varenda jävla dag!

Hur kan detta komma sig? Jo för jag vill jobba, thats it!

En kompis till mig är långtidssjukskriven nu och får ca 12000kr i A-kassa. Vi pratade om att den hade gått ner kraftigt och jag frågade hur han klarade sig, när han var van i att få ut 23-24k efter skatt. Men det var inga som helst problem. Han kanske inte kunde köpa allt det han ville. Men han hade mat och tak över huvudet. Och det är exakt så det ska vara.

Jobbar du, ska du kunna ha det gott. Är du hemma och går på A-kassa, så ska du få så du klarar dig.

För några veckor sedan kollade jag på Lyxfällan. Där fick man skåda Mia 35år. Sjukpensionär och kommer aldrig mer jobba i sitt liv. Med alla bidrag denna kvinna hade, så fick hon ut mer än mig, hon fick ut 29500kr. Fattar du? Tycker du att det är rätt? Nu var kanske 3000kr utav dessa underhåll ifrån något x. Men ändå! Tycker du på riktigt att det är rimligt?

Dessutom har nuvarande regering gjort mycket för dom äldre.

•Sänkt skatter
•Dom gynnas utav elstöd och gasstöd
•Utökat tandvårdsskydd
•Dom har ökat tryggheten i äldreomsorgen
•Jobbar mot ålderism
• Många gynnas även utav dom kraftigt sänkta bränslepriserna

Du tror också att arbetslösheten beror på nuvarande regering?

Detberor på lågkonjunktur, demografiska faktorer (många traditionella jobb har försvunnit), matchningsproblem. Sen är dagens unga totalt värdelösa. Vi har haft 6st nya hos oss alla födda 03-06, två av dessa lyckades behålla sina jobb och få förlängt, och vårt företag skriker efter folk. Dagens unga tror att man ska få allt gratis, och det är inte pågrund av den nya regeringens uppfostran.

Slutsats. Jimmie har visserligen tappat mycket utav mitt förtroende. Då SD har svikit mig för den anledningen till att jag rösta på dom. Ut ur EU, invadringsstopp och inte gå med i NATO.

Helt seriöst, den partiledare som jag har störst förtroende för och ser upp till är Nooshi Dadgostar. Hon var den ända som hade kuk nog till att kräva folkomröstning i bland annat Nato inträdet.

Men nu är jag en "traditionell" arbetare. Och där är inget som gynnar mig som det, utav den röd/gröna sörjan. Med den nuvarande regering är jag en vinnare.

Så det finns inget som helst anledning för mig att rösta röd/grönt.

Jag är som sagt en arbetande 2 barns-far.

Kan du nämna något för mig, som skulle göra MITT liv bättre med en röd/grön regering?
Citera
2026-06-11, 20:50
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Det har gått 4 år, man har kommit oerhört kort.

Nej, det är inte bra att undersökningar inte ingår, att röntgen inte ingår, att tänder bortom tand 5 inte ingår för exempelvis nödvändiga kronor efter rotfyllningar och liknande. Det är en stor bluff och något man inte talar högt om som höjer kostnaden avsevärt.

Du är bevisligen dum i huvudet. Det har tillkommit stöd som inte fanns innan och sammantaget är det den generösaste tandvårdsreformen som någonsin funnit för äldre i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in