Citat:
Ursprungligen postat av
Love.Thy.Neighbor.
Håller med, man kan ju inte annat än undra om det inte är så att man från samhällets/vårdens sida medvetet vilseleder befolkningen med dessa felaktiga kostråd som för många leder till övervikt, ohälsa och sjukdom. "LCHF-läkaren" Annika Dahlqvist blev ju också enormt motarbetad och smutskastad av div. aktörer när hon rekommenderade LCHF som behandlingsmetod för typ 2-diabetes och övervikt.
LCHF men även fasta, typ periodisk fasta 16:8 fungerar otroligt bra för att minska hungerkänslorna, något som ju många med övervikt, fetma, "sjukdomen" obesitas vittnar om att de har problem med. Att äta livsmedel, mat med mycket protein och fett, men lite kolhydrater, som på riktigt gör att man blir ordentligt mätt minskar givetvis hungerkänslorna och gör det mycket lättare att gå ned i vikt, även periodisk fasta gör ju det, och då behöver man inte ens minska så mycket på intaget av kolhydrater.
Hela utvecklingen med att människor i högre grad nu än tidigare konsumerar mer färdiglagat från butik och processad och ännu värre ultraprocessad mat förvärrar problemen med övervikt, ohälsa och sjukdom. Är övertygad om att ifall det inte fanns allt detta stora och sedan länge ökande utbud av processad och ultraprocessad mat så skulle det inte finnas samma problem med övervikt, ohälsa och sjukdom i samhället som vi ser idag. Utvecklingen liknar den i USA där matindustrin efter WW II började söka nya marknader och då riktade sig mot familjehushåll och hemmafruar och konsumtionen av industriproducerad mat ökade sedan successivt under hela 1900 talet och bidrog till att ohälsan hos befolkningen ökade, övervikt, fetma, välfärdssjukdomar o.s.v.
Ja, det är intressant. I andra länder har läkare som rekommenderat diabetiker en kost fri från kolhydrater blivit stämda i långvariga rättegångar. Det är hemskt att se. Detta var jag inte medveten om förrän Netflix tog upp det i en ganska ny dokumentär, fast min fru kunde mycket om det. Hon är mer insatt i detta än jag.
Jag har varit intresserad av kost och hälsa i över 20 år men det är först nu pusselbitarna fallit på plats och jag förstår hur saker hänger ihop även inom politiken.
Kollar du kilopriset på 159kr som affären Hemmakväll tar för lösgodis och jämför det med svensk producerat kött så ser man att godiset ofta är dyrare per kilo trots att det kostar en bråkdel att producera. Industrin får därför ett enormt kapital och kan påverka styrande genom lobbying. Industrin "beställer" massvis av egna studier varje år som visar på att kolhydrater inte är farlig. Så det finns en problematik. Vi konsumenter luras helt klart att långsamt förgifta oss själva.
Sen finns det medvetenhet i samhället helt klart. Som jag och du. USA ställde nyligen om kostråden mot Animaliskt även om industrin tyvärr påverkade kostråden. Jag lyssnade på P1 och flera svenskar som är förespråkare för de svenska kostråden och de tyckte USAs nya kostråd var helt åt skogen när de infördes. Det var beklämmande tycker jag eftersom det visar att Sverige står fast angående kolhydrater.
Arla tog patent på en ersättning de skapat i labb för Löpe och nu är det redan svårt att hitta en ost på naturliga råvaror i butiken och även i en riktig ostbutik. Hur är det ens lagligt.
Matbutikerna är lite som Biltema numera. Mest skit! Men det finns något bra för den som håller sig insatt och uppdaterad!
Frun jobbar på landstinget och jag kan tyvärr erkänna att de räknar med betydligt många fler sjuka än vi kan ta hand om i framtiden. Just nu hoppas de att AI är en lösning... :/
Hur många arter finns det på jorden? Trots det finns det bara en som är överviktig. Fast det sjuka är att även våra husdjur blir överviktiga trots att det inte existerar bland djur i naturen. Vi människor hade inte övervikt för 20 tusen till 3 miljoner år sedan. Vi uppfann jordbruket och började odla. Människan förökade sig därav på jorden och alla hälsoproblem som fetma började ta fart.
Håller med ang processat. Bort med skiten. Man kan inte äta sådant i rimliga doser. Vi lurar oss själva.