2026-06-10, 11:06
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
”Du kan prata om teater eller litteratur eller för den delen någon enskild musikgenre – du kommer inte i närheten av räckvidd, genomslag, engagemang”, säger han till Kulturnytt.

Sportjournalisten Erik Niva har tidigare kallat fotboll för ”Sveriges nationalscen”. Jämförelsen är ännu mer relevant globalt, menar han.

Har Erik Niva rätt?


https://www.sverigesradio.se/artikel/erik-niva-darfor-ar-fotbolls-vm-varldens-storsta-kulturhandelse
Citera
2026-06-10, 11:34
  #2
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har Erik Niva rätt?


https://www.sverigesradio.se/artikel/erik-niva-darfor-ar-fotbolls-vm-varldens-storsta-kulturhandelse

Absolut. Det finns inga "globala kulturhändelser" i konventionell bemärkelse, med betydelsen "fiiiinkultur". Någon "global kultur" i den bemärkelsen har aldrig funnits och kommer inte att finnas.
Det närmaste man kommer är väl en själlöst kommersiell, konstnärligt värdelös, amerikansk eller amerikaniserad populärkultur, som egentligen bara är en slätstruken anti-kultur.

Det finns inte ens längre någon kultur i den etablerade offentligheten, på lokal, nationell, regional nivå, som är relevant för en tänkande människa. Man gör sig som ung person en bättre tjänst genom att läsa Ezra Pounds Guide to Kulchur än genom att bry sig om de dagsländor till politiskt korrekta, för det maktägande skiktet harmlösa drivhusalster som kulturtanter av båda könen måhända svärmar för.

https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.148695/page/7/mode/1up

Men fotbolls-VM är genuin, lokalt förankrad, folklig, manlig kultur, som hos många fans alstrar djupa känslomässiga reaktioner. Fotboll är en form av ritualiserad stamstrid (något som är välkommet när militärteknologin gjort verkliga krig till en meningslös, icke-heroisk slaktindustri där man oftast sprängs till döds utan att vara i närheten av fienden). Och i ett VM äger dessa allvarsamma lekar verkligen rum på en global scen. Det finns något...rörande över det hela. Så många förhoppningar hos miljarder fans som fokuseras på något som egentligen är en absurditet, en distraktion från mångas tristess och obehag i olika oligarkkontrollerade skitsamhällen på jorden.
Citera
2026-06-10, 12:33
  #3
Avstängd
Lacerdas avatar
Undrar hur pass fullsatt eller tomt det blir på arenorna i år?
Citera
2026-06-10, 13:20
  #4
Medlem
Sportskribenter älskar att ta i från tårna, och om man ska vara petig är OS större än VM i fotboll. Låt gå för "årets viktigaste sport-event" så är jag med på noterna.

Men det känns dock inte som om detta VM kommer att bli någon riktigt odelad pch glad succé, definitivt inte lika öppet och romantiskt som förra gången det var herr-VM i USA. Politiken och Trump hotar redan att överskugga cupen
Citera
2026-06-10, 13:43
  #5
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sportskribenter älskar att ta i från tårna, och om man ska vara petig är OS större än VM i fotboll. Låt gå för "årets viktigaste sport-event" så är jag med på noterna.

Men det känns dock inte som om detta VM kommer att bli någon riktigt odelad pch glad succé, definitivt inte lika öppet och romantiskt som förra gången det var herr-VM i USA. Politiken och Trump hotar redan att överskugga cupen

Så är det, men ett sommar-OS har inte tillnärmelsevis samma inverkan, emotionellt och vad gäller inbillningskraft, samlande och antagonistiska ritualer och symbolik, på hundratals miljoner fans från samtliga befolkade kontinenter, som ett fotbolls-VM har.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/jun/09/football-tribal-roots-world-cup

https://www.lrb.co.uk/the-paper/v11/n11/karl-miller/diary

Om Desmond Morris bok The Soccer Tribe, sammanfattat av Googles AI:

Citat:
The Soccer Tribe is a landmark 1981 anthropological book by zoologist and ethologist Desmond Morris. Exploring the "beautiful game" through a behavioral lens, Morris analyzes soccer like an explorer observing a remote tribe. The work breaks down the sport's rituals, symbols, and fanatical subcultures into 44 digestible chapters.The book is celebrated for applying zoological insights to human sports. Key behavioral concepts explored include:

Symbolic Hunting: Morris suggests that scoring a goal is a symbolic "kill," answering humanity's innate need for the hunting drive.

Tribal Hierarchy: Players are viewed as "young gods" worshipped by followers, while managers and referees are the "elders".

Ritualized Behavior: Trappings (colors, badges, trophies) and tribal tongues (chants, slogans) serve the same function as rites in remote cultures.

Att jag som nordbo betraktar spektaklet med kyligare förnuft och en viss distans hindrar inte att jag mycket väl förstår drivkrafterna för oerhört många människor som är mer varmblodigt engagerade i att stödja sitt lag, sin (symboliska) stam.

Om man tänker i ett specifikt svenskt perspektiv och en sekund begrundar den utbredda romantiseringen av VM 1994 i USA, så kan man ställa sig frågan: vilka andra "kulturhändelser" har fångat folkets intresse på ett jämförbart sätt under de 32 år sedan detta VM 1994? Inga, skulle jag svara. Ingen utom de närmast sörjande kulturtomtarna i Fjollträsk har ens noterat något sådant. Och något "politiskt" att minnas med nostalgi eller stolthet existerar naturligtvis inte, denna nation går i alla avseenden mot sämre tider.
Citera
2026-06-10, 16:27
  #6
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Röda skymmningsdraken Aftonbadets Kulturman Erik N1va (...tänk i namnet den ryzzka 4x4-kälken) är ingen auktoritet. Han är gammal punkare, löjligt nog i ankdammen upphöjd till parnassen.

Fotboll, är en sport.

Dom som växte upp i hem utan bucker har fått orimligt stort utrymme på svenska kultursidor att omvandla den genuina sporten fotboll till mystifierad och meta-får-mättad finkultur.

Fotboll är sport. Meningen, är att göra mål på motståndarna och från offsidelinjen stila med en bicykleta.

Inte att förklara världen.
Citera
2026-06-10, 17:08
  #7
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Röda skymmningsdraken Aftonbadets Kulturman Erik N1va (...tänk i namnet den ryzzka 4x4-kälken) är ingen auktoritet. Han är gammal punkare, löjligt nog i ankdammen upphöjd till parnassen.

Fotboll, är en sport.

Dom som växte upp i hem utan bucker har fått orimligt stort utrymme på svenska kultursidor att omvandla den genuina sporten fotboll till mystifierad och meta-får-mättad finkultur.

Fotboll är sport. Meningen, är att göra mål på motståndarna och från offsidelinjen stila med en bicykleta.

Inte att förklara världen.

Du har noll koll hör jag. Åk till UK eller Sydamerika så kanske du förstår.
Citera
2026-06-10, 17:54
  #8
Medlem
Det är en alldeles för bred definition av ordet kultur. I så fall tycker jag att ett valfritt världskrig är ett betydligt mer omfattande kulturuttryck.
Citera
2026-06-10, 17:56
  #9
Medlem
Knotknets avatar
Det har varit men är det inte längre. Fotboll är en för länge sedan avsomnad sport som endast existerar i små enklaver på vissa platser.
Citera
2026-06-10, 18:12
  #10
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det har varit men är det inte längre. Fotboll är en för länge sedan avsomnad sport som endast existerar i små enklaver på vissa platser.



https://i.4cdn.org/pol/1781104092665250.jpg

Jag tycker grundfrågan är rätt intressant ändå. Kanske någon av herrarna i tråden kunde ge förslag på större kulturhändelser än fotbolls-VM i vår epok? Finns det överhuvudtaget några kulturhändelser i en globaliserad värld? Om vi inskränker frågan till detta arma land: vad har vi haft för "stora kulturhändelser" detta år? Under detta millennium?
Citera
2026-06-10, 21:09
  #11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino


https://i.4cdn.org/pol/1781104092665250.jpg

Jag tycker grundfrågan är rätt intressant ändå. Kanske någon av herrarna i tråden kunde ge förslag på större kulturhändelser än fotbolls-VM i vår epok? Finns det överhuvudtaget några kulturhändelser i en globaliserad värld? Om vi inskränker frågan till detta arma land: vad har vi haft för "stora kulturhändelser" detta år? Under detta millennium?

Går inte att jämföra med något. Vintersporter är trevliga, men om någon gudamakt kunde garantera ett guld mot att vi bytte bort alla guld på vinter-OS, hade jag skrivit på direkt.

Orsaken till att det blev ett VM är också att fotboll totalt dominerade på OS - 1/3-del av intäkterna i Paris 1924 kom från fotbollen. Det var också ett mästerskap där ett utomsocknes lag vann. På så vis signalerade det nya tider. Vad väl Europa inte visste var att fotbollen i Sydamerika redan var mycket välorganiserad. Det var liksom inte bara elva gubbar som sparkade boll.

En rolig anekdot om OS år 1920 är att det svenska laget drack runt 1500 öl, och de var nog inte i Antwerpen mer än en två veckor eller så - själva spelandet för Sverige varade bara fem dagar. De måste ha druckit runt tio öl var, om dagen Det var andra tider.

VM invaderar också media, som det alltid har varit. I morgon börjar det, och jag kommer att titta, även om USA är ett skitland.
Citera
2026-06-10, 22:33
  #12
Medlem
Dagens fotboll är kapitalistisk globalistisk smörja.

Kolla bara hur Infantino och FIFA sålt ut världsmästerskapet.

Jag såg ett klipp på YouTube på en kille som var på något för-event på VM-stadion i New York. Han betalade 58 dollar för två vatten och en pissig hotdog. Vem fan har råd med det?

Priserna att gå på match är svindyra. 100k för en match, vem fan har råd med det?

Alla skiter fullständigt i att det kommer upp femtielva filmer från olika vinklar från stadion på r/soccer. Det är såna supporters vi har, nollor som betalar 100k för att komma dit och jobba som nån jävla kameraman. ”Supportrarna” idag är ett gäng själlösa konsumister. Supporterkulturen är stendöd, och därför är fotbollskulturen stendöd.

Italien har missat 3 VM i rad. Det säger något om tillståndet i den moderna fotbollen; den saknar själ. Finns ingen stor kulturhändelse i detta. Hade fotbollen styrts utefter samma mentalitet som Ultras i Rom så hade vi kanske snackat om en kulturhändelse att minnas. Vem fan kommer ihåg nånting från VM i Qatar eller Ryssland? Inte jag iallafall annat än att det var korrupt och byggt av slavar.
__________________
Senast redigerad av Devalvera 2026-06-10 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in