2026-06-10, 13:01
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
De testade den utan belastning, de går inte så fort om man står på den. De 120 km/h som tillverkaren angett gäller nog solsken och medvind, på samma sätt som pojkar gav maxhastigheten på trimmade mopeder förr.
Ja exakt. Sen så glömmer dom även bort luftmotstånd i beräkningen. Ett rätt så tramsigt sätt att testa dem på.
Citera
2026-06-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Enligt polisen så snurrade hjulen i 143 km/t när de testade sparkcykeln i deras maskin. Han åkte alltså inte så snabbt.

Det som är mera spektakulärt är hur en 13-åring hade råd att köpa den för 70 000?
Det står dock i artikeln att pojken höll en hastighet på 143 km/h.
Citera
2026-06-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Kan den registreras som godkänt vägfordon och försäkras och köras med vanligt motorcykelkörkort?

Med blinkers, bromsar, registreringsskylt precis som andra elfordon som kan nå över 300 km/h borde det vara en möjlighet.

Tyvärr inte. Polisen påstår att man ska registrera elsparkcyklar som går för snabbt för att räknas som cykel, då som moped i första hand (eller motorcykel om den går såpass snabbt). I verkligheten kommer registreringen dock att underkännas eftersom att fordonet inte når upp till kraven för typen av fordon.
Citera
2026-06-10, 13:51
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det som är mera spektakulärt är hur en 13-åring hade råd att köpa den för 70 000?

Det var i Norge. Barn behöver bara spara månadspengen några få månader för att ha råd med en sådan.
Citera
2026-06-10, 13:57
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Bra märke, för övrigt. Just denna gör 109km/h enligt hemsidan.

Du verkar ha kunskap, kanske erfarenhet. Vad tror du, är Inmotions enhjulingar eller deras sparkcyklar den största dödsfällan?
Citera
2026-06-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart att det är fler som köper bil efter de fått körkort men fortfarande så behöver du inget körkort för att få köpa en bil.
Har du bara pengar så kan du gå in i närmaste bilhall som 15-åring och köpa dig en bil och se be någon köra hem den eller be pappa hämta.

Jo, men det är väl inte någon som hävdat att det är olagligt att köpa som 15-åring?

Citat:
Skulle man istället vilja köpa ett vapen så är det stopp så länge du inte har licens för att få inneha vapen men du kan fortfarande få skjuta.

Å andra sidan så sker det ju mer eller mindre under överinseende av licensinnehavare. Jag skulle gissa att det inte är riktigt kosher att låna ut ett licenspliktigt vapen till någon som inte har licens på annat sätt.
Citera
2026-06-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du verkar ha kunskap, kanske erfarenhet. Vad tror du, är Inmotions enhjulingar eller deras sparkcyklar den största dödsfällan?

Bra fråga. I rent antal lär elsparkcyklarna stå för fler olyckor av den enkla anledningen att fler (och yngre) åker elsparkcykel. Enhjulingarna har jag personligen ingen erfarenhet av annat än att de för en oinsatt ser livsfarliga ut, men åkarna själva verkar glida förbi obekymrat. Elsparkcyklarna är dock välbyggda med bra bromsar och såvitt jag vet med få katastrofala haverier (såsom styrstång av vid körning, plötsligt defekta bromsar). Jag har sett någon enstaka modell där en bakhjulsaxel gått av vid körning men förmodligen körs det då på ett sätt som inte är menat, dvs hopp från höga trottoarkanter och dylikt. Jag vill ändå påstå att inmotion-scootrar är bra mycket säkrare än okända kinesiska märken eller de vanliga lågprismodellerna e-wheels och liknande återförsäljare.

De flesta olyckor med dessa fordon överlag är användarorsakade. De körs av för unga och/eller berusade personer på ett trafikfarligt sätt. Vid förhållandevis ansvarsfull körning så bör olycksrisken inte vara högre än för motorcykel eller cykel.
Citera
2026-06-10, 14:43
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=5b073a1c-7c5b-4f42-9d51-58f2a6bae2aa
Hur i hela friden kan man åka så här fort, har någon annan testat?
Nä har inte testat å min går knappast upp i den farten, så kommer aldrig kunna få testa heller. Är ju tokfort det där 😳
Citera
2026-06-10, 17:03
Medlem
Monerokungens avatar
Hade varit lite kul att bli omkörd på motorvägen av en 13 åring på elsparkcykel.
Citera
2026-06-10, 17:17
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du skall övningsköra så krävs det ju trots allt något slags tillstånd i alla fall. Men om du gissar nu, hur många av bilägarna tänker du utgör tonåringar som köpt en bil som de tänker övningsköra i? Min gissning är att de som har berättigat skäl till att äga bil utan körkort borde vara i en grov minoritet, inte fler än att det kan hanteras separat.

Folk fattar inte att alla snabba kikbikes med motor gör det svårt för folk som vill njuta i 25 km/ h . Snart kommer hjälmkrav på helt vanlig cykel om folk håller på så här?
Vill man köra i 200 ta ett körkort kör bil eller MC och hoppas på att ingen tar dig.

Jag har kört fort på 90-talet med bil det är kul jag har kört 10 mil på under 50 minuter genom massa städer. på natten.
Citera
2026-06-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
Det står dock i artikeln att pojken höll en hastighet på 143 km/h.
Journalisten hos Expressen har naturligtvis missuppfattat vad som stod i den norska tidningen. Utan belastning går hjulen i 143 km/h.

Webbsidan som säljer elsparkcykeln anger att den går i 120 km/h. Ja, möjligtvis med en liten tanig tonåring.
Citera
2026-06-10, 17:49
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Samhällskostnaden nu för skador av elsparkcyklar är 1-2 miljarder, käkfrakturer och liknande inräknat. Så om de hade en teknisk marchfart på 100, dvs man bara blir en blöt fläck om det går snett, skulle vi få ner utgifterna.

https://www.svd.se/a/JOl87P/investeringsprofilen-och-edestras-styrelseordforande-robert-ahldin-vill-se-storre-reglering-av-elspa rkcyklar-nar-olyckorna-okar

Hur mycket har cykelskadekostnadetna ökat eller sjunkit? Vad består samhällskostnaden av? Sjukvårdskostnader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in