2026-06-10, 02:06
Avslutad

Hej. Jag ska hyra en lägenhet i Stockholm men personen bor utomlands. Han ville ha deposition i förhand så jag skickade honom och har hans namn, och när jag söker adressen står det att han är skriven där.

Han skickade sin pappas nummer och mycket väl stämde det han sa om vad han heter när man söker upp det.

Vad mer för åtgärder behöver jag säkra ifall jag blir lurad?
Citera
2026-06-10, 02:13
Avslutad
Har fått bild på pass & en live bild på han.

Han bor på adressen.

Swish stämmer samma namn som bor på adress & pass.

Behöver jag något mer ifall det går snett?
Citera
2026-06-10, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atmartin

Hej. Jag ska hyra en lägenhet i Stockholm men personen bor utomlands. Han ville ha deposition i förhand så jag skickade honom och har hans namn, och när jag söker adressen står det att han är skriven där.

Han skickade sin pappas nummer och mycket väl stämde det han sa om vad han heter när man söker upp det.

Säkert scam
Citera
2026-06-10, 02:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Säkert scam

Vad grundar du detta på?
Citera
2026-06-10, 02:48
Avstängd
Har du skrivit på något kontrakt, eller bara skickat pengar? Är det invandrare?
Senast redigerad av Newton555 2026-06-10 kl. 02:51.
Citera
2026-06-10, 02:51
Medlem
DenverAirports avatar
Man kan skriva sig var som helst. Är det en babbe?
Citera
2026-06-10, 02:52
Medlem
Citat:

Tycker du behöver göra flera saker här för att du ska vara mera säker. Det kan vara bedrägeri ja. Deposition i förhand är första red-flag.

Kontrakt före deposition.
Kolla att personen verkligen får hyra ut? Viktigaste.

Finns väl en mellanhand man kan hyra via och ge deposition till så att allt går rätt.

Jag hade nog hellre gått via ett företag som sköter allt mellan hyresvärd.

Tex. Så är Namn, adress, telefonnummer lätt att lura folk med och är inte någon garanti för något stämmer.
Citera
2026-06-10, 03:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Tycker du behöver göra flera saker här för att du ska vara mera säker. Det kan vara bedrägeri ja. Deposition i förhand är första red-flag.

Kontrakt före deposition.
Kolla att personen verkligen får hyra ut? Viktigaste.

Finns väl en mellanhand man kan hyra via och ge deposition till så att allt går rätt.

Jag hade nog hellre gått via ett företag som sköter allt mellan hyresvärd.

Tex. Så är Namn, adress, telefonnummer lätt att lura folk med och är inte någon garanti för något stämmer.

Jag har fått bild på pass, swish nummer (som jag betalade deposition) stämmer överens med adressen. Han har varit väldig hjälpsam med att visa vart jag kan gymma, olika hårsalonger, pizzeria osv
Citera
2026-06-10, 03:11
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag har fått bild på pass, swish nummer (som jag betalade deposition) stämmer överens med adressen. Han har varit väldig hjälpsam med att visa vart jag kan gymma, olika hårsalonger, pizzeria osv

Det är hans pass, konto och nummer men han har inte bostaden där han är skriven.

Du måste förstå att det är lätt att kolla vilka gym och skit som finns i närheten.
Citera
2026-06-10, 03:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Det är hans pass, konto och nummer men han har inte bostaden där han är skriven.

Du måste förstå att det är lätt att kolla vilka gym och skit som finns i närheten.

Han har varit skriven på adressen sen 2011 står det på ratsit

Jag kan väl polisanmäla isåfall? Jag menar han har isåfall lurat mig, kan visa chattloggar hans pass, live-bild på han, och att jag swishat honom. Sen också att han isåfall skriver sig på en adress som inte är hans?
Senast redigerad av atmartin 2026-06-10 kl. 03:17.
Citera
2026-06-10, 03:27
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Han har varit skriven på adressen sen 2011 står det på ratsit

Jag kan väl polisanmäla isåfall? Jag menar han har isåfall lurat mig, kan visa chattloggar hans pass, live-bild på han, och att jag swishat honom. Sen också att han isåfall skriver sig på en adress som inte är hans?

Polisen kan inte göra ett skit om han sitter i Turkiet, eller annat shit hole country, och scammar blåögda svennar.
Citera
2026-06-10, 03:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Polisen kan inte göra ett skit om han sitter i Turkiet, eller annat shit hole country, och scammar blåögda svennar.

Han sitter i Saudi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in