Citat:
Ursprungligen postat av
Tomtekukar
Du behöver egentligen inte gå via teorier om sexuella tändningsmönster.
Det räcker att konstatera att forskningen är betydligt mindre smickrande mot kvinnor än det populära narrativet. Kvinnor är inte bara passiva åskådare. I statistik över vanvård, psykisk misshandel och vissa former av fysisk misshandel återkommer kvinnor oftare som förövare än många tror, inte minst eftersom de i genomsnitt tillbringar mer tid med barnen.
Däremot är män fortfarande kraftigt överrepresenterade när det gäller grovt våld och sexualbrott mot barn.
Problemet är att den offentliga berättelsen gärna reducerar kvinnor till antingen offer eller skyddande mödrar. Verkligheten är mer obekväm: även kvinnor kan vara förövare, möjliggörare eller medskyldiga, och det sker sannolikt oftare än vad många vill erkänna.
Sedan hör jag också att du bär på egna väldigt negativa erfarenheter av svek och övergrepp. Det är tunga saker att bära. Där tror jag dock att dina personliga erfarenheter och den mer principiella diskussionen om ansvar är två olika frågor.
Jag upplever inte att mina erfarenheter är negativa i diskussionen kring hur olika män och kvinnor uttrycker våld. Kvknnors våld är ganska uppenbart baserat mer på typislt "kvinnliga beteenden ".
Jag tror att det finns likvärdigt måmga onda kvinnor som onda män. Min upplevelse är att ondska inte är könsbundet.
Det finns väldigt många män som inte slår eller våldtar. Det finns även många kvinnor som altivt för sig skyldiga till olika former av våld. Däremot så så är mäns våld grövre och värre.
Om du var döende. Jag lekte med tanken idag, skulle du då ta med dig andra? Det är.ett typiskt manligt beteende och generellt kä slovaserat. De tar sina egna barn. Sin partners barn eller partner/expartner. Extremt sällan kvinnor gör sådant. Läste nyss om Arbogakvinnan, eller såg ett klipp kring mamman. Typiskt mansbrott. Kvinnor är generellt sjukare på så vis att de istället kan döda sina egna barn för att vara med en man.
Samma sak med andra brott. Terror osv.
Skulle du kunna avsluta andras liv för din personliga poäng? Många män gör det, väldigt sällan kvinnor.
Att män är överrepresenterade är det endast människor som tror att en lögn blir sann ju fler gånger du uttrycker den. De ljuger tills de tror på dem själva.
En av de stora skillnaderna ligger i hjärnans plasticitet och hir kvinnor och män värderar relationer olika. Män är mer drivna efter sex och därmed högre motiverade att begå sexualbrott . Det är inte detsamma som att alla män är kapabla att begå sexualbrott eller attt kvinnor inte är det.
Vi har många sjuka kvinnor som exempel. Branden i Göteborg är den senaste och nog finns det kvinnor som lämnar barn ensamma eller än värre, plågar dem illa. Flicka Zoey (ättiksfallet) eller 8 åriga Yara är exempel på onda kvinnor som ger sig på barn.
Jag tror dock på att kvinnor är mer naturligt skyddande av sina barn just pga att de faktiskt har ett symbiotiskt förhållande till dem men jämfört med en dålig moder är generellt vanliga fäder bättre som föräldrar.