Du har rätt i att miljöpolitiken ofta blir för smal. Men du gör själv ett avslöjande tankehopp, du börjar i artdöd och klimat, men hamnar snabbt i dina rastankar om etnicitet. Det är ett retoriskt sidospår. Din hangup. En stark svensk nationalstat byggs bättre på språk, lag, arbete, försvarsvilja, institutioner, gemensam beredskap och ansvar för landet – inte på blodslinje. Vi delar blod med våra grann-nationer.
I sak håller jag med dig om en viktig punkt: svensk klimatpolitik får inte bara flytta utsläpp till Kina och Indien. Därför behövs klimatkrav på import, mer europeisk industri, mer svensk mat, fossilfri el, biogas, biodrivmedel, skoglig bioekonomi och teknik som faktiskt minskar utsläpp globalt.
Centerpartiets linje är för mer inhemska biodrivmedel, lägre skatt på förnybart, snabbare elnät, mer fossilfri el, elbilsbonus för vanligt folk, rättvist reseavdrag, PFAS-förbud, skydd av värdefull natur, återställd biologisk mångfald och starkare äganderätt med ersättning när staten begränsar markägare.
För landsbygden handlar det om 50 miljarder i investeringar, bättre vägar, enskilda vägar, service, bredband, små vårdcentraler, fungerande skolor, fler poliser och starkare svensk matproduktion med högre självförsörjning.
Det är verkligen inte innerstadens gröna poserande. Och det är inte ditt slöa SD:s “allt kan fortsätta som förr”. Det är praktisk mittenpolitik om att naturen ska skyddas, bönderna ska överleva, industrin ska växa och vanligt folk ska ha råd att leva.😉🍀👍🏻🇸🇪
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Problemet är att definitionen av nationalstaten måste byggas på en grundförutsättning med utgångspunkt i någonting. Utan utgångspunkt i den svenska befolkningen, dvs här menat den svenska etniciteten, fungerar inte integration praktiskt. Denna gordiska knut ger utfallet att ni upplöster nationalstaten, oavsett om du ser det eller ej. Tyvärr kan ämnet inte utvecklas i sin helhet här, eftersom att det recis som du påpekar i sig är OT.
Ordet "nationen" är det ingenting skumt med. Det betyder "folket".
Artdöden kräver viss protektionism. Se mitt tidigare inlägg!
Utan sådan protektionism kommer den utveckling vi nu ser att fortsätta. Höjda bensinpriser i Sverige kan tillfälligt minska utsläppen, men det skulle leda till ökad import från tex Kina och Indien och därmed snarare ökade utsläpp globalt.
Jag har inte efterfrågat språk och integration. Jag observerar bara förvirringen. Det jag har efterfrågat här är en hållbar miljöpolitik, någonting varesig ni eller någon annan levererar. Som även du påtalat, så är "den breda mitten" överens om att sammanhållning ska byggas på individualism, vilket förhindrar er att samarbeta med Sd eller V, men individualismen är snarare ett hinder då politiska åtgärder som är negativa för individens bekvämlighet men nödvändiga för det framtida kollektivet behöver genomföras.