2026-06-12, 07:19
Medlem
cacas avatar
Jävla fokus på ålder, vore bättre fokusera på själva brottet och där döms man till fängelse oavsett ålder.

För mig ingen skillnad om en 13 åring mördar någon eller om den 14 år eller 21. Anser brottet så pass grovt att man ska dömas till fängelse för själva brottet. Med en skarp gräns kan man faktist få chansen tjäna en rejäl hacka genom spränga något men se till att du gör det innan din födelsedag för sen blir det fängelse. Orimligt eller hur?

Handlar nog egentligen om att man ”erkänner” fast man erkänner egentligen inte att tidigare larv med socialen och saft och bulle eller LVU som ibland lagts ut på privata tveksamma entrepenörer vart ett misslyckande som kostat miljardbelopp. Nu ska man ta krafttag och visa sig starka istället.

Nej bort med fokus på ålder och låt istället brottets karaktär avgöra straffet. Sen om förövaren 45 år eller 10 år mindre intressant. Sen skärper man straffen till de som rekryterar eller tvingar minderåriga utföra massa skit till 3x straffet för brottet de låter någon annan utföra.
Citera
2026-06-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
SDs Henrik Winge måste ju vara totalt sämst. Aldrig hört någon ljuga så mycket.

Ja det är galet dyrt. Varje inlåst kostar minst 1.5 miljoner per år. Jag är så glad att denna regeringen nu faller. Sen bryr jag mig inte om vad arbetslösa losers som han du kommenterade tycker. De är så obildade.

Ja det är så mycket pengar vi skulle kunna lägga på vettigt istället, saker som faktiskt hjälper. Ska bli skönt. Ser ändå lite hopp för Sverige nu, dags att återgå till glansdagarna. Sen att det kommer att ta lite tid är okej, stark välfärdspolitik tar gärna en eller ett par decennier att ge full effekt. Hoppas på att folket vågar ha is i magen och att vi kan behålla samma regering över flera mandatperioder.
Citera
2026-06-12, 08:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Ska alla sitta i finkan från 13 års ålder till döden? Eller hur menar du nu? Eller är du inte läskunnig?
Fattar ej, hjälp mig förstå.
Vilka ”alla”? De som genomfört morduppdrag ska avlägsnas från övriga samhället. På så sätt skyddas allmänheten. Fullkomligt skitsamma om de är 8, 11 eller 13 år. Endast kompletta idioter bryter ihop för att de livsfarliga mördarbarnen avskiljs från samhället i övrigt.
Citera
2026-06-12, 08:14
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Bra att det inte gick igenom, alla med en normalt funtad hjärna bör fatta att det är ett misslyckande både från föräldrarna men framförallt från samhället när barn begår grova brott.

Är stört att man hellre sätter barn i fängelse än satsar på mer personal i förskola, skola och vården som kan hjälpa till när barn är påväg att hamna snett.

Jag vet att jag är elak nu, men vad tycker du ska hända med en 13-åring om den mördar din fru/man/barn/mor/far?

Vissa människor har noll empati när det gäller andra men om det handlar om en själv eller ens nära och kära?
Senast redigerad av CarlosEstevez 2026-06-12 kl. 08:41.
Citera
2026-06-12, 08:20
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ett pinsamt inlägg av dig.

SD vet inte vad forskning är och väljarna är ännu mer pucko. Sluta få folk att besöka flashback bara för att få skratta lite åt er dumhet.

Har frågat många apologeter i tråden, din tur.

Vad tycker du ska hända med en 13-åring som har mördat din mor eller dina barn?

Vad säger din forskning om det?
Citera
2026-06-12, 08:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ett pinsamt inlägg av dig.

SD vet inte vad forskning är och väljarna är ännu mer pucko. Sluta få folk att besöka flashback bara för att få skratta lite åt er dumhet.
Samtliga dina inlägg är pinsamma. Är du minderårig eller utvecklingsstörd undrar läsaren. Det existerar ingen forskning som uttrycker att samhället mår bäst med mördare på fri fot. Dåre.
Citera
2026-06-12, 08:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
13 år 8 månader och 12 dagar bjudet.

De i tråden som inte förstår varför man ska sätta barn i fängelse måste tänka på vad detta "barn" gjort t.ex skjutit någon. Det är helt enkelt inte ett barn.

De i tråden som tror man löser några problem med att fängsla 14-åringar: vad är sannolikheten för att en 14-åring som tas från sina föräldrar och sin skola och placeras med andra yrkeskriminella att han lär sig mer brott under sin fängelsetid, får usla kontakter och blir skurk för evigt? Kring 100%.

Men jag är ändå för. Både England och USA har samma regler så det har testats och utvärderats och det fungerar men är ingen underkur.

Eftersom de riktiga Bad Guys rekryterar sina 13-14-ringar med knepet "du kan inte dömas det är lugnt" så tar man det argumentet från dem.
Citera
2026-06-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Du vet väl hur en omröstning i riksdagen fungerar?

Och vem sabbade praxisen ang kvitteringssystemet?
Citera
2026-06-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det spelar ingen roll vad folket tycker, Sverige SKA vara de kriminellas paradis.

Men det är sjukt hur högern kröker rygg när gammelmedia skriver kritiska artiklar. Har de inte fattat att gammelmedia är på utdöende?

Makten läser fortfarande gammelmedia, men de har inte ännu förstått att folket helt övergivet gammelmedia.
Citera
2026-06-12, 09:07
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ska alla sitta i finkan från 13 års ålder till döden? Eller hur menar du nu? Eller är du inte läskunnig?
Fattar ej, hjälp mig förstå.

Nej. De ska sitta i fängelse under alla sina ungdomsår tills de är tillräckligt gamla för att förstå konsekvenserna av sitt handlande. 7-8 år är en rimlig tid. Jag skiter i om man kränker de här odjurens integritet eller bryter mot barnkonventionen. För mig får man gärna avrätta dem, men jag förstår ju att det inte kommer att hända.

Det är en oerhört allvarlig handling om man har gått över gränsen och mördat en annan människa för att tjäna pengar. Jag bryr mig inte om vad de lär sig i fängelset. Det kan absolut inte bli värre än vad det redan är.
Citera
2026-06-12, 09:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jävla fokus på ålder, vore bättre fokusera på själva brottet och där döms man till fängelse oavsett ålder.

För mig ingen skillnad om en 13 åring mördar någon eller om den 14 år eller 21. Anser brottet så pass grovt att man ska dömas till fängelse för själva brottet. Med en skarp gräns kan man faktist få chansen tjäna en rejäl hacka genom spränga något men se till att du gör det innan din födelsedag för sen blir det fängelse. Orimligt eller hur?

Handlar nog egentligen om att man ”erkänner” fast man erkänner egentligen inte att tidigare larv med socialen och saft och bulle eller LVU som ibland lagts ut på privata tveksamma entrepenörer vart ett misslyckande som kostat miljardbelopp. Nu ska man ta krafttag och visa sig starka istället.

Nej bort med fokus på ålder och låt istället brottets karaktär avgöra straffet. Sen om förövaren 45 år eller 10 år mindre intressant. Sen skärper man straffen till de som rekryterar eller tvingar minderåriga utföra massa skit till 3x straffet för brottet de låter någon annan utföra.

För kriminalvården spelar åldern roll eftersom de inte kan sätta 14-åringar tillsammans med 25-åringar. Däremot spelar det inte så stor roll om de intagna är 13 eller 14. De kommer ändå sitta på specialavdelningar som just nu utformas.
Citera
2026-06-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Vart någonstans i mitt inlägg skrev jag att Jönköping inte tillhör Sverige? Vart i mitt inlägg skrev jag att svenskar ska utvisas?

Sök hjälp för i helvete.

Du svarade ju på mitt inlägg där jag berättade om en svensk från Jönköping?! Kanske du som borde läsa vilket inlägg du postar till ifall du vill undvika missförstånd. Om du inte förstår det så är det troligen du som behöver söka hjälp inom det svenska språket och hur det används. Eller du kanske är inflyttad utifrån? 😛
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in