2026-06-09, 17:49
  #37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Samtidigt är det ju en skandal att han blivit uttagen. Det är alltid några skitdomare från mindre länder som är inkvoterade. Somalia har väl varit portade från internationellt spel en massa år. Kan inte tänka mig annat än att snubben är bedrövlig. Ingen förlust för VM.

Han har blivit utsedd till Afrikas bästa domare så där hade du fel din sopa.
Citera
2026-06-09, 17:51
  #38
Medlem
Sam.adamss avatar
Detta VM är redan värdelöst tyvärr. Trump och hans medlöpare lyckas ta glädjen ur folkfesten man väntat på i åtta år. Ja precis, åtta år. För Qatar var ett korrupt VM där otaliga gästarbetare dog i uppbyggnaden av arenor och diverse infrastruktur inför turneringen. FIFA borde ställas till svars för mycket.
Citera
2026-06-09, 17:55
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
Det här kommer såklart att skapa ringar på vattnet. Seriösa sportarrangörer kommer nog att tänka både en och två gånger extra innan de drar igång något på amerikansk mark. Det finns väl ingen anledning att verka i USA om ens personal riskerar att nekas inträde.

Jag gissar på att Omar Artan kommer att släppas in inom kort, drevet kring det här kommer bli för stort.
Någon som BBC hade talat med sade att det borde vara självklart att arrangörsländer inte får ta till segregativa grepp på det här sätttet när de arrangerar ett VM, och att man ska ha bindande kontrakt på detta. Jag instämmer. '


Och vi kan räkna med att det blir en liknande cirkus under&/inför OS i Los Angeles om två år.
Citera
2026-06-09, 17:57
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
USA borde givetvis inte tillåtas arrangera några internationella idrottsevent. Men nu är det som det är. Och FIFA är ryggradslösa och korrupta:

https://www.sportsmole.co.uk/football/world-cup/news/outrage-as-somali-referee-artan-is-denied-entry-to-the-us-despite-fifa-appointment_598842.html

Det är väl snarare somalier som inte borde få delta i internationella idrottsevenemang?
Citera
2026-06-09, 17:58
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Detta VM är redan värdelöst tyvärr. Trump och hans medlöpare lyckas ta glädjen ur folkfesten man väntat på i åtta år. Ja precis, åtta år. För Qatar var ett korrupt VM där otaliga gästarbetare dog i uppbyggnaden av arenor och diverse infrastruktur inför turneringen. FIFA borde ställas till svars för mycket.

Så glädjen hänger på att en Somalisk domare deltar?
Citera
2026-06-09, 18:01
  #42
Medlem
Oavsett hur detta slutar så kommer det nog inte bli några konsekvenser. Pengarna styr, och även ett korrupt mästerskap genererar stålar till korrupta FIFA.

Hade varit så jäkla gött om alla UEFA-lag bara tackat nej till VM och tagit semester istället.
Citera
2026-06-09, 18:02
  #43
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Så glädjen hänger på att en Somalisk domare deltar?

Absolut inte. Det är helheten. Fans från flera länder, däribland Senegal, är portade.

Och klart som fan att USA inte ska porta domare från att resa in i landet. Varför spelar det roll för dig att han är från Somalia?
Citera
2026-06-09, 18:02
  #44
Medlem
Glödskals avatar
Om inte alla somalier nekas inträde är det troligare att det är fel på domarens dokument.

Själv påstår han att han hade korrekta dokument men det behöver ju inte stämma. Ändå blir det ett ramaskri i media.
Citera
2026-06-09, 18:10
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Eftersom han hade giltigt visa, så var problemet att Trump hade kvoterat in passpoliser i Miami som är illitterata

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Om inte alla somalier nekas inträde är det troligare att det är fel på domarens dokument.

Själv påstår han att han hade korrekta dokument men det behöver ju inte stämma. Ändå blir det ett ramaskri i media.

Vanliga fans från Somalia kommer inte in, de stoppas av Trumps kontroversiella "Travel ban" (från december förra året) - där Somalia är ett av 12 listade "unwanted countries". Domaren fick visum som funktionär, uppbackad av FIFA, men Vita huset bestämde siog för att stoppa honom i alla fall.

För fans från t ex Irak och Jordanien har det varit näst intill omöjligt att få visum till USA, trots att dessa länder inte står på någon travel ban-order. Bägge länderna kvalade in till VM.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2026-06-09 kl. 18:14.
Citera
2026-06-09, 18:19
  #46
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vanliga fans från Somalia kommer inte in, de stoppas av Trumps kontroversiella "Travel ban" (från december förra året) - där Somalia är ett av 12 listade "unwanted countries". Domaren fick visum som funktionär, uppbackad av FIFA, men Vita huset bestämde siog för att stoppa honom i alla fall.

För fans från t ex Irak och Jordanien har det varit näst intill omöjligt att få visum till USA, trots att dessa länder inte står på någon travel ban-order. Bägge länderna kvalade in till VM.

OK. Då släpps somalier helt enkelt inte in, även om de säger att de har en biljett till en fotbollsmatch. FIFA får helt enkelt välja värdländer som släpper in folk.
Citera
2026-06-09, 18:21
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Detta VM är redan värdelöst tyvärr. Trump och hans medlöpare lyckas ta glädjen ur folkfesten man väntat på i åtta år. Ja precis, åtta år. För Qatar var ett korrupt VM där otaliga gästarbetare dog i uppbyggnaden av arenor och diverse infrastruktur inför turneringen. FIFA borde ställas till svars för mycket.

Trump och hans israellobby verkar helt borta. Jag tycker att alla borde bojkotta och spela ett alternativt wm nånstans.

Javisst att Fifa är sjukt korrupt. Vidrigt
Citera
2026-06-09, 18:26
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
OK. Då släpps somalier helt enkelt inte in, även om de säger att de har en biljett till en fotbollsmatch. FIFA får helt enkelt välja värdländer som släpper in folk.
Visst, instämnmer - men det gick att förutse att FIFA:s syn på världscupen som ett öppet evenemang för hela världen, där fans från många olika länder kan mötas, skulle krocka med Trumps behov av signalpolitik kring migration och gränser.

FIFA är dock en rätt så korrupt organisation och de tar gärna ehm, politiska risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in