2026-06-09, 18:22
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedak
Har en kanske konstig fråga.
Vid bil, lastbil, mc och moped körkort måste man lära sig trafikregler och vad alla skyltar mm betyder.
Och polisen straffar dej om du gör fel i trafiken.
Men...Om man ej har körkort och endast har cykel.
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar.. Dumt exempel. Om jag tex. cyklar på motorvägen, kan polisen ge mig böter? Var står det att jag som cyklist ska kunna alla trafikregler??

Vill minnas att man kan dömmas för vårdslöshet i trafik om du cyklar bersusad. Att cykla på motorväg kan säkert ge det samma.
Citera
2026-06-09, 20:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedak
...
Var står det att jag måste kunna alla dessa regler och skyltar..
...
En konsekvens av offentlighetsprincipen är att du kan läsa statsministerns post. En lite tristare, men fullt rimlig, konsekvens av samma princip är att du förväntas ha koll på vad som beslutas eftersom det är offentligt.
Citera
2026-06-10, 09:25
Medlem
Det mest intressanta är något jag läste nyligen. Sen om det är gammalt eller nytt är en annan fråga. Men för mig nytt.

Dessa övergångsställen med "sockerbitarna" där då cyklarna har företräde...där har de INTE företräde alla gånger.
Om man i bil kör på en rak väg och detta kommer så ska cyklisten lämna företräde och vänta. Det har ju aldrig skett, de slänger sig ut för att de tror annat.
Men kommer man i bil från en sväng ska man lämna företräde.
Citera
Igår, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Polisen säger det. Och här talar de också om vilka bötesbeloppen är om man bryter mot reglerna:
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/cykel/
Majoriteten av stockholmscyklisterna bryter mot reglerna. Med tillräckliga resurser så skulle Polisen kunna bötfälla hundra tusen om dagen.
Citera
Igår, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Majoriteten av stockholmscyklisterna bryter mot reglerna. Med tillräckliga resurser så skulle Polisen kunna bötfälla hundra tusen om dagen.

Lika så med bilisterna som bryter mot trafikregler, inte använder blinkers, kör bil med mobil i handen, parkerar på gång och cykelbanor med varningsblinkers på, kör bil utan körkort eller och drogade, sedan är det ju så att runt 40 tusen bilister blir av med sitt körkort varje år vilket är bra, men det visar ju hur dåliga bilister är att följa trafikregler.
Citera
Idag, 00:16
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
var en mupp i en saab som skulle läxa upp mig, körde upp jämsides och körde ner passagerarfönstret å började skrika att det minsann var högerregeln som gällde i korsningen jag kom ut ifrån, han var väldigt upphetsad och skulle utbilda mig. en bilist har en plikt att stanna för cyklister och anta att man inte har koll på vad som gäller.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in