Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Du verkar ha kunskap, kanske erfarenhet. Vad tror du, är Inmotions enhjulingar eller deras sparkcyklar den största dödsfällan?
Bra fråga. I rent antal lär elsparkcyklarna stå för fler olyckor av den enkla anledningen att fler (och yngre) åker elsparkcykel. Enhjulingarna har jag personligen ingen erfarenhet av annat än att de för en oinsatt ser livsfarliga ut, men åkarna själva verkar glida förbi obekymrat. Elsparkcyklarna är dock välbyggda med bra bromsar och såvitt jag vet med få katastrofala haverier (såsom styrstång av vid körning, plötsligt defekta bromsar). Jag har sett någon enstaka modell där en bakhjulsaxel gått av vid körning men förmodligen körs det då på ett sätt som inte är menat, dvs hopp från höga trottoarkanter och dylikt. Jag vill ändå påstå att inmotion-scootrar är bra mycket säkrare än okända kinesiska märken eller de vanliga lågprismodellerna e-wheels och liknande återförsäljare.
De flesta olyckor med dessa fordon överlag är användarorsakade. De körs av för unga och/eller berusade personer på ett trafikfarligt sätt. Vid förhållandevis ansvarsfull körning så bör olycksrisken inte vara högre än för motorcykel eller cykel.