Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Sportskribenter älskar att ta i från tårna, och om man ska vara petig är OS större än VM i fotboll. Låt gå för "årets viktigaste sport-event" så är jag med på noterna.
Men det känns dock inte som om detta VM kommer att bli någon riktigt odelad pch glad succé, definitivt inte lika öppet och romantiskt som förra gången det var herr-VM i USA. Politiken och Trump hotar redan att överskugga cupen
Så är det, men ett sommar-OS har inte tillnärmelsevis samma inverkan, emotionellt och vad gäller inbillningskraft, samlande och antagonistiska ritualer och symbolik, på hundratals miljoner fans från samtliga befolkade kontinenter, som ett fotbolls-VM har.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/jun/09/football-tribal-roots-world-cup
https://www.lrb.co.uk/the-paper/v11/n11/karl-miller/diary
Om Desmond Morris bok The Soccer Tribe, sammanfattat av Googles AI:
Citat:
The Soccer Tribe is a landmark 1981 anthropological book by zoologist and ethologist Desmond Morris. Exploring the "beautiful game" through a behavioral lens, Morris analyzes soccer like an explorer observing a remote tribe. The work breaks down the sport's rituals, symbols, and fanatical subcultures into 44 digestible chapters.The book is celebrated for applying zoological insights to human sports. Key behavioral concepts explored include:
Symbolic Hunting: Morris suggests that scoring a goal is a symbolic "kill," answering humanity's innate need for the hunting drive.
Tribal Hierarchy: Players are viewed as "young gods" worshipped by followers, while managers and referees are the "elders".
Ritualized Behavior: Trappings (colors, badges, trophies) and tribal tongues (chants, slogans) serve the same function as rites in remote cultures.
Att jag som nordbo betraktar spektaklet med kyligare förnuft och en viss distans hindrar inte att jag mycket väl förstår drivkrafterna för oerhört många människor som är mer varmblodigt engagerade i att stödja sitt lag, sin (symboliska) stam.
Om man tänker i ett specifikt svenskt perspektiv och en sekund begrundar den utbredda romantiseringen av VM 1994 i USA, så kan man ställa sig frågan: vilka andra "kulturhändelser" har fångat folkets intresse på ett jämförbart sätt under de 32 år sedan detta VM 1994? Inga, skulle jag svara. Ingen utom de närmast sörjande kulturtomtarna i Fjollträsk har ens noterat något sådant. Och något "politiskt" att minnas med nostalgi eller stolthet existerar naturligtvis inte, denna nation går i alla avseenden mot sämre tider.