2026-06-10, 17:41
  #1
Medlem
Då det luktar avgaser i min Renault-buss, som flera kunder klagat på som jag kör, samt jag själv känner, så lämnades den in på verkstad.
Mekanikern påstår att han inte hittar någon läcka.
Detta var ett par veckor sedan, och kunderna klagar fortfarande. Ringde upp meken idag igen, men hans enda svar är att han inte hittade någon läcka.
Vad fan gör man?
Citera
2026-06-10, 17:49
  #2
Medlem
andetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffot123
Då det luktar avgaser i min Renault-buss, som flera kunder klagat på som jag kör, samt jag själv känner, så lämnades den in på verkstad.
Mekanikern påstår att han inte hittar någon läcka.
Detta var ett par veckor sedan, och kunderna klagar fortfarande. Ringde upp meken idag igen, men hans enda svar är att han inte hittade någon läcka.
Vad fan gör man?

Det där är både extremt frustrerande och framför allt en direkt hälsofara. Avgaser innehåller kolmonoxid (CO) som är luktfri men livsfarlig, samt kväveoxider och partiklar som gör folk illamående och dåsiga. Byt mekaniker
Citera
2026-06-10, 17:55
  #3
Medlem
Är väl förmodligen någon gummilist tex i bakdörren som släpper in avgaser i kupen.
Eller något rosthål i golvet kanske iom att det är en Renault.
Citera
2026-06-10, 18:19
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffot123
Då det luktar avgaser i min Renault-buss, som flera kunder klagat på som jag kör, samt jag själv känner, så lämnades den in på verkstad.
Mekanikern påstår att han inte hittar någon läcka.
Detta var ett par veckor sedan, och kunderna klagar fortfarande. Ringde upp meken idag igen, men hans enda svar är att han inte hittade någon läcka.
Vad fan gör man?
Är bakre delen på avgasröret nyligen bytt eller har blivit intryckt av man backat på något eller någon annan kört på så slutröret slutar några centimeter längre in?
Citera
2026-06-11, 06:50
  #5
Medlem
Gör en mätning med instrument.
Att man "känner avgaslukt" väger inte speciellt tungt rent juridiskt.
Är det så att det kommer in avgaser i bilen så är det direkt farligt.

En reservdelsbytare kan skruva i och ur glödlampor. Han kan ingenting om kemi, gaser eller över/undertryck.
Citera
2026-06-11, 11:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Gör en mätning med instrument.
Att man "känner avgaslukt" väger inte speciellt tungt rent juridiskt.
Är det så att det kommer in avgaser i bilen så är det direkt farligt.

En reservdelsbytare kan skruva i och ur glödlampor. Han kan ingenting om kemi, gaser eller över/undertryck.
Dräger har olika provrör för skilda gaser.
Citera
2026-06-11, 12:53
  #7
Medlem
discofunks avatar
Jag hade nyligen samma problem med min Nissan navara.
Det var ett läckage mellan flexiröret och katalysatorn.
Kostade runt 4000kr att fixa.

Nu har ju du en annan bil och läckaget kanske sitter någon annanstans för dig så det kanske inte hjälper dig så mycket men jag ville bara informera.

Lycka till
Citera
2026-06-11, 15:58
  #8
Medlem
2560ps avatar
Om du har en hård/dålig packning till oljepåfyllningen kan vevhusgaser läcka ut den vägen och sugas in i ventilationen. Har hänt mig på två olika bilar, av olika märken. Du kan ev. se att det fuktar lite på locket/halsen, men det behöver inte göra det.
Citera
2026-06-11, 17:59
  #9
Medlem
Kanske inte är avgaser? Du ber meken kolla om det läcker avgaser. Han hittar inget läck på avgassidan av motorn.
De kanske borde bett meken kontrollera vad som luktar avgaser i kupeutrymmet? Meken felsöker och ser att det läcker lite diesel runt en spridare. Dessa odörer som luktar avgaser förpestar atmosfären i förar och passagerarutrymmet.

Det kan vara något annat än avgaser som luktar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in