Citat:
Ursprungligen postat av
Overfierad
Ni som har barn, vad kostar de per månad? Ni som har utflugna barn, märker ni av att ni får behålla en större del av pengarna, och i så fall i runda slängar hur mycket?
En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?
Går inte att svara på för någon annan än dig själv eftersom det beror på hur du har uppfostrat barnet/barnen och vilka möjligheter de haft att tjäna pengar själva.
Många föräldrar skämmer bort sina barn enormt,
medan vettiga föräldrar

lär barnen vad saker kostar innan de flyttar hemifrån...
T ex en kompis lät sin 30-åriga son bo ensam i iofs den sämsta våningsplanet i villan för barra 3000 per månad fastän sonen tjänade mer än pappan. Då ingick bredband, satelitTV, mat... ALLT utom mobiltelefon.
Många är ännu värre, ger barnen en massa grejer och pengar, skjutsar runt barnen även där det finns bra förbindelser även till konditionsidrottsträningar

eller t o m köper bil åt dem...
Iofs länge sedan men då jag fortfarande gick på gymnasiet betalade jag allt själv utom mat och hyra för ett rum. (som nöjen, kläder, sportande, transporter...) Och då jag flyttade hemifrån, men bodde nära i bara en liten etta med kokskåp så jag åt middag hos föräldrarna och fick matlåda. De begärde mindre, men jag betalade vad jag räknade ut vad det kostade (motsvarande 2500 nu). Från vi var småbarn erbjöds vi att få hälften om vi sparade till något dyrt, så vi lärde oss ekonomi. Jag utnyttjade det då jag var 13 till en musikinspelningsutrustning, men inte till moppen den betalade jag helt själv.
En kompis klarade t o m att betala egen bostad på extrajobb från han var 16 då han flyttade hemifrån för föräldrarna var skit. Han har lärt upp sina barn bra trots mycket dåliga gener från mamman som lämnade dem då de var små.