2026-06-11, 00:24
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=5b073a1c-7c5b-4f42-9d51-58f2a6bae2aa
Hur i hela friden kan man åka så här fort, har någon annan testat?

Med en bra backe brukar jag komma upp i bit över 45 med min vanliga cykel. Rekordet när jag lyckats tajma in rödljus och inte för mycket trafik är att rulla runt 2,5 km på 8 minuter, dvs runt 19 km/h i snitt.
Citera
2026-06-11, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Kör fort, dö ung, ha stängd kista.

Det är bara förnamnet om du skulle åka på en sådan och krocka, träffa något/någon eller om du bara tappar balansen och ramlar.

Enligt Transportstyrelsen skall en elsparkcykel inte framföras i mer än 20km/h. Därefter är det inte längre att betrakta som en cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Hur mycket har cykelskadekostnadetna ökat eller sjunkit? Vad består samhällskostnaden av? Sjukvårdskostnader?

Vårdkostnader. Men för livet. Död. Försäkringsärenden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/kraftig-okning-av-antalet-elsparkcykelolyckor/

Betänk att du kör bara i en bråkdel av hastigheten beskriven här. Du har ingen hjälm eller skydd. Krockar du med något så kommer du ju flyga av. Käk och tandskador verkar vara väldigt vanliga. Hjärnskakningar får vi nog anta också. Brutna armar och ben.

Kör du i 120km/h på en elspark så lär du vara död om du krockar. Då behöver du knappast fundera på vad som gick fel. Sannolikheten att överleva då borde vara extremt låg.
Citera
2026-06-11, 01:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Cykel --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2026-06-11, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Folk fattar inte att alla snabba kikbikes med motor gör det svårt för folk som vill njuta i 25 km/ h . Snart kommer hjälmkrav på helt vanlig cykel om folk håller på så här?
Vill man köra i 200 ta ett körkort kör bil eller MC och hoppas på att ingen tar dig.

Jag har kört fort på 90-talet med bil det är kul jag har kört 10 mil på under 50 minuter genom massa städer. på natten.

Hur menar du egentligen? Att om en motorcykel går på el så är det heeeelt i sin ordning att den framförs av 13-åringar utan hjälm? För det är väl främst det faktum att en "riktig" motorcykel drivs av bensin som gör att man behöver hjälm?
Citera
2026-06-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du skall övningsköra så krävs det ju trots allt något slags tillstånd i alla fall. Men om du gissar nu, hur många av bilägarna tänker du utgör tonåringar som köpt en bil som de tänker övningsköra i? Min gissning är att de som har berättigat skäl till att äga bil utan körkort borde vara i en grov minoritet, inte fler än att det kan hanteras separat.
Det är förmodligen rätt få när det gäller bil. När det gäller motorcykel är det desto fler. Många, många fler.
Citera
2026-06-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är förmodligen rätt få när det gäller bil. När det gäller motorcykel är det desto fler. Många, många fler.

Det kan stämma, men samtidigt så ställde också påståendet i förhållande till körkortsinnehavare. Enligt googles AI så har 7 miljoner körkort, men bara runt 10t körtillstånd. Redan där är det ju en grov minoritet som ens berörs om nu alla skulle köpa fordon för att övningsköra. Sen är motorcyklar enligt samma bara 4% av fordonsflottan.

Denna grupp med folk som vill ha en motorcykel för att kunna övningsköra ganska liten. Dessutom får man ju hoppas att de allra allra flesta av dem har körtillstånd för det.

Så av den gruppen du verkar fara efter återstår de som köper ett fordon för att övningsköra utan rätt att övningsköra med det?
Citera
2026-06-11, 08:54
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det är bara förnamnet om du skulle åka på en sådan och krocka, träffa något/någon eller om du bara tappar balansen och ramlar.

Enligt Transportstyrelsen skall en elsparkcykel inte framföras i mer än 20km/h. Därefter är det inte längre att betrakta som en cykel.

Vårdkostnader. Men för livet. Död. Försäkringsärenden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/kraftig-okning-av-antalet-elsparkcykelolyckor/

Betänk att du kör bara i en bråkdel av hastigheten beskriven här. Du har ingen hjälm eller skydd. Krockar du med något så kommer du ju flyga av. Käk och tandskador verkar vara väldigt vanliga. Hjärnskakningar får vi nog anta också. Brutna armar och ben.

Kör du i 120km/h på en elspark så lär du vara död om du krockar. Då behöver du knappast fundera på vad som gick fel. Sannolikheten att överleva då borde vara extremt låg.

Varför jämföra med de som kör för fort, flera eller fulla? Håller med, bötfäll dem… cyklister skadar sig och där konstant. Ska vi förbjuda det också?
Citera
2026-06-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det kan stämma, men samtidigt så ställde också påståendet i förhållande till körkortsinnehavare. Enligt googles AI så har 7 miljoner körkort, men bara runt 10t körtillstånd. Redan där är det ju en grov minoritet som ens berörs om nu alla skulle köpa fordon för att övningsköra. Sen är motorcyklar enligt samma bara 4% av fordonsflottan.

Denna grupp med folk som vill ha en motorcykel för att kunna övningsköra ganska liten. Dessutom får man ju hoppas att de allra allra flesta av dem har körtillstånd för det.

Så av den gruppen du verkar fara efter återstår de som köper ett fordon för att övningsköra utan rätt att övningsköra med det?
Jadu, det är en avvägning I guess. Själv är jag generellt väldigt kritisk till att införa massa regleringar som drabbar folk med berättigade syften, även om de är i stark minoritet. Sådant är jag normalt bara för när man uttömt alla andra möjligheter, och knappt ens då. Och jag ogillar tanken på att någon ska sitta och avgöra vad ett "berättigat syfte" är. I min värld är det ett berättigat syfte att köpa ett fordon för att man tycker att det är snyggt.

Udda avvikelser går förvisso att lösa. Problemet är att det ofta inte blir löst.
Citera
2026-06-11, 09:59
Medlem
Placeholders avatar
Har sett ungar här i Malmö som knappt når över styret komma i hög fart, svårt att se hur fort det gick men det gick ju bra fortare än 50 iaf. Och när någon håller typ 70 på en cykelväg ser det ruskigt snabbt ut. Blev också omkörd av en sådan på en vanlig väg för några veckor sen, helt plötsligt ser man en småunge zooma förbi en på insidan..
Hade gärna haft en som man kan köra lite normalt på med vanligt körkort, men reglerna hänger inte med och det gör ju att bara idioter drar nytta av sådana här fordon.
Citera
2026-06-11, 11:35
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Länk till var man kan köpa sådan??
Citera
2026-06-11, 12:13
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Länk till var man kan köpa sådan??
Dualtron X Limited
Kod:
Dualtron X Limited (LG 21700, 84V, 60AH)
Motor	        MAX 12000W BLDC HUB MOTOR (Rated Power 2000W)
Batteri	        84 volt – 60 Ah – 5040Wh – LG 21700 Högpresterande Celler
Laddningstid	12+ timmar med snabbladdare, 6+ timmar med 2 snabbladdare
Max Räckvidd    (Beror på förarens vikt och väg tillstånd)	Upp till 200 km
Hastighet       Upp till 110 km/h
Lycka till och vila i frid.
Citera
2026-06-11, 12:25
Medlem
En kompis till köpte nån 5000 watt motor från Kina som han kunde sätta på vilken cykel som helst. Han satte den på en gammal kärring cykel, livsfarligt. Den gick nog 80 blås. Testa den men inte full fart, kändes livsfarligt haha. Kan bara tänka mig sådana hastigheter på en sparkcykel. En liten större grusbit på vägen så är det godnatt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in