2026-06-09, 15:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag skulle snarare säga att det handlar om personförföljelse på politiska grunder. Omar Artan är ju inte den ende som drabbas. Det går tvärtom att se ett mönster i att de spelare och lag och funktionärer som förföljs kommer från länder som inte drar jämnt med Israel. Slump? Det tror jag inte.

Något mysko är det ju. Det borde ju funnits vattensäkra garantier på att han skulle fått komma in i landet. Det här är ju bara knasigt.
Citera
2026-06-09, 15:07
Medlem
BombaySaphires avatar
De tar upp detta nu på varenda BBC-nyhetssändning. Varje heltimme och varje halvtimme.
Amerikanerna skämmer ut sig globalt redan innan VM har börjat.
Citera
2026-06-09, 15:08
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Något mysko är det ju. Det borde ju funnits vattensäkra garantier på att han skulle fått komma in i landet. Det här är ju bara knasigt.
Det här skandalslutspelet bör åtminstone få efterverkningar efteråt om FIFA vill behålla någon slags aura av kredibilitet. Annars är det lika bra att lägga ner internationella mästerskap helt och hållet om det är stundens politiska lappkast som ska avgöra vem som får delta på planen.
Citera
2026-06-09, 15:20
Medlem
Citat:
Jag skulle snarare säga att det handlar om personförföljelse på politiska grunder. Omar Artan är ju inte den ende som drabbas. Det går tvärtom att se ett mönster i att de spelare och lag och funktionärer som förföljs kommer från länder som inte drar jämnt med Israel. Slump? Det tror jag inte.
Persoper från Irak och Jordanien är också i praktiken stoppade, det har varit i stort sett omöjligt att få visum från dessa länder, rapportrerar BBC: Utom för spelarna själva förstås (bägge länderna kvalade in till VM, men jag förmodar att FIFA hjälper till med att ordna spelarnas visum). För fansen har det varit omöjligt att få visum, även om man var ute i god tid. Och att söka visum från essa länder kräver ett personligt besök på ambassaden med en intervju och dokument, så det går inte att skylla på att "om vi skulle vara generösa med visum så skulle bara en massa terrorister kunna skaffa dessa visum också".

https://www.bbc.com/news/articles/cx212p8r28eo
Citera
2026-06-09, 16:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Det här skandalslutspelet bör åtminstone få efterverkningar efteråt om FIFA vill behålla någon slags aura av kredibilitet. Annars är det lika bra att lägga ner internationella mästerskap helt och hållet om det är stundens politiska lappkast som ska avgöra vem som får delta på planen.

Två år till OS i Los Angeles. Detta är ju bara en försmak av vad som händer då. På ett OS är ju alla länder med på något sätt.
Citera
2026-06-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han tas ut som domare, fixar visum och åker dit, men väl där får han inte komma in.

Någon har ju misskött sitt jobb här.

Ordern kommer i praktiken från Vita huset, Rudy Giulianis son är chef för det "säkerhetskansli" som ska garantera att VM håller en politiskt lämplig gestalt, utan för mycket närvaro av afrikaner, araber m fl främlingar hålls borta.
Citera
2026-06-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
De tar upp detta nu på varenda BBC-nyhetssändning. Varje heltimme och varje halvtimme.
Vilken skandal!

Nu kommer man ju vilja följa somalierns intåg i VM. VM kommer inte vara fullbordat innan somaliern dömt en match. Infantini får fixa!
Citera
2026-06-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Den som vill kan gärna skriva till amerikanska ambassaden och påpeka för dem hur Trump och hans regering har kolliderat med vad VM i fotboll handlar om.

Jag ståkissar på deras Ultimate Fighting-pryl, som Trump ska köra vid Vita huset på söndag - formellt som en del i USA:s 250-årsfirande men i praktiken för att fira sin egen 80-årsdag (och berika sig själv: han äger aktier i UFC).
Senast redigerad av HepCat-X 2026-06-09 kl. 17:45.
Citera
2026-06-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Eftersom han hade giltigt visa, så var problemet att Trump hade kvoterat in passpoliser i Miami som är illitterata
Det var ju kaos i vintras med ICE i Minneapolis som sköt civila. ICE är border police. Dom verkar helt inkompetenta.

Någon har inte gjort sitt jobb i USA. Vilken skam att neka Afrikas bästa domare inträde till Jordens största sportsliga evenemang.
Citera
2026-06-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag hittar inte ett enda krav från Eriksson på Infantino i artikeln. Så "Fake News".

Men det står att domaren hade diplomatpass. Det lär väl vara tillräckligt för att bli nekad inresa. Reser man med diplomatpass till USA måste man kunna förklara anledningen. Det känns inte som att domare i fotbolls-VM är något som man förutsåg behövde diplomatisk immunitet när man skrev Wienkonventionen.
Han fick diplomatpass eftersom han ska döma fotbolls-VM, är väl inget konstigt?!?
Citera
2026-06-09, 17:46
Medlem
Bocconis avatar
Det här kommer såklart att skapa ringar på vattnet. Seriösa sportarrangörer kommer nog att tänka både en och två gånger extra innan de drar igång något på amerikansk mark. Det finns väl ingen anledning att verka i USA om ens personal riskerar att nekas inträde.

Jag gissar på att Omar Artan kommer att släppas in inom kort, drevet kring det här kommer bli för stort.
Citera
2026-06-09, 17:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precovery
Trump vill inte ha dit dem. Han vill ha ut dem som är där.

https://www.tv4.se/artikel/3aq0dlQKvGf7shfxFX5l86/trumps-attack-kallar-somalier-foer-skraep-vill-inte-ha-dem-i-landet
https://www.bbc.com/news/articles/cz0p9ld5egjo

Vill han ha ut fotbollsdomare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in