2026-06-12, 11:18
Medlem
nu är jag gift å upptagen sen länge men jag tror killar har svårt att tänka klart när man är i sänghalmen, men framför allt överskattar man antalet kvinnor som tar p-piller och antalet kvinnor som också tar ansvar för sin kropp då uppenbarligen.

har man oskyddat sex utan att man vill det så har ju båda parterna misslyckats med att stoppa det, inte bara killen, framför allt kvinnan skulle jag säga, eftersom det är de som blir gravida

Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Självklart har jag ett ansvar. Han har absolut rätt till en åsikt men jag behöver inte väga in den i vad jag ska göra med min egen kropp.

Men jag var nyfiken på vad de killar som gör så tänker. Därför startade jag denna tråd. Har fått många bra svar också.
Citera
2026-06-12, 11:20
Bannlyst
Det ska mycket till för att en kvinna ska bli gravid, och lägger man satsen utanför är man relativt safe
Citera
2026-06-12, 11:21
Medlem
bangarangas avatar
En man som har god självkänsla och ser sig själv som värdefull förstår också att hans gener är värdefulla och inte ska ges bort billigt.

Det finns många kvinnor idag som vill få bra svenska gener, men de vill få spermierna och barnen utan att ge någonting tillbaka. Förr i tiden så var en kvinna tvungen att ge sig själv helt till en man och bli hans hustru för hela livet för att få hans barn. Hon behövde lyda honom och bo med honom. Mannen hade stort inflytande över barnens framtid.

Med feminismen idag så vill kvinnan vara "stark och fri", bo själv utan man eller med en kvinnlig partner, ha barnet själv och pappan utnyttjas både för gener och för pengar och resurser (underhåll) utan att få inflytande över barnen eller ens umgängesrätt. Det här är dåligt både för mannen och för barnen. Det är ren egoism från kvinnans sida.

Män! Respektera er själva. Ge inte ert DNA till lösaktiga fruntimmer. Vill en kvinna ha era gener, låt henne ge er något i gengäld. Då menar jag inte ekonomiskt utan jag menar giftermål, sin tid, sitt liv. Låt inte era barn växa upp utan närvarande pappa med en ensamstående slyna till mor.
Citera
2026-06-12, 11:24
Medlem
Citat:
Abort är aldrig ett oproblematiskt beslut. Om kvinnan ska bära ett barn hon inte vill ha tycker jag att mannen får betala mellanskillnaden upp till full lön den tiden hon är mammaledig samt till hennes pension. Kroppen blir ju inte sig lik heller och hon riskerar att dö (även om det är väldigt ovanligt). Att amma minskar dock risken för bröstcancer så det är något positivt i alla fall
Abort handlar inte om ekonomi eller pension, det handlar om liv. Hela ditt resonemang om att mannen ska "betala mellanskillnaden" faller på en avgörande punkt: båda parter valde att ha oskyddat sex.

Om en kvinna väljer att ha oskyddat sex vet hon om riskerna, både vad gäller graviditet, vad det gör med kroppen och att man måste ta hand om barnet. Man kan inte ta en medveten risk och sedan kräva ekonomisk kompensation av mannen för de naturliga följderna av sitt eget val. Vill man inte riskera graviditet, föräldraledighet eller de fysiska förändringarna, då har man ett eget ansvar att skydda sig eller avstå. Fostret är oskyldigt och ska inte behöva plikta med sitt liv för att de vuxna inte vill ta konsekvenserna av sina handlingar.
Citera
2026-06-12, 11:27
Medlem
sedan är det ju inte bara killens fel
utan många kvinnor "förför" killar för att just bli gravida även vid tillfälliga sexuella kontakter.
De vill bli gravida, flirtar "det blir bara utan kondom" killen går med på och så är han farsa
Så klart killen ansvar också, men inte bara
Citera
2026-06-12, 11:32
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Abort handlar inte om ekonomi eller pension, det handlar om liv. Hela ditt resonemang om att mannen ska "betala mellanskillnaden" faller på en avgörande punkt: båda parter valde att ha oskyddat sex.

Om en kvinna väljer att ha oskyddat sex vet hon om riskerna, både vad gäller graviditet, vad det gör med kroppen och att man måste ta hand om barnet. Man kan inte ta en medveten risk och sedan kräva ekonomisk kompensation av mannen för de naturliga följderna av sitt eget val. Vill man inte riskera graviditet, föräldraledighet eller de fysiska förändringarna, då har man ett eget ansvar att skydda sig eller avstå. Fostret är oskyldigt och ska inte behöva plikta med sitt liv för att de vuxna inte vill ta konsekvenserna av sina handlingar.

Menar du att abort alltid är fel eftersom fostret har rättigheter?

Om kvinnan ska bära ett barn hon inte vill ha tycker jag absolut att hon ska få kompensation.
Citera
2026-06-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangaranga
En man som har god självkänsla och ser sig själv som värdefull förstår också att hans gener är värdefulla och inte ska ges bort billigt.

Det finns många kvinnor idag som vill få bra svenska gener, men de vill få spermierna och barnen utan att ge någonting tillbaka. Förr i tiden så var en kvinna tvungen att ge sig själv helt till en man och bli hans hustru för hela livet för att få hans barn. Hon behövde lyda honom och bo med honom. Mannen hade stort inflytande över barnens framtid.

Med feminismen idag så vill kvinnan vara "stark och fri", bo själv utan man eller med en kvinnlig partner, ha barnet själv och pappan utnyttjas både för gener och för pengar och resurser (underhåll) utan att få inflytande över barnen eller ens umgängesrätt. Det här är dåligt både för mannen och för barnen. Det är ren egoism från kvinnans sida.

Män! Respektera er själva. Ge inte ert DNA till lösaktiga fruntimmer. Vill en kvinna ha era gener, låt henne ge er något i gengäld. Då menar jag inte ekonomiskt utan jag menar giftermål, sin tid, sitt liv. Låt inte era barn växa upp utan närvarande pappa med en ensamstående slyna till mor.
Vilket otroligt bittert och föråldrad synsätt. Jag har själv ett barn i Colombia efter ett fylle-onenaightstand. Mamman är fantastisk, vi samarbetar klockrent och sätter alltid barnets bästa först trots att vi inte är ett par och aldrig hade någon önskan att bli det. Ibland är det faktiskt bäst för barnet att man inte tvingar fram en relation om man inte matchar.

Min son blev blond, blåögd och fick "golden skin" där borta. Här i Sverige är det väl normalt, men i Colombia sticker det nordiska utseendet ut som fan, han ser ärligt talat mer nordisk ut än vad jag gör, så jag har uppenbarligen starka gener. Jag är glad över att ha spridit mitt DNA tvärs över Atlanten. Att påstå att kvinnor bara "utnyttjar" män för resurser, eller att man måste leva i ett 1800-talsäktenskap där kvinnan "lyder" för att barnet ska få en bra uppväxt, är rent skitsnack. Så länge mamman tar hand om barnet och prioriterar det först så fungerar det utmärkt.
Citera
2026-06-12, 11:37
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
nu är jag gift å upptagen sen länge men jag tror killar har svårt att tänka klart när man är i sänghalmen, men framför allt överskattar man antalet kvinnor som tar p-piller och antalet kvinnor som också tar ansvar för sin kropp då uppenbarligen.

har man oskyddat sex utan att man vill det så har ju båda parterna misslyckats med att stoppa det, inte bara killen, framför allt kvinnan skulle jag säga, eftersom det är de som blir gravida

Jag håller med om att det är ett delat ansvar. Det verkar ju också finnas tjejer som inte tar det ansvaret ordentligt. Min bild blir ju också lite skev eftersom jag inte kan göra en tjej gravid.

Samtidigt är det bara i sänghalmen som killar har möjlighet att påverka utgången. Efter det är det upp till tjejen om hon vill ta ett dagen efter piller eller göra abort. Killen kan ju påverka så klart men det är tjejens beslut. Jag tror att det är många killar som inte tänker så långt dock.
Citera
2026-06-12, 11:42
Medlem
Citat:
Menar du att abort alltid är fel eftersom fostret har rättigheter?

Om kvinnan ska bära ett barn hon inte vill ha tycker jag absolut att hon ska få kompensation.
Vill man inte riskera att bära ett barn så har man inte oskyddat sex. Det är där ansvaret ligger, inte hos fostret. Att prata om "kompensation" i Sverige, ett av de länder i världen som har absolut bäst ekonomiskt stöd, bidrag och mammaledighet för föräldrar, är bara löjligt. Man ska inte avsluta ett oskyldigt liv bara för att man själv har varit oaktsam och struntat i preventivmedel.
Citera
2026-06-12, 11:44
Medlem
Citat:
Hej killar på flashback.

Jag har haft en del erfarenhet av att killar jag kännt väldigt kort tid eller one night stands vill ligga utan kondom.

Hur resonerar man då? Man riskerar ju ett livslångt ok av ett barn man inte vill ha. Då blir man ju också betalningsskyldig tills det blir 18 utöver de känslomässiga påfrestningar det skulle innebära oavsett hur situationen blir.

Sen mer kortsiktigt riskerar man ju sjukdom och därmed infertilitet.

Jag är genuint nyfiken kring hur tankarna går om detta? Är det bara så att man tänker med kuken? Ofta när man ligger med en främling så har man ju ofta haft tid att förbereda sig/vet att möjligheten till sex finns är det då planerat från början? Är det helt enkelt en acceptabel risk? Berätta!

Det saknas bra preventivmedel till män. Du är tvingad att inte kunna njuta av sex. Väljer du att njuta av sex. (utan kondom) så riskerar man bli pappa. Män behöver kunna välja själva när de ska bli pappa och inte behöva lita på tjejer. På så sätt så kommer det mindre oönskade barn och pappor kommer vilja ta hand om sitt barn för man VILL ha barn.
Citera
2026-06-12, 11:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Donald Trump har fem barn.

Ett barn kostar bara 2000 kr att föda upp. Wow.
Jag hade nog kunnat tänka mig att byta mitt liv mot Trumps om jag fick.

2000 kr är det lägsta underhållsbidraget, vad jag vet, och du verkar snål så självklart hade du betalat det och inte ett öre mer. Men hellre en bortoperation av fostret om jag förstod dig rätt.

Vår månadsbudget med 5 barn i 11-rumsvilla var 20-45.000 kr. Inte aktuellt för dig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-12 kl. 11:48.
Citera
2026-06-12, 11:48
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Vill man inte riskera att bära ett barn så har man inte oskyddat sex. Det är där ansvaret ligger, inte hos fostret. Att prata om "kompensation" i Sverige, ett av de länder i världen som har absolut bäst ekonomiskt stöd, bidrag och mammaledighet för föräldrar, är bara löjligt. Man ska inte avsluta ett oskyldigt liv bara för att man själv har varit oaktsam och struntat i preventivmedel.

Okej jag håller inte med dig. Ett foster är inget människoliv. Men det har potentialen att bli ett. Rätten till fri abort är nödvändigt för ett jämställt samhälle.

Men vi behöver inte tycka lika och jag tänker inte argumentera med dig. Du har så klart rätt till din åsikt.

Dessutom håller jag med om att man inte ska ha oskyddat sex om man inte är bredd på att skaffa barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in