2026-06-10, 08:12
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men vad skall du med ett fordon du inte får framföra till? Det finns ganska begränsat med berättigade behov av att kunna köpa och inneha fordon du inte har körkort för, samtidigt finns det endel tvivelaktiga skäl till att ha dem (så som målvakteri, köra med dem obehörigt).

Anledningen till att man inte får köra med dem är ju att det är farligt, ibland jämförs fordon med vapen. Vad är det som då är så märkligt med att man införde licenskrav för att få äga ett? Körkort skulle kunna vara en sådan licens (och för de få fall där ägande vore berättigat ändå så skulle man kunna lösa det med speciallicens).

Jo, men jag är inte säker att det betraktas som ett straff. Det är ju inte något som beslutas förrän man försöker ta körkort och kan betraktas som en bedömning av att man inte anses lämplig att ta körkort vid normal ålder. Jag antar att det är likadant i Norge och isf så skulle de ju inte kunna hävda en sån påföljd i nu-läget.
Även om du skulle vilja är en sådan lagstiftning omöjlig att införa. Elfordon är alltför lätt att bygga själv.
En vanlig cykel plus ett motorkit från amazon så har du en elhoj som gör 45 knyck.

När jag var ung och körde trimmad crossmoppe fanns alltid hotet om försenat körkort där men vi trimmade ändå, fast det var på landet. Nog ovanligare i stan. Just ljudet av en trimmad moppe fungerade som en reglerade faktor, börnade man runt för hårt inne i samhället var det till slut nån surkärring som ringde polisen.

Ljudlösa elfordon har inte den här naturliga gränsen.
Citera
2026-06-10, 08:22
Avstängd
mlon.eusks avatar
Kan den registreras som godkänt vägfordon och försäkras och köras med vanligt motorcykelkörkort?

Med blinkers, bromsar, registreringsskylt precis som andra elfordon som kan nå över 300 km/h borde det vara en möjlighet.
Citera
2026-06-10, 08:25
Avstängd
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Även om du skulle vilja är en sådan lagstiftning omöjlig att införa. Elfordon är alltför lätt att bygga själv.
En vanlig cykel plus ett motorkit från amazon så har du en elhoj som gör 45 knyck.

När jag var ung och körde trimmad crossmoppe fanns alltid hotet om försenat körkort där men vi trimmade ändå, fast det var på landet. Nog ovanligare i stan. Just ljudet av en trimmad moppe fungerade som en reglerade faktor, börnade man runt för hårt inne i samhället var det till slut nån surkärring som ringde polisen.

Den mest reglerande faktorn borde vara att inte köra förbi barnfamiljer i över 100 km/h på gångbana på en meters avstånd.

Vilket lätt uppnås med bra körkortsutbildning och aktiva trafikpoliser.
Citera
2026-06-10, 08:27
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
De testade den utan belastning, de går inte så fort om man står på den. De 120 km/h som tillverkaren angett gäller nog solsken och medvind, på samma sätt som pojkar gav maxhastigheten på trimmade mopeder förr.
Vi hade en fin hyffsat lång nedförsbacke som vid rätt förhållande gav fantastiska hastigheter.
Nackdelen var att det bodde en polis utmed den vägen men vi fick kommentaren "Jag vet vad ni sysslar med men ni kan väll ha hjälm iallafall."
Då kunde vi slappna av och verkligen fokusera på att porta rätt.
Citera
2026-06-10, 08:30
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Den mest reglerande faktorn borde vara att inte köra förbi barnfamiljer i över 100 km/h på gångbana på en meters avstånd.

Vilket lätt uppnås med bra körkortsutbildning och aktiva trafikpoliser.
Ja så gjorde inte vi. Changing consumer habits antar jag.
Citera
2026-06-10, 08:38
Avstängd
mlon.eusks avatar
Citat:
Ja så gjorde inte vi. Changing consumer habits antar jag.
Ja inte fan börjar vi såga ihjäl varandra bara för att det börjar säljas elmotorsågar istället för bara bensindrivna.

"Changing consumer habits" såg vi på exempelvis Ikea Västerås 2015.
Citera
2026-06-10, 10:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Samhällskostnaden nu för skador av elsparkcyklar är 1-2 miljarder, käkfrakturer och liknande inräknat. Så om de hade en teknisk marchfart på 100, dvs man bara blir en blöt fläck om det går snett, skulle vi få ner utgifterna.

https://www.svd.se/a/JOl87P/investeringsprofilen-och-edestras-styrelseordforande-robert-ahldin-vill-se-storre-reglering-av-elspa rkcyklar-nar-olyckorna-okar
Citera
2026-06-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
stått på en i 55kmh. måste vara helt omöjligt att gå över 60-70?

65-70 är ganska vanligt. Tex dom flesta Dualtron modellerna. Då driver dom på fram och bakhjul.
Citera
2026-06-10, 11:50
Medlem
Citat:

Angånde omöjlig att införa? Varför skulle den vara det egentligen? Man har ju allehanda förbud i lagstiftningen, i rätt så många fall gällande saker man faktiskt kan göra - annars hade det ju inte varit någon vits med lagstiftningen.

Sen om det är verksamt med sådan. Ja det är lite samma sak där. Hade lagarna inneburit att ingen gjorde så så skulle vi inte behöva domstolar i samma utsträckning, de skulle inte ha några brottsmål iaf. Samtidigt förekommer det att folk avstår från att göra gärningar pga att de är brottsliga? I vissa fall kan det nog hända, och redan här har ju lagen gjort nytta.

Men just att ha licensplikt för körkortspliktiga fordon innebär att man kan sätta stopp för endel avarter. Du kommer inte längre bara kunna ta farsans kreditkort och gå och köpa en motorcykel om du är 13 år. Någon målvakt kommer inte kunna sitta med 500 fordon han aldrig sett (isht inte om han inte har körkort vilket jag tvivlar på att han har).
Citera
2026-06-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns mängder med människor som köper bil innan de har körkort, kanske vill du övningsköra i din bil, kanske ska du bygga om eller renovera bilen innan du tar körkort osv.
Allt beror på intresse skulle jag säga. Jag hade själv bil innan jag tog körkort men då mest för att kunna övningsköra i den.

Om du skall övningsköra så krävs det ju trots allt något slags tillstånd i alla fall. Men om du gissar nu, hur många av bilägarna tänker du utgör tonåringar som köpt en bil som de tänker övningsköra i? Min gissning är att de som har berättigat skäl till att äga bil utan körkort borde vara i en grov minoritet, inte fler än att det kan hanteras separat.
Citera
2026-06-10, 11:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du skall övningsköra så krävs det ju trots allt något slags tillstånd i alla fall. Men om du gissar nu, hur många av bilägarna tänker du utgör tonåringar som köpt en bil som de tänker övningsköra i? Min gissning är att de som har berättigat skäl till att äga bil utan körkort borde vara i en grov minoritet, inte fler än att det kan hanteras separat.

Klart att det är fler som köper bil efter de fått körkort men fortfarande så behöver du inget körkort för att få köpa en bil.
Har du bara pengar så kan du gå in i närmaste bilhall som 15-åring och köpa dig en bil och se be någon köra hem den eller be pappa hämta.

Skulle man istället vilja köpa ett vapen så är det stopp så länge du inte har licens för att få inneha vapen men du kan fortfarande få skjuta.
Citera
2026-06-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hade vart kul att se hur den ser ut

Det är sannolikt något åt detta hållet.

https://inmotionworld.com/products/inmotion-rs?srsltid=AfmBOoqxrBTWIs-lxkIlFBscxGiTbBodcfK2Us4k2-2f-H6fbb18Us-1

Bra märke, för övrigt. Just denna gör 109km/h enligt hemsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Enligt polisen så snurrade hjulen i 143 km/t när de testade sparkcykeln i deras maskin. Han åkte alltså inte så snabbt.

Det som är mera spektakulärt är hur en 13-åring hade råd att köpa den för 70 000?

Norska oljepengar, såklart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in