2026-06-08, 17:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Om man är mitt i på en liten båt ser man inte land åt något håll då?

Det stämmer!
Citera
2026-06-08, 17:58
Avstängd
Knivur-273s avatar
Då skulle jag hellre framhäva den mycket vackra sjön Vättern med sitt rena och drickbara vatten, nåja en bit från stranden. Även om de kan vara svåra att fånga utan båt, så finns Röding, Öring, Harr och inplanterad Lax.

Dock blir sjön litet ilsken ibland, så man får hålla koll på väderleksrapporten om man ger sig ut med en båt.

Någon badsjö är det väl ej, men i Varamoviken där det är långgrunt och sandigt, så kan man bada i 20..22 °C ibland.

På den västra sidan är det sällan badvarmt alls.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-06-08 kl. 18:07.
Citera
2026-06-08, 22:56
Moderator
Lobengulas avatar
Sverige är väldigt underskattat bland svenskar. Det finns hur mycket som helst vad gäller 1000 årig historia, kyrkor, slott, lokal kultur. Allt detta inom rimligt reseavstånd. Men nä, svensken vill åka till Thailand och ligga på en solstol som man får slåss om med vodkastinkande ryssjävlar.

Tröttnar man på Sverige så är hela Europa som en pralinask med ännu mer sevärdheter. Lätt tillgängligt med billigt flyg, tåg eller bil.
Citera
Igår, 09:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Sverige är väldigt underskattat bland svenskar. Det finns hur mycket som helst vad gäller 1000 årig historia, kyrkor, slott, lokal kultur. Allt detta inom rimligt reseavstånd. Men nä, svensken vill åka till Thailand och ligga på en solstol som man får slåss om med vodkastinkande ryssjävlar.

Tröttnar man på Sverige så är hela Europa som en pralinask med ännu mer sevärdheter. Lätt tillgängligt med billigt flyg, tåg eller bil.

Håller med till 100%!

Folk har inte koll på sitt eget land. Man tror allt är som det ser ut från de större vägarna; granskog, bensinmackar och köpcentrum, fula mindre orter med en pizzeria med felstavad skylt.

Och inkluderar man grannländer och Europa så är det helt hisnande hur mycket fin natur, intressant kultur och historia som finns!

Tycker ändå det skett ett uppsving för resor hemma i Sverige. Det var en positiv effekt av pandemin.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Ett problem är att det saknas vilja att exploatera Vänern för turism. Försök att bygga för turister vid stranden, det blir ett jävla liv. Segelturism borde funka men vad jag vet har det aldrig prövats. Det är Europas största sjö utanför Ryssland. Jag tror banne mig att Baikalsjön var ett större turistmål före kriget. Viljan saknas, strandskyddet är religion.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Nu reser man väl allt som oftast till Thailand när det är väldigt mörkt och kallt i Sverige. Så det krockar inte direkt med att upptäcka Vänern på sommaren.
Citera
Igår, 11:37
Medlem
Il.Malizias avatar
Apropå Vänern så måste Värmland och Dalsland bli bättre på att göra reklam för sin del av sjön; enda man ser när folk reser genom sjön är södra sidan med Läckö Slott.

Karlstad och Dalslands kanal borde kunna göra bättre ifrån sig för att locka folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in