Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Ja, det är intressant. I andra länder har läkare som rekommenderat diabetiker en kost fri från kolhydrater blivit stämda i långvariga rättegångar. Det är hemskt att se. Detta var jag inte medveten om förrän Netflix tog upp det i en ganska ny dokumentär, fast min fru kunde mycket om det. Hon är mer insatt i detta än jag.
Jag har varit intresserad av kost och hälsa i över 20 år men det är först nu pusselbitarna fallit på plats och jag förstår hur saker hänger ihop även inom politiken.
Ja, helt plötsligt klarnar det, eller hur. Eftersom den västerländska medicinen är i symbios med Big Pharma och läkare som är yrkesverksamma inom vården är skolade på ett sätt som gynnar just Big Pharma finns det ett stort ekonomiskt intresse av att kunna erbjuda preparat som är patenterade och för läkemedelsbranschen väldigt lönsamma, vilket väl är något som fortfarande gäller också för dessa fetmaläkemedel.
Vilken enorm marknad det handlar om för de företag som erbjuder läkemedlen med tanke på fetmaepidemin och inställningen hos många att läkemedel är lösningen på problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Kollar du kilopriset på 159kr som affären Hemmakväll tar för lösgodis och jämför det med svensk producerat kött så ser man att godiset ofta är dyrare per kilo trots att det kostar en bråkdel att producera. Industrin får därför ett enormt kapital och kan påverka styrande genom lobbying. Industrin "beställer" massvis av egna studier varje år som visar på att kolhydrater inte är farlig. Så det finns en problematik. Vi konsumenter luras helt klart att långsamt förgifta oss själva.
Sen finns det medvetenhet i samhället helt klart. Som jag och du. USA ställde nyligen om kostråden mot Animaliskt även om industrin tyvärr påverkade kostråden. Jag lyssnade på P1 och flera svenskar som är förespråkare för de svenska kostråden och de tyckte USAs nya kostråd var helt åt skogen när de infördes. Det var beklämmande tycker jag eftersom det visar att Sverige står fast angående kolhydrater.
Är i alla fall väldigt positivt med de ändrade kostråden i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Arla tog patent på en ersättning de skapat i labb för Löpe och nu är det redan svårt att hitta en ost på naturliga råvaror i butiken och även i en riktig ostbutik. Hur är det ens lagligt.
Det var nytt för mig och väldigt oroande, Bovaer har jag någorlunda koll på (
Handla Bovaer-fritt! https://www.mejerikollen.se/#page-title) men inte det du nämner, ost är något som alltid finns hemma och är basic i hushållet.
Fattar inte heller hur det kan vara lagligt, hur kan människor med en normalintelligens eller människor med en intelligens över den normala vara med på att introducera och skapa sådant skit rent ut sagt, samma gäller för mycket annat som är sjukt som exempelvis att tråla upp riktigt fin matfisk som sedan mals ned och ges som fiskfoder till odlad fisk som vi sedan erbjuds billigare i matbutikerna i jämförelse med den bättre, icke odlade vilda matfisken. När jag växte upp var torsk och strömming/sill billig fisk och lax var lite lyx.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Matbutikerna är lite som Biltema numera. Mest skit! Men det finns något bra för den som håller sig insatt och uppdaterad!
Frun jobbar på landstinget och jag kan tyvärr erkänna att de räknar med betydligt många fler sjuka än vi kan ta hand om i framtiden. Just nu hoppas de att AI är en lösning... :/
Kan jag tänka mig med tanke på utvecklingen med att fler i befolkningen har en ohälsosam livsstil, äter sämre, ökande inaktivitet och passivitet samt offermentaliteten som jag tycker uppmuntras genom att skapa nya begrepp som exempelvis obesitas och kalla fetma för sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Hur många arter finns det på jorden? Trots det finns det bara en som är överviktig. Fast det sjuka är att även våra husdjur blir överviktiga trots att det inte existerar bland djur i naturen. Vi människor hade inte övervikt för 20 tusen till 3 miljoner år sedan. Vi uppfann jordbruket och började odla. Människan förökade sig därav på jorden och alla hälsoproblem som fetma började ta fart.
Håller med ang processat. Bort med skiten. Man kan inte äta sådant i rimliga doser. Vi lurar oss själva.
Ja, man fuckar upp systemet med processade och ultraprocessade livsmedel, kroppen är Templet.
Läkemedelsbranschen har i alla fall en ljus framtid att se fram emot om utvecklingen fortsätter så här med sjukare människor, mer fetma o.s.v. på grund av en allt ohälsosammare livsstil, vacciner och läkemedel mot fetma, plus alla andra läkemedel för att behandla all ohälsa på grund av detta, läkemedel sedan mot de oönskade effekter, biverkningar m.m. som uppstår vid behandling med läkemedlen, vacciner mot div. virus...